Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریمه نمره منفی یا همان نمره منفی گواهینامه، یکی از انواع مختلف جرایم رانندگانی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند.

به گزارش برنا، شاید شما حداقل یک بار تجربه تخلف رانندگی و دریافت  اس ام اس نمره منفی گواهینامه را داشته‌اید. با دریافت این پیامک، علاوه بر ناراحتی به فلسفه آن نیز فکر کرده‌اید و گفته اید: ” کاش جریمه‌ها فقط نقدی بود شما باید علاوه بر رانندگی ایمن درآینده، شناخت کافی نسبت به تخلفات دارای نمره منفی گواهینامه کسب نمایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. این اطلاعات به رانندگی کم‌خطرتر و بدون جریمه و نمره منفی شما کمک خواهد کرد

نمره منفی گواهینامه چیست؟

جریمه نمره منفی یا همان نمره منفی گواهینامه، یکی از انواع مختلف جرایم رانندگانی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند. این جریمه در قالب یک امتیاز منفی در سیستم راهنمایی و رانندگی برای گواهینامه این افراد ثبت می‌شود. این جریمه نمره منفی برای سختگیری و تنبه رانندگانی مفید واقع می‌شود که جریمه نقدی ماشین برایشان اهمیتی ندارد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است. این نوع جریمه مختص وسیله نقلیه نیست؛ بلکه به نوعی مختص خود فرد راننده عنوان می‌شود. هدف از این جریمه، افزایش احتمال رعایت قانوت توسط رانندگان و کاربران ترافیک است.

جدول نمره منفی رانندگی سال ۱۴۰۰

امتیاز منفی تخلفات وسایل نقلیه عمومی و سنگین با وسایل نقلیه شخصی تفاوت دارد. در جدول زیر، لیست جرایم نمره منفی رانندگی ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

ردیف

تخلفات رانندگی همراه با امتیاز منفی

وسایل نقلیه عمومی و سنگین

وسایل نقلیه شخصی

۱

تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت

۱۵

۱۰

۲

سبقت غیرمجاز در راه های دو طرفه

۱۰

۵

۳

حرکات نمایشی نظیر دور زدن در درجا یا تک چرخ زدن با موتور

۱۰

۸

۴

حرکت مارپیچ

۵

۳

۵

عبوراز چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۱۰

۵

۶

عبور از محل ممنوع

۶

۴

۷

دنده عقب در بزرگراه و آزادراه‌ها

۷

۵

۸

رانندگی هنگام مصرف مشروبات الکلی یا مواد روانگردان

۲۰

۱۰

۹

تجاوز از سرعت مجاز( بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۱۰

۵

۱۰

عبور وسایل نقلیه از پیاده رو

۷

۵

۱۱

تجاوز به چپ از محور راه

۹

۵

۱۲

دور زدن در محل ممنوع

۵

۳

۱۳

رعایت نکردن حق تقدم عبور

۶

۴

۱۴

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر

۵

۳

۱۵

نقص فنی موثر یا نقص لامپ ها و روشن نشدن آن ها در شب

۶

۳

۱۶

رعایت نکردن قوانین ایمنی هنگام حمل محموله های خطرناک

۸

۸

۱۷

رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز

۷

۱۸

بی توجهی به فرمان ایست مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه

۵

۳

۱۹

رعایت نکردن مقررات حمل بار

۸

۵

۲۰

رعایت نکردن شرایط گواهینامه نظیر عینک، سمعک یا تجهیزات خاص

۷

۳

 

 

 

        نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

طبق قانون مسئولیت اگر تخلف از طریق دوربین ثبت شده باشد، پلاک خودرو وارد سامانه می‌شود؛ سپس، نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو، لحاظ می‌شود. گاهی اوقات نیز پلیس راهور شماره گواهینامه را وارد سیستم کرده و تخلف را ثبت می‌کند. در این شرایط جریمه نمره منفی گواهینامه مستقیم به شخص خاطی تعلق می‌یابد.

اگر راننده ثابت کند که تخلف مربوط به او نیست، می‌تواند به واحد اجراییات راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و نمره منفی خود را پاک نماید یا به متخلف واقعی انتقال دهد.

همجنین اگر راننده‌ای در طول ۶ ماه هیچ تخلفی را مرتکب نشده و نمره منفی جدیدی برای وی ثبت نشود تمامی نمرات منفی قبلی که در سیستم برای او ثبت شده از بین خواهد رفت. چنانچه گواهی‌نامه شخصی دوبار به علت نمره منفی توقیف شده باشد و چیزی تا ابطال گواهی‌نامه وی نمانده باشد اگر به مدت یک سال هیچ تخلفی به نام وی ثبت نشده باشد نمره منفی گواهی‌نامه اش پاک خواهد شد.روال پاک شدن نمره منفی گواهینامه به صورت اتوماتیک است. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره نمره منفی گواهینامه را در این مطلب بخوانید:

سقف نمره منفی گواهینامه

سقف نمره منفی گواهی‌نامه در بهترین حالت اگر شما در دور اول ثبت تخلفات و نمرات منفی باشید در مجموع ۳۰ نمره منفی است. در واقع پس از این‌که ۳۰ نمره منفی دریافت کردید گواهی‌نامه شما به مدت ۳ ماه ضبط خواهد شد.

استعلام نمره منفی گواهینامه

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه از جریمه نمره منفی به گواهینامه‌ مطلع شویم؟

سه روش برای استعلام نمره منفی گواهینامه وجود دارد  که در زیر به شرح هر کدام می‌پردازیم.

استعلام جریمه نمره منفی به صورت آنلاین

با مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان سایت راهور، می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه مندرج بر روی کارت گواهینامه خود از نمره منفی خود اطلاع یابید. با این عمل، تعداد نمره منفی و دفعه‌های ارتکاب هریک از تخلفات نمره منفی دار در جدولی ارائه خواهد شد.

ارسال پیامک برای استعلام جریمه نمره منفی

شماره گواهینامه خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال نمایید و از میزان جریمه امتیاز منفی برای گواهینامه خود مطلع شوید.

تماس تلفنی با شماره تماس ۸۸۲۸۸۸۸۸ برای اطلاع از تخلف رانندگی

با گرفتن شماره تماس ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از گوشی ثابت یا همراه خود، به راحتی از میزان تخلفات و جرایم وسیله نقلیه و گواهینامه خود اطلاع کسب کنید.

اعتراض به جریمه نمره منفی گواهینامه

در صورت اعتراض به نمره منفی گواهینامه خود، شما می‌توانید به واحدهای اجراییات تخلفات در سراسر کشور مراجعه نمایید. سپس با تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک، شکایت خود را در باره نمره منفی متعلق به رانندگی‌تان ارائه دهید. کارشناسان ذی صلاح با بررسی مدارک راننده معترض، به این دعوی رسیدگی کرده و رای خود را صادر خواهند کرد.

با افزایش نمره منفی، گواهینامه شما توقیف می‌شود.

چگونه امتیاز منفی گواهی نامه خود را پاک کنیم

روش‌‌های مختلفی برای حذف نمره منفی گواهینامه وجود دارد:

اگر به مدت شش ماه بعد از تخلف نمره منفی خود ( یعنی در مرحله نخست ۲۹ امتیاز منفی و ۲۴ امتیاز منفی مرحله دوم)، رانندگی ایمن و مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشید و تخلف دارای نمره منفی انجام ندهید،تمام نمرات قبلی گواهینامه‌تان به صورت خودکار پاک خواهد شد. اگر تخلفات منفی‌تان حذف شوند، تخلف بعدی‌تان به عنوان اولین نمره منفی ثبت می‌شود. پس سعی کنید که با رعایت قوانین رانندگی، کارنامه و سوابق گواهینامه خود را سیاه نکنید.

اما اگر در مرحله سوم یعنی امکان ابطال گواهینامه‌تان باشید، شرایط‌تان کمی بغرنج است. در این شرایط ، اگر مجموع امتیازات منفی‌تان  به مدت یک سال کمتر از ۲۰ باشد، سابقه خلافی ماشین و نمرات منفی مربوطه حذف خواهد شد.

بیمه اتومبیل و رانندگی ایمن: کاهش امتیازات منفی رانندگی

با توجه به تعدد وسایل نقلیه در خیابان‌ها و جاده‌ها و امکان بروز تصادفات، اصولا کارشناسان بیمه دات کام ، رانندگی ایمن و رعایت مقررات رانندگی را به همه بیمه‌گزاران توصیه می‌کنند .به این ترتیب، یکی از اهداف صنعت بیمه که بالا بردن ضریب ایمنی و سلامتی بیمه‌گزاران و کاهش خسارات است، حاصل خواهد شد.

به علاوه بیمه مرکزی برنامه‌های را در دست اجرا دارد که در آن‌‌ها، ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و اعمال ویژگی‌های راننده نظیر سابقه رانندگی، میزان تخلفات رانندگی در محاسبه حق بیمه‌های اتومبیل نظیر بیمه بدنه و قیمت بیمه شخص ثالث لحاظ خواهد شد. تخلفات رانندگی کمتر نظیر عدم وجود جریمه نمره منفی گواهینامه از نظر مالی هنگام خرید بیمه نیز به نفع بیمه‌گزار خواهد بود.

برگرفته از سایت بیمه: https://bimeh.com/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیمه شخص ثالث ترافیک خودرو دوربین قیمت گذاری خودرو خلافی خودرو راهور 120 سایت راهور 120 بیمه خودرو خرید بیمه نمره منفی گواهینامه راهنمایی و رانندگی جریمه نمره منفی گواهینامه خود رانندگی ایمن رعایت نکردن وسایل نقلیه امتیاز منفی گواهی نامه نامه خود خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار تهران: ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است

شهردار گفت: نمی‌توانیم تمام مفاد قرارداد برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت را جار بزنیم؛ ایران هزار و یک دشمن دارد. اگرچه عده‌ای می‌خواهند قرارداد را منحل کنند، ولی نمی‌توانند؛ این را به مردم نوید می‌دهیم.

به گزارش ایسنا،  علیرضا زاکانی در خصوص قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: باید ببینیم تهران چه وضعیتی در حوزه حمل و نقل دارد. تردد در تهران به صورت ۶۶ درصد استفاده از وسایل شخصی و ۴۴ درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی است و علت آن هم عقب افتادگی تاریخی در نوسازی زیرساخت هاست.

وی با بیان اینکه در کشور هر ظرفیتی داشتیم دنبال کردیم تا خریدها از داخل صورت بگیرد، به طوری که قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس منعقد شد، تصریح کرد: طبق مستندات تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. ۳۲ ماه پیش روز معرفی بنده به عنوان شهردار هزار و ۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۸۰ دستگاه آن فعال بود. امروز سه هزار و ۲۰۰ اتوبوس داریم که دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و تا چند روز آینده به سه هزار و ۴۰۰ دستگاه می رسد.

زاکانی با بیان اینکه ۶ هزار ون تهران مربوط به ۱۷ سال قبل بود و ۷۲ هزار تاکسی در تهران نیز وجود داشت که بخش قابل توجهی از آن با فرسودگی روبه رو بودند، تصریح کرد: پیش از سفر به چین برای اجلاس «یک کمربند یک جاده» قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس شامل دو هزار دستگاه دیزلی و هزار دستگاه برقی منعقد شد. پس از حضور در اجلاس پیگیری هایی برای انعقاد قرارداد مترو داشتیم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ قراردادی برای ۶۹۱ دستگاه واگن مطرح شده بود و تا سال گذشته این طرح باقی مانده بود. پیش از سفر ما وزارت کشور در سفری این قرارداد را عملیاتی کرد. پس از ۶ سال عقب افتادگی که مقصر آن دولت قبلی بود، دولت انقلابی و جهادی اقدام کرد.

وی در ادامه یادآور شد: هشت رام قطار مترو به صورت کامل، ۱۰ رام قطعات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد می شود. ما در چین با شرکت مربوطه اقدام به مذاکره کردیم و با پشتیبان مالی طرح نیز هماهنگی ها را انجام دادیم و قرارداد ۲۴ تا ۲۷ ماهه به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش یافت و یک سال به نفع ایران شد.

زاکانی همچنین تصریح کرد: سهم اولیه ما دریافت شده بود و به همین دلیل یک سال به نفع ایران تمام شد. با مذاکره با چینی ها ۷.۵ میلیون یورو تکنولوژی ساخت بوژی را به ما دادند و مکلف شدند توسعه واگن سازی را برای ما انجام دهند. 

شهردار تهران با بیان اینکه این اقدام یک جهش برای داخل است، یادآور شد: میزان ساخت بوژی را برای کشور جلو انداختیم و ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران تمام شد و فضای جدیدی برای خدمت در کشور فراهم شد. ۶۳۰ دستگاه نیز به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید. نمونه کامل یک به یک خردادماه ساخته و در اواخر سال واگن ها وارد کشور خواهد شد. ما به دنبال داخلی سازی بهترین قطعات هستیم و به سمت تزئینات نرفته ایم. بنده آمده ام که مردم را خوشحال کنم و با وجود صداهایی که شنیده می شود، ما توجهی به آن نداریم و مردم باید بدانند چه اتفاقات بزرگی در کشور رخ می دهد.

وی با اعلام اینکه اولین رام داخلی با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی به صورت ۸۵ درصد داخلی سازی در حال تکمیل و یک افتخار برای کشور است، خاطرنشان کرد: ما خطوط را راه اندازی کرده ایم. مردم سالها در مترو با زحمت رو به رو بودند چون کسی به فکر آنها نبود.

زاکانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه ساخت خط ۸ و ۱۰ سال قبل آغاز شد و خط ۹ هفته آینده آغاز خواهد شد، گفت: تمام خطوط مترو غیر از خطوط ۹ و ۱۰ فعال هستند و یک انقلاب در مترو به عنوان زیرساخت ایجاد خواهد شد. ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد. اورهال واگن ها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست.

شهردار تهران با اشاره به حضور خود در چین به دعوت شهردار پکن، تصریح کرد: موضوع حمل و نقل، هوشمندسازی، زیست محیطی و پسماند از موضوعات بحث ما در چین بودند. امروز انقلابی در چین در این بخش ها صورت گرفته و این مباحث برای آنها دیگر موضوعیت ندارد. ما سعی کردیم هدف‌گذاری مالی در این سفر داشته باشیم. قیمت هایی که در ایران به ما داده شده بود با چین قابل مقایسه نبود. قیمت های چین ارزان تر  و کیفیت بالاتر بود.

وی افزود: سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری شده بود و طرف داخلی به ما گفتند یک تا دو سال زمان می برد که اتوبوس ها را به ما تحویل دهند. ما گفتیم تولیدکنندگان با ما شریک شوند و در تکنولوژی و شراکت و ایجاد زمینه جدید وارد عمل شوند. هویت شهرداری و پول و امکانات قدرت آن است و آنها این شراکت را قبول کردند. قیمت داخل ایران ۳۴۷ هزار یورو اعلام شده بود و صورت جلسه ۳۲۲ هزار یورو و در نهایت ۳۱۶ هزار یورو بوده است. برای ۵۰۰ دستگاه با قیمت ۳۱۶ هزار یورو قرارداد بستیم و در چین دیدیم قیمت ها این چنین نیست.

زاکانی یادآور شد: چین حاضر شد با عددی کمتر از توافق با دولت ها با شهرداری تهران یوزانس کند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این اتفاق برای اولین بار صورت گرفت. در داخل کشور ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات می پردازیم. ما وقتی وارد مذاکره شدیم این گام را برداشتیم که با ما تفاهم یوزانس داشته باشند و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو یوزانس برای اتوبوس، ون و تاکسی برقی یوزانس انجام شد. در آن زمان ما برای مجاب کردن چینی ها جهت یوزانس مذاکره می کردیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه بانک شهر عامل ما بود و مسائل را دنبال می کرد، گفت: چینی ها با سفر به ایران قیمت های خود را اعلام کردند و یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو به تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۱۵۰ هزار دستگاه موتور برقی یوزانس شد. به دنبال آن تیم کارشناسی ما به چین اعزام شدند تا ببینند کدام شرکت کیفیت بهتری دارد و کیفیت بالا در چین متعلق به ۶ یا ۷ شرکت است.

وی افزود: تیم ما مباحث را به صورت کارشناسی بررسی کرد و شرکت های سازنده اتوبوس های مطابق با استانداردهای ما در ایران را معرفی کردند. برای مثال قابلیت باتری و دیگر بخش ها مورد بررسی قرار گرفت. ما با دستاوردهایی که از بررسی کسب کرده بودیم خود به چین سفر کردیم و بنده با تک تک کارخانه ها صحبت کردم و در رقابت، بهترین کیفیت و کمترین قیمت را توافق کردیم.

زاکانی با بیان اینکه شرکتی که مطرح شده تأمین کننده مالی است و تأمین کننده خطوط مترو یک شرکت نظامی چینی است، یادآور شد: شرکت هایی که قرارداد بستیم از شرکتهای معتبر به شمار می روند و بانک مرکزی به ما گفت امکان ندارد یکی از همین شرکت ها به ما خودرو بدهد. قرار شد چینی ها در ایران کارخانه بسازند، انتقال تکنولوژی انجام دهند، با شهرداری شریک شوند و یوزانس سه ساله بگیرند که این موضوع یک شیرینی و حلاوت دارد. 

شهردار تهران گفت: اگر این قرارداد پایدار شود ( که ضمانت نامه های آن برای پایدار شدن آمده است) تمام خودروهایی که قرارداد آن منعقد شده وارد شهر خواهد شد. ما تنها عامل پیگیری هستیم و دیگر دستگاه ها نیز دخیل هستند. ما اتوبوس را به قیمت ۲۲۰ هزار یورو خریداری کردیم و با احتساب ورود آن به شهر ۲۴۵ هزار یورو خواهد بود و باید ببینیم چه میزان اختلاف با رقم داخلی وجود دارد.

وی افزود: ما قرارداد را به آقای چمران به آقای تشکری و خانم سلیمانی تحویل دادیم که البته آقای تشکری در صحن شورا گفتند که تحویل نگرفتند و در تماسی که با ایشان گرفته شد گفتند که شاید به دستشان رسیده و یادشان نبوده است و سند آن موجود است. قرارداد را به وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی دادیم. ما به ازای آن را دولت به ما می دهد. امکان ندارد این قرارداد منتشر شود و به صلاح کشور نیست. همه بخش ها در جریان قرارداد هستند.

زاکانی تأکید کرد: قرارداد آن چیزی نیست که بتوان آن را جار زد. ایران هزار و یک دشمن دارد. یک عده نمی‌خواهند اتفاقی بیفتد. مردم بدانند این افتخار برای این دولت و شهرداری است که دست به دست هم دادند تا گره از مشکلات مردم باز کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه عده ای همت کردند که اجازه ندهند، کار انجام شود، گفت: این کارها بر ضد امنیت کشور است و می‌خواهند این قرارداد را منحل کنند اما خوشبختانه نمی‌توانند. این را به مردم نوید می‌دهیم و تمام این وسایل حمل و نقل عمومی ضمانت نامه رسمی بانکی دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شهردار تهران: یک سانتی‌متر تراکم غیرقانونی فروخته نمی‌شود زاکانی: بخش قابل توجهی از متکدیان تهران اتباع هستند

دیگر خبرها

  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • همتی: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ بیشتر!
  • نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
  • پیگیری برای ارائه تسهیلات بانکی براساس تخلف و تصادف رانندگی/ نحوه پرداخت حق بیمه تغییر می‌کند
  • تصادفات نیازمند کروکی/ آنچه رانندگان باید بدانند
  • بی توجهی به جلوی راننده ۱۷ ساله جان عابر پیاده را گرفت
  • ضرورت نظارت بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی
  • ۱۴۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • شهردار تهران: ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است