Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: برای مقابله با تهدیدات در عصر جدید، نیروهای مسلح با توجه به جایگاه خود باید به ساختار، برنامه‌ها و آموزش‌های مشخص و مخصوص به خود را در عرصه پدافند زیستی مجهز شوند.

به گزارش برنا، به نقل از پایداری ملی، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در  معاونت عملیات نیروی انتظامی، گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور براساس تدابیر مقام معظم رهبری به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده و تسهیل کننده بین نیروی‌های نظامی و بخش غیرنظامی تشکیل شد تا زمینه یک دفاع جامع و کامل در نظام دفاعی کشور فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: واقعیت این است که ما تا قبل از سال ۸۲ و حتی زمان جنگ، فاقد یک نقشه جامع دفاع غیرنظامی بودیم. به ویژه در زمینه حفاظت از مردم و دارایی‌هایشان و تداوم کارکردهای زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم، ضعف‌هایی وجود داشت و تصمیمات در این زمینه اقتضایی گرفته می‌شد.

سردار جلالی با بیان اینکه نخستین گام برای مصون‌سازی، شناخت ماهیت، اهمیت و نوع عملکرد تهدید است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که برخلاف گذشته که انسانها هدف جنگ بودند، امروز انسانها به محور جنگ‌ها تبدیل شده است. بنابراین، راهبردها تغییر کرده است.

وی توضیح داد: امروز کشورهای متجاوز و مستکبر با هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی که تامین‌کننده نیازهای اساسی مردم است به دنبال ناتوان کردن دولت‌ها در تامین نیازهای اساسی جامعه هستند تا زمینه ناامیدی، نارضایتی و ناآرامی را فراهم شود. به طوری که در حال حاضر با نوع جدیدی از جنگ به نام جنگ هیبریدی یا ترکیبی روبه‌رو هستیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در بررسی تهدیدات عاملی که بیش از همه اهمیت دارد، پیامدهای ناشی از تهدیدات است، گفت: از همین رو، تهدیدات که زیرساخت‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و خدمات‌رسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد در دستور کار دشمنان قرار گرفته است چرا که پیامدهای اجتماعی دارد.

سردار جلالی یکی از مهمترین جنبه‌های دفاع، دفاع از مردم برابر تهدیدات دانست و خاطرنشان کرد: پدافند مردم‌محور بر این دیدگاه استوار است که اتکای صرف به قدرت نظامی، تضمین‌کننده پیروزی نیست بلکه مردم، نهادها و ارگان‌های اجتماعی نیز باید یاریگر دفاع باشند. دفاع مردم‌محور ریشه در این تئوری دارد که قدرت و اقتدار اساساً از درون و متن جامعه تولید می‌شود و مردم منبع اصلی قدرت ملی کشور هستند.

وی ادامه داد: بنابراین و به‌منظور حفظ آرامش جامعه در شرایط اضطراری، صیانت و حفاظت از مال مردم و اداره و سازماندهی جهت تسهیل در مدیریت ‌بحران وکاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از وقوع تهدیدهای نوین و اقدامات خصمانه دشمن در شرایط اضطراری، تدوین نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفت و به تصویب شورای عالی پدافند غیرعامل رسید که در آن نقش و وظایف همه دستگاه‌ها و نهادها مشخص شده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در راستای اتصال نظام عملیات غیرنظامی کشور با نظام عملیات نظامی، نظام عملیاتی آمادگی و رزمایش‌ها در دستگاه های اجرایی را تدوین و به تصویب رساندیم، خاطرنشان کرد: این نظام نامه اهدافی همچون ارتقا سطح آمادگی و قدرت پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی کشور در شرایط بحرانی، ایجاد درک مشترک برای مسوولان از وضعیت‌های غیرعادی، افزایش سرعت‌عمل و قدرت پاسخگویی به حوادث و سوانح و تمرین مدیریت و فرماندهی شرایط اضطراری را دنبال می‌کند.

سردار جلالی تصریح کرد: در الگوهای نوین دفاعی و برای دستیابی به دفاع کامل، دیگر موضوع پدافند غیرعامل به عنوان پیوستی در عرصه‌های مختلف تلقی نمی‌شود بلکه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن زیرساخت‌ها و به دنبال آن، بروز تهدیدات نوین، اصول پدافند غیرعامل جزو ذات هر طرح و اقدام توسعه‌ای باید قرار بگیرد.

سردار جلالی با قدردانی از اقدامات، تلاش‌ها و ایثارگری‌های ماموران ناجا در عرصه مقابله با شیوع ویروس کرونا افزود: این پاندمی، اهمیت تهدیدات زیستی را بیش از پیش نشان داد. این ویروس منحوس نشان داد که دیگر نمی‌توان با الگوهای قدیم به مقابله با تهدیدات زیستی رفت. برای مقابله با تهدیدات در عصر جدید، نیروهای مسلح با توجه به جایگاه خود باید به ساختار، برنامه‌ها و آموزش‌های مشخص و مخصوص به خود را در عرصه پدافند زیستی مجهز شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مدیریت بحران مقام معظم رهبری جنگ جامعه دستگاه های اجرایی ویروس نیروهای مسلح نیروهای مسلح سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور سردار جلالی زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید قاسم قریشی پیش از ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و تجلیل از مربیان سپاه و بسیج استان چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری و مقام معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج، گفت: نگاه پاسداران در انجام رسالت پاسداری به پیمانی که با خدا بسته‌اند تا جان و هستی خود را در راه امنیت مردم فدا کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما الگویش امام حسین علیه السلام و پاسداران و بسیجیان ما هم مولایش امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام است و به همین دلیل پاسداری از انقلاب و اسلام ناب محمدی دارای تقدس ا ست.

جانشین ریاست سازمان بسیج مستضعفین با مقایسه پیشرفت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف علم و فن آوری، سلول‌های بنیادی، قدرت دفاعی و بازدارندگی، سدسازی و داروسازی، پزشکی و سلامت، و …، اظهار کرد: دلایل افتخار به سپاه و بسیج و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دو رکن مهم شامل؛ توان دفاعی مادی و معنوی است. از وابستگی مطلق در تسلیحات نظامی قبل از انقلاب به جایی رسیده‌ایم که ما را تحریم می‌کنند تا به کشورهای دیگر موشک و پهپاد نفروشیم.

سردار قریشی، تصریح کرد: نقش اعتقاد راسخ و معنویت برخاسته از دین عامل مهم در توان دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

سپاه و بسیج بر پایه معنویت بنا شده است

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام نیز در این همایش با اشاره به فراگیر شدن بُعد معنویت در اقصی نقاط دنیا، اظهار کرد: شاخص‌های زندگی سیاسی و معنوی شهید مطهری یکی از الگوهای ما به شمار می‌روند.

سردار علی محمد اکبری افزود: سپاه و بسیج بر پایه معنویت و اصول توکل به خدا، توسل به ائمه و ولایتمداری و ولایت پذیری بنا شده‌اند.

شایان ذکر است؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدامان الله حسینی صدر هم با گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری گفت: تقویت مبانی اعتقادی و سیاسی از تأکیدات امامین انقلاب به آحاد جامعه بویژه نیروهای مسلح و پاسداران و بسیجیان است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: سند تحول مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و بسیج ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ پخش کلیپ از عملکرد مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه استان و تجلیل از مربیان عقیدتی، سیاسی، آموزش نظامی، بهداشت و سلامت، قرآن و… از برنامه‌های این همایش در مجتمع لاله شهرکرد بود که با تقدیر از مربیان پیشکسوت پایان یافت.

کد خبر 6092031

دیگر خبرها

  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند