Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود ترابی چهارشنبه در جلسه بررسی موضوع ذخایر خونی افزود:در شرایط کنونی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم و به دلیل افزایش مصرف خون در مراکز درمانی و کاهش آمار اهدای خون مردم، استان فارس با بحران کمبود ذخایر خونی روبه رو شده است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه داد: هرچند مردم استان فارس در دوران کرونا مشارکت خوبی در امر حسنه اهدای خون داشته اند اما خون و فرآورده‌های خونی دارای عمر کوتاهی هستند و اهدای خون باید به صورت مستمر صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: افزایش اعمال جراحی در استان فارس با وجود ۷۳ مرکز درمانی و بیمارستان، باعث شده که ما در تأمین خون مراکز درمانی تحت پوشش سازمان دچار مشکل شویم.

ترابی به لزوم اهدای خون مستمر برای تأمین نیاز بیماران پیوندی اشاره کرد و گفت: بیمارستان پیوند اعضا یک مرکز منحصر به فرد در شهر شیراز است که این بیمارستان قطب مهم اعمال پیوند کبد، کلیه، قلب و ریه در جنوب کشور به شمار می رود که هرکدام از این پیوندها بالغ بر ۱۵ تا ۳۰ واحد خون نیاز دارند و همه روزه تعداد زیادی عمل پیوند حیاتی در این بیمارستان صورت می گیرد که اگر خون مورد نیاز این بیمارستان تأمین نشود، جان بیمارانی که نیازمند به این اعمال پیوند هستند، به خطر می افتد.

وی اضافه کرد: بیماران سرطانی و تالاسمی عمده‌ترین مصرف‌کنندگان خون و پلاکت را تشکیل می‌دهند.ما از سه بیمارستان تخصصی سرطان برخوردار هستیم که این سه بیمارستان نیز نیاز مبرمی به تأمین فرآورده‌های خونی دارند.

ترابی بیان داشت: ۶۴هزار بیمار تالاسمی در استان داریم که باید به طور هفتگی به آنها خون تزریق کنیم. این بیماران به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند و بدون شک این تأخیر در تزریق خون سلامت آنها را تهدید می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس عنوان کرد: هفتاد درصد از بیماران مبتلا به تالاسمی و سرطان خون را کودکانی تشکیل داده اند که حداکثر پنج سال سن دارند.

وی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۶ هزار و ۴۴۳ مراجعه برای اهدای خون داشتیم که ۸۹ هزار و ۲۸ واحد خون را شهروندان اهدا کرده اند.

ترابی با تأکید بر رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی در پایگاه ها و مراکز انتقال خون در استان فارس، گفت: اداره کل انتقال خون استان فارس از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام تمهیدات لازم را برای حضور مردم در مراکز و پایگاه های انتقال خون در نظر گرفت. در حال حاضر هم پروتکل های بهداشتی به صورت کامل در سازمان رعایت می شود و می توان گفت هیچ گونه دغدغه ای از نظر انتقال کرونا و ابتلا به این بیماری برای اهدا کنندگان در این مراکز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از بدو ورود مراجعه کنندگان و اهداکنندگان به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، دمای بدن آنها از طریق دستگاه تب سنج چک می شود و اگر لازم باشد ماسک و دستکش در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و دستان آنها نیز کاملا ضدعفونی خواهد شد.

ترابی عنوان داشت: همچنین پارتیشن های شیشه ای و پلاستیکی برای تقسیم بندی فضا در سالن های اهدای خون مورد استفاده قرار گرفته و این پارتیشن فضای مناسبی بین پرسنل سازمان انتقال خون و اهداکنندگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تخت های خونگیری با فاصله قابل توجهی از یکدیگر قرار گرفته اند و فاصله آنها به دو برابر حد معمول افزایش پیدا کرده است، گفت: بین صندلی های اهداکنندگان خون در سالن پذیرش هم فاصله گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت شده است و پک‌هایی که در هنگام خون گیری مورد استفاده قرار می گیرند، نیز یکبار مصرف و کاملا استریل و بهداشتی هستند.

ترابی ادامه داد: اهداکنندگانی که در دوران کرونا به مراکز و پایگاه های انتقال خون مراجعه کرده اند،بزرگترین شاهد من برای بی خطر بودن امر اهدای خون در این دوران هستند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس،اعلام کرد:می توانم قاطعانه بگویم که تاکنون در بین این مراجعه کنندگان حتی یک مورد ابتلا به کرونا هم نداشته ایم. لذا مردم می توانند بدون دغدغه در این مراکز حضور پیدا کنند و با اهدای خون خود در این امر حیاتی مشارکت داشته باشند.

برچسب‌ها سازمان انتقال خون ایران شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان انتقال خون ایران شیراز فارس سازمان انتقال خون ایران شیراز فارس استان فارس انتقال خون اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای

«پهنه‌بندی ذخایر میگو در مناطق شمالی خلیج فارس به وسیله یکپارچه‌سازی اطلاعات ماهواره‌ای (دمای سطحی آب و کلروفیل-a) و داده‌های منطقه‌ای در صید گاه‌های استان بوشهر» طرحی است که با حمایت بنیاد علم ایران به پایان رسیده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آبزیان، همواره  زیرنظر محققان قرار داشته‌اند تا هم مشکلات مربوط به آنها برطرف شود هم برای انسان، محیط زیست و تغذیه سالم به مقدار کافی وجود داشته باشد. بنیاد ملی علم ایران هم به خاطر اهمیت بالای این موضوع، از طرح‌های محققان پیرامون آبزیان حمایت می‌کند.

«پهنه‌بندی ذخایر میگو در مناطق شمالی خلیج فارس به وسیله یکپارچه‌سازی اطلاعات ماهواره‌ای (دمای سطحی آب و کلروفیل-a) و داده‌های منطقه‌ای در صیدگاه‌های استان بوشهر» عنوان طرح پژوهشی مهناز ربانی‌ها، استادیار مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که این طرح را با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

ربانی‌ها درباره این طرح توضیح داد: همه‌ساله برداشت از ذخایر میگو در صیدگاه‌های خلیج فارس توسط تعداد زیادی از شناور‌های سنتی و صنعتی انجام می‌شود. یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با خصوصیات زیستی میگو‌ها، شناسایی زیستگاه‌ها و میزان ذخایر آن‌هاست.

وی ادامه داد: با توجه به نقش کلیدی ذخایر میگو از نظر بوم شناختی در اکوسیستم‌های دریایی به‌ویژه آبزیان کف‌زی و تأمین غذای بسیاری از گونه‌های تجاری کف‌زی، برداشت سالیانه از ذخایر این آبزیان و قرار داشتن میگو در شمار آبزیان کوتاه عمر، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که بررسی بهتری توسط محققان در ابعاد زیستی، بوم‌شناسی و ذخایر میگو انجام شود.

استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای به‌کارگیری در طرح ملی آمایش سرزمینی

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، درجه حرارت آب یکی از اساسی‌ترین پارامتر‌های اقیانوس‌شناسی محسوب می‌شود. تغییرات زمانی و مکانی دمای آب، نقش مهمی در زندگی آبزیان دارد. دما نه‌تنها بر رفتار آبزیان اثر می‌گذارد، بلکه بر گردش آب و جریان‌های فراچاهنده نیز اثر می‌گذارد. از طرفی، ‎میگو یکی از آبزیان کف‌زی است که بخش اعظم زندگی خود را در کف دریا و لایه‌های آب نزدیک به بستر دریا به سر می‌برد و دمای عمق آب نقش مهمی در رشد و بقای میگو دارد.

وی تصریح کرد: دمای عمق و دمای سطحی آب، دو پارامتر مهم در رشد میگو است لذا در این پژوهش به منظور پهنه‌بندی ذخایر میگو از داده‌های ماهواره‌ای دمای سطحی آب و کلروفیل، استفاده شد.

ربانی‌ها ادامه داد: ارتقای سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع شیلاتی در آب‌های جنوب کشور و بهینه‌سازی مدیریت ذخایر میگو در خلیج فارس با استفاده از سامانه سنجش از راه دور از جمله اهدافی بود که در این تحقیق دنبال شد. همچنین ما در این طرح پژوهشی به دنبال بررسی الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و تعمیم آن به آب‌های شمالی خلیج فارس بودیم که خوشبختانه این اهداف محقق شد.

ربانی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری میدانی از میگو در این تحقیق، یک مشکل اساسی بود و هزینه‌های زیادی را برای انجام آن متحمل شدم با این حال، این تحقیق به نتیجه رسید و نتایج آن در ژورنال‌های معتبر علمی به چاپ رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • فیلم| اوضاع فوق بحرانی در بیمارستان های غزه
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند