Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:22:56 GMT

پایداری تولید در گرو کشاورزی قراردادی

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۷۴۱۹

پایداری تولید در گرو کشاورزی قراردادی

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: رسیدن به پیشرفت و پایداری تولید کشاورزی استان در گرو کشاورزی قراردادی است.

خدارحم امیری زاده در این خصوص اظهار کرد: اگر بخواهیم کشاورزی از حالت سنتی خارج و اقتصادمحور شود باید تمام محصولات زیر کشت استان را به صورت کشاورزی قراردادی انجام دهیم.

وی افزود: کشاورزی قرارداری مولفه تامین امنیت غذایی کشور را تعیین و تامین می‌کند؛ بنابراین باید اطلاعات خود را در این خصوص بالا ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیری زاده با بیان اینکه صنایع تبدیلی و فرآوری حلقه مفقوده کشاورزی ما است، بیان کرد: همه ادارات کل و قسمت‌های سازمان باید زنجیره‌های ارزش را ملاک برنامه کشاورزی قراردادی قرار دهند و هر بخش بر اساس نیازهای خود در راستای جذب سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از جهاد کشاورزی خوزستان، وی با بیان اینکه رسیدن به پیشرفت و پایداری تولید کشاورزی استان در گرو کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: باید ظرفیت بخش‌هایی مانند باغبانی، شیلات و دامپروری نیز شناسایی و جهت جذب سرمایه‌گذار اطلاع‌رسانی و اقدام شود.

امیری زاده گفت: با وجود مقام نخست در تولید محصولات کشاورزی در رتبه پنجم ارزش افزوده کشور قرار داریم که مهم‌ترین دلیل آن عدم صنایع موردنیاز در استان است.

همچنین جواد سلطان کاظمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کشاورزی قراردادی، تولید مبتنی بر بازار است و تولید هدفمند را پایه‌گذاری می‌کند، گفت: قطعا افزایش نهاده‌های تولید منجر به افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد و این موضوع بیش از پیش لزوم اهمیت کشاورزی قراردادی رو بالا می‌برد زیرا باعث پایداری و افزایش کمیت و کیفیت تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون باید در حوزه کشاورزی سالانه ۳ درصد افزایش بهره‌وری وجود داشته باشد، افزود: بازار یکی از رکن‌های کشت‌های قراردادی است و اجرای آن نیاز به الزاماتی مثل تکمیل زنجیره‌های ارزش دارد.

سلطان کاظمی با بیان اینکه کشاورزان برای روی آوردن به کشت‌های قراردادی نیاز به مشوق‌هایی از سوی دولت دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال نهاده‌های کشاورزی را می‌توان در اختیار کشاورز قرار داد و در زمان خرید محصول پول نهاده را از درآمد محصول کسر کرد. همچنین تخفیف‌های بیمه‌ای و تسهیلات کم‌بهره را می‌توان برای کشاورزان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی بازوی اجرایی در اجرای الگوی کشت است، اظهار کرد: بر اساس برآوردها با احتساب محصول نیشکر حدود ۱۰ درصد محصولات زراعی جز کشت‌های قراردادی قرار دارند و می‌توان در بخش شیلات و دامی نیز کشاورزی قراردادی را گسترش داد.

همچنین تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در ادامه با بیان این‌که در محصولاتی که به صورت تضمینی خریداری می‌شوند مشکل خاصی در اجرای کشت قراردادی وجود ندارد، گفت: دو سال گذشته که قیمت کود پایه به یکباره افرایش یافت کاهش مصرف کود رخ داد که این موضوع بر تولید اثر منفی داشت.

وی افزود: در کشاورزی قراردادی گندم که در سال زراعی جاری اجرا می‌شود، کشاورز به مرکز خدمات مراجعه خواهد کرد و طی فرمی بین کشاورز و مرکز خدمات، قرارداد کشت منعقد می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه بر اساس طرح محوری گندم قرارداد کشت گندم قرارداری بسته می‌شود، تصریح کرد: بر اساس سطح کشت، میزان هزینه تامین کود و بیمه در هر هکتار مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: کشاورز مکلف است به اندازه دو برابر ارزش کود و بیمه سهم کشاورز، سفته امضا کند و کشاورز دیگری به عنوان ضامن سفته را امضا کند.

نوروزی ادامه داد: قرارداد در ۵ نسخه تنظیم می‌شود و یک نسخه از قرارداد به همراه سفته به کارگزار توزیع کود ارسال می‌شود و کارگزار بعنوان عامل خدمات حمایتی کود را تحویل می‌دهد.

وی عنوان کرد: کشاورزان بدهکار طی لیستی به شرکت غله و خدمات بازرگانی معرفی می‌شوند و در زمان تحویل محصول، مبلغی که مربوط به بدهی کشاورز است از درآمد محصول کسر و به شرکت خدمات حمایتی و صندوق بیمه واریز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد كشاورزي استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان کشاورزی قراردادی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۷۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند

به گزارش خبرآنلاین ؛محمدعلی نیکبخت در پایان جلسه هیئت در پاسخ به سؤال مبنی بر کنترل قیمت بازار گوشت و مرغ گفت: «برای تنظیم بازار بسترسازی تولید را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم. عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

ایلنا در خبری نوشت: وزیر کشاورزی با بیان اینکه برخی کارهای بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالاهای اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالاها تامین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی تولید اتفاق می‌افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت به تعادل می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می‌کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش بینی‌های که صورت می‌گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند.

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی سیاست ما بر این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند و یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901820

دیگر خبرها

  • رزن و درگزین باید با مشارکت مردم از کشاورزی به سمت صنعتی شدن برود
  • واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • پایداری نظام به تقویت و در صحنه‌ بودن نیروی انسانی است
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • کشاورز پارس‌آبادی ۳۰ میلیارد تومان را به صاحبش برگرداند
  • یک میلیون روستایی و کشاورز در دولت سیزدهم بیمه شدند
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند