Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن اعلام کرد که که خروج آمریکا از افغانستان سرآغاز دوران سردرگمی راهبردی بوده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که خروج آمریکا از افغانستان سرآغاز دوران «سردرگمی راهبردی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه خبری الخلیج الجدید نوشت: شاهزاده ترکی الفیصل گفت که ایالات متحده و متحدش ناتو در افغانستان شکست خوردند که این امر مقدمه سردرگمی راهبردی و نشان دهنده تغییرات عمده در موازنه جهانی است.

وی در سخنرانی خود در اولین کنفرانس سالانه که توسط مرکز تحقیقاتی «ترندز» در چارچوب استراتژی جهانی و چشم‌انداز آینده‌نگر خود برای امنیت خاورمیانه در دنیای در حال تغییر برگزار شد، تاکید کرد: «منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای است که بیش از هر جای دیگر جهان از سردرگمی راهبردی آگاه است».

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن در ادامه سخنانش مدعی شد: «در صورتی که سردرگمی راهبردی ادامه یابد، پیشرفت‌هایی که بشریت طی دهه‌های گذشته بدست آورده با تهدید مواجه می‌شود».

الفیصل افزود: شکست غرب در افغانستان و همچنین شکست در عراق منجر به شکست قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد .

امضای توافق‌نامه همکاری میان عمان و عربستان در بخش حمل و نقلبیانیه شدیداللحن 6 حزب یمن علیه عربستان و دولت مستعفی/ منبع سیاسی: این بیانیه مقدمه تسلیم مأرب است

وی گفت: متحدان آمریکا و به طور کلی غرب، به دور از اتحاد با واشنگتن و ناتو در دوران پس از افغانستان و عراق فکر خواهند کرد.

در ادامه سخنان این مقام مسئول سعودی آمده است: اگر به یاد داشته باشیم سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 جهان را تغییر داد،  تحولات اخیر در افغانستان جهان را نیز تغییر خواهد داد و خواهیم دید که چگونه این اتفاق می افتد.

ترکی فیصل خاطرنشان کرد: تحولات اخیر در افغانستان نشان دهنده سردرگمی راهبردی است که آمریکا و غرب در آن گرفتار شده اند این بخش از جهان با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود و تردید در نقش آمریکا و پایبندی به تعهداتش پس از آنکه طی هفت دهه گذشته قدرت بلامنازع بوده، در حال افزایش است.

وی افزود: «تعهد آمریکا با متحدانش لزوماً دستورالعملی برای امنیت و ثبات در منطقه نیست، بلکه آمریکا می‌تواند به کشورهای منطقه کمک کند تا نظم جدیدی را ایجاد کنند که در خدمت منافع جهانی باشد و امنیت و ثبات را برقرار کند».

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن ادعا کرد: «نیاز به یک نظم جدید منطقه‌ای در خاورمیانه وجود دارد و ما باید از چالش‌ها و موانع عبور کنیم و آمریکا و بقیه قدرت‌ها باید در ایجاد این نظم جدید منطقه‌ای مشارکت داشته باشند».

وی در ادامه سخنان واهی خود افزود: «اصول روشن و واحدی در مورد حل و فصل مناقشات در خاورمیانه وجود ندارد و می‌دانیم که باید آن شکاف‌ها و بحران های مستقیم و غیرمستقیم را بدون دخالت در امور داخلی سایر کشورها مدیریت کنیم تا اعتماد بین کشورها ایجاد شود و اگر این کار را انجام دهیم به ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های خطرناک و ممنوع کمک خواهیم کرد».

الفیصل درباره روابط ایالات متحده و خلیج فارس ابراز اطمینان کرد که دولت فعلی ایالات متحده در نوع روابط ایالات متحده و خلیج فارس با دولت‌های قبلی تفاوتی نخواهد داشت.

وی از «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده خواست تا هر گامی را که برمی‌دارد با دقت ارزیابی و بر اساس آنها ساختار امنیتی جدیدی برای منطقه ایجاد کند ؛چراکه بر پیوند تاریخی بین ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأثیر می‌گذارد.

پس از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار برکناری رئیس‌جمهور شدند.

آمریکا در ماه‌های اخیر و در پی تشدید عملیات‌ پهپادی نیروهای انصارالله علیه تاسیسات مهم و حیاتی عربستان سعودی، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و همچنین سامانه‌های پاتریوت را از عربستان خارج کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار افغانستان اخبار عربستان سعودی اخبار آمریکا اخبار افغانستان اخبار عربستان سعودی سردرگمی راهبردی ایالات متحده منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۷۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه بعد از دیداری که در ریاض با همتای آمریکایی داشت، از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دوجانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند.

وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

دولت بایدن به هموار کردن مسیر یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می‌کنند.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. 

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و کابینه این رژیم به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راهکار «دو دولتی» متعهد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • آیا چین می‌تواند؟
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ