Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه‌های خبرگزاری تقریب، به نقل از ایکنا محمد علی الحکیم، تحلیلگر سیاسی و مدیرکل خبرگزاری النخیل عراق، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایکنا در خصوص انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که اخیراً برگزار شد، گفت: مشارکت در انتخاباتی که ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد، کم بود و همه می‌دانند که این انتخابات در سطح قابل قبولی برگزار نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی افزود: ‌با وجود دعوت‌های بسیاری از سیاستمداران و احزاب مسلط بر دولت و پارلمان عراق، حضور مردم در انتخابات تا حدودی کمرنگ بود.
 

 
وی در خصوص دلایل عدم حضور مردم اظهار کرد: مردم به دلایل متعدد از جمله اقتصادی، بیماری کرونا، عدم اعتماد جوانان به وعده‌های پوچ احزاب و مسئولان عراقی از سال ۲۰۰۳ تا کنون که تا این لحظه نیز بی‌نتیجه بوده است، تمایلی به شرکت در این انتخابات نداشتند.
 
این روزنامه‌نگار برجسته عراقی تأکید کرد که مردم عراق در این انتخابات سخن خود را بیان کردند و اکنون کمیسیون مستقل انتخابات باید در اعلام نتایج تسریع کند تا پس از این انتخابات، شاهد هیچ رویداد ناگوار و وضعیت اضطراری نباشیم.

رد کردن نتایج انتخابات از سوی برخی جناح‌های سیاسی
 
محمدعلی الحکیم در پاسخ به این سؤال که «چرا برخی احزاب و نهادهای سیاسی نتایج انتخابات را رد کردند و آن را تقلبی خواندند»، گفت: بی‌تردید در دنیا هیچ انتخاباتی بدون تقلب وجود ندارد، حتی انتخاباتی که در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود که ادعای دموکراسی می‌کند؛ اما سطح تقلب متفاوت است و اگر از ۵ درصد بیشتر نشود، مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر از ۵ درصد تجاوز کند، تغییراتی ایجاد خواهد شد. کمیسیون انتخابات می‌توانست ظرف ۲۴ ساعت پس از بسته شدن صندوق‌ها، نتایج را اعلام کند؛ اما آنچه دیدیم این بود که تا این لحظه که چند روز از انتخابات گذشته است، نتایج نهایی هنوز اعلام نشده است
 
وی افزود: موضوع دوم این است که ما به وضوح شاهد افزایش کرسی‌های پارلمان برای برخی جناح‌ها و کاهش کرسی‌ها برای برخی دیگر احزاب بودیم، بنابراین برخی از احزابی که کرسی‌های خود را از دست دادند در واقع متعجب و بهت‌زده هستند که شماری از آنها از ۵۰ کرسی، ۱۴ یا ۱۵ کرسی به دست آورده و برخی از ۲۲ کرسی به یک یا دو کرسی رسیده‌اند و برخی نیز از ۵۰ کرسی به ۷۵ کرسی صعود کرده‌اند، یعنی اگر در نظام سیاسی شکست و عدم ارائه خدمات و نبود امنیت در عراق وجود داشت، پس همه کرسی‌ها باید افزایش یا همه کاهش یابند و این مسئله باید به تساوی تقسیم شود.
 


این تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: ما شاهد رشد غیرطبیعی برخی از جناح‌ها و سقوط غیرطبیعی برخی دیگر بودیم که این امر موجب خشم بعضی از جناح‌های سیاسی و موجب ایجاد پایگاه مردمی برای برخی دیگر از احزاب شد.
 

 
مدیرکل خبرگزاری النخیل درباره دلایلی که باعث پیشرفت جریان صدر در این دوره از انتخابات پارلمانی و کسب بیشترین کرسی شد، گفت: تا این لحظه هیچ کس مطمئن نیست که انتخابات و نتایج شمارش آرا کامل شده است و هنوز شمارش دستی در برخی پایگاه‌ها ادامه دارد و همانطور که دیدیم نتایج تغییر کرده است ولی ما الان از نتیجه مطمئن نیستیم.
 
وی افزود: پس از اعلام نتایج نهایی، من معتقدم که می‌توان گفت این انتخابات با توجه به حساسیت کنونی، نتایج انتخابات قبلی را تغییر داده است، زیرا سرنوشت عراق را در سال‌های آینده رقم خواهد زد. اما هیچ کس مطمئن نیست که جنبش صدر پیروز انتخابات است.
 
الحکیم ادامه داد: تا این لحظه با توجه به نتایج اولیه که در وب‌سایت کمیسیون عالی مستقل انتخابات درج شده، ظاهراً جریان صدر پیروز است، اما تا کنون نتایج نهایی اعلام نشده است و ما منتظر روزهای آینده هستیم.

محمد علی الحکیم به ارزیابی جامعه بین‌المللی و همچنین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از این انتخابات پرداخت و گفت: دولت عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بر این انتخابات نظارت کند. شورای امنیت به قطعنامه ۲۵۷۸ برای نظارت بر انتخابات زودهنگام عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر) رأی داد و پس از آن تصمیم به اعزام ۵۰۰ ناظر که ۱۷۰ نفر از آنها از اتحادیه اروپا و ۱۷۰ ناظر از سازمان ملل و همچنین اتحادیه عرب بودند، نیز گرفته شد. اما ظاهراً در روز انتخابات شاهد بیش از دو هزار ناظر خارجی بودیم که بر انتخابات عراق نظارت داشتند.
 
الحکیم تأکید کرد که در برخی از احزاب سیاسی نگرانی‌هایی وجود دارد، به این دلیل که شورای امنیت مشروعیت این انتخابات را تأیید نکرده است و ممکن است این انتخابات را در سطح بین‌المللی به رسمیت نشناسد و این موجب نگرانی برخی از سیاستمداران احزاب شده است.


وی در پاسخ به این سؤال که «موضع شخصیت‌های مذهبی و مراجع تقلید را در قبال انتخابات عراق چگونه دیدید؟» پاسخ داد: موضع مرجعیت، مطلوب و پدرانه‌ بود و ما در عراق همچون موضع مرجعیت عالیقدر ندیده‌ایم، یعنی دیگران باید به مردم عراق غبطه بخورند که خداوند این مرجع عالیقدر را در عراق به آنها عطا کرده است. چرا که اگر بیانیه مرجعیت نبود مشارکت در انتخابات بسیار کمتر از سال ۲۰۱۸ بود و از ۱۰ درصد فراتر نمی‌رفت، اما حضور در انتخابات فعلی از ۴۱ درصد گذشت و این بیشتر ناشی از بیانیه مرجعیت است که خواستار مشارکت مردم در انتخابات شدند.

این تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل عراق گفت: بسیاری از شخصیت‌های مذهبی نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام موضع داشتند، اما برخی از مدعیان میهن‌پرستی از برگزاری انتخابات راضی نبودند زیرا ممکن بود منافع آنها به خطر بیفتد لذا از برخی احزاب حمایت می‌کردند. برخی از کشورهای منطقه نیز نمی‌خواهند عراق مستقل شود، زیرا این به نفع آنها نیست و منافع آنها در بی‌ثباتی عراق است.

 
وی تأکید کرد که عدم برگزاری انتخابات به نفع برخی احزاب سیاسی و همچنین اسرائیل بود و هر زمان که عراق دچار بی‌ثباتی شود به سود رژیم اشغالگر صهیونیستی و همچنین برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است و چنانچه عراق ثبات پیدا کند، به هیچ وجه به سود آنها نیست. حتی می‌توان گفت که سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ به عنوان بخشی از طرح بزرگ رژیم صهیونیستی با کمک ایالات متحده آمریکا برای ایجاد خاورمیانه بزرگ بود.
 
وی گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواهد منطقه را بی‌ثبات کند تا خاورمیانه بزرگ به وجود آید و ممکن است خدای ناکرده در روزهای آینده شاهد این مسئله باشیم زیرا رژیم صهیونیستی می‌خواهد اوضاع عراق و منطقه را بی‌ثبات کند.
 

 
وی در پاسخ به این سؤال که «عراق با تلاش نیروهای امنیتی و بسیج مردمی برای نابودی داعش و جریان‌های تکفیری، در حال بازگشت به موقعیت منطقه‌ای خود است، حال، وظیفه نهادها و احزاب سیاسی برای حفظ امنیت و آرامش عراق چیست؟» گفت: همه در پایداری عراق و احیای سرزمین موصل شرکت کردند که این، اولاً به برکت فتوای حکیمانه مرجعیت دینی، ثانیاً با حمایت جمهوری اسلامی ایران و ثالثاً همت مردم عراق امکان‌پذیر شد.
 
وی با بیان اینکه همه در بازگرداندن میهن و سرزمین اشغال شده موصل به وطن مشارکت داشتند، تأکید کرد: بسیج مردمی، نیروهای مسلح، پلیس و ارتش، همگی مشارکت داشتند، بنابراین باید این روند دموکراتیک را حفظ کنند و هرگز از آن غافل نشوند. زیرا انتخاباتی که برگزار شد، به برکت خون‌ شهدا بود و خون هزاران شهید برای زنده نگه داشتن این روند دموکراتیک بر زمین ریخته شد.
 


الحکیم تأکید کرد: عراقی‌ها به دنیا ثابت کردند که عراق از خاک و ناموس خود دفاع و برای میهن خود حاضر است همه چیز را فدا کند و به بیگانگان و صهیونیست‌ها که دارای اهداف شوم هستند اجازه تجاوز نمی‌دهد. ملت عراق در همه حال پشت سر مرجع عالیقدر خود می‌ایستند و اجازه نخواهند داد که تجربه داعش بار دیگر تکرار شود و می‌دانند که عراق مردان قدرتمندی از ملت، ارتش و پلیس دارد که می‌توانند در مقابل بزرگترین دشمنان منطقه بایستند.
 
این کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها باید از اهداف خود در عراق دور شوند، گفت: صهیونیست‌ها در عراق جایگاهی ندارند.
 

 
محمدعلی الحکیم درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: ممکن است برخی کشورها تمایل به عادی‌سازی داشته باشند، اما عراق هرگز سازش نخواهد کرد، حتی اگر همه کشورهای عربی و اسلامی این کار را انجام دهند و فقط عراق باقی بماند. این اقدام به لطف مرجعیت بزرگوار هرگز اتفاق نخواهد افتاد و این را آیت‌الله سیستانی چند ماه‌ پیش در دیدار با پاپ فرانسیس در نجف اشرف تأکید کرده و گفتند: «نه» به عادی‌سازی. این «نه» از سوی آیت‌الله سیستانی، میخی بود بر تابوت عادی سازی روابط میان عراق و رژیم اشغالگر صهیونیستی.
 
وی در پایان تصریح کرد که اکثریت مردم کشورهای عربی از عادی سازی روابط با اسرائیل راضی نبوده‌اند، از اردن گرفته تا مصر، بحرین و امارات؛ لذا روند عادی‌سازی روابط این کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
 

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی تحلیلگر سیاسی تا این لحظه کرسی ها جناح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود

سالار آبنوش بعد از ظهر شنبه با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان البرز ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه، هفته کارگر و معلم و همچنین روز شوراها اظهار کرد: امروز معنا و مفهوم جمله امام خمینی درخصوص سپاه را متوجه می‌شویم که فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، به واقع امروز هرکس دل در گرو این انقلاب دارد، لباس بسیج به تن کرده و یک بسیجی است و ما هم مفتخر به همین بسیجی بودن هستیم‌.

منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات نظامی آمریکایی در کشورمان که به واقعه طبس مشهور است، یادآور شد: شکست آمریکایی‌ها با آن هم پشتیبانی و توان نظامی چیزی جز اراده خداوند نبود و باید بدانیم چنین اراده‌ای هنوز هم وجود دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت گره گشایی از کار مردم توسط مسئولان خاطرنشان کرد: بی تردید کارنامه مسئولان همان انتخابات و مشارکت مردم در این عرصه است که لازم است هر مسئولی به بازخورد انجام وظایف خود که در انتخابات و مشارکت مردم منعکس می‌شود توجه کند.

آبنوش با تاکید بر اهمیت نگاه مبتنی بر حل مشکل ادامه داد: در اینکه ما بهترین مردم را در کشورمان داریم هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، به همین دلیل لازم است تا تک تک مسئولان نسبت به واکنش‌های مردم که در مشارکت‌هایی مانند انتخابات نمود پیدا می‌کند، توجه و در نوع رفتار و عملکرد خود بازنگری کند.

منتخب مردم قزوین البرز و آبیک توجه به مردم و خواست مردم را همان تاکید چندباره مقام معظم رهبری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: لازم است تا مسئولان با بازنگری در رفتار خود و توجه به اقشار مردم، رفتار مردم را با خودشان که در مشارکت انتخابات تبلور می‌یابد تغییر دهند.

وی مشارکت مردم در انتخابات را دغدغه مهم عنوان کرد و افزود: مسیری که رهبری و شهدا به ما گوشزد کرده‌اند چیزی جز خدمت و کار برای مردم نیست و ما مسئولان باید به دنبال عملکردی باشیم تا مردم از ما تجلیل کنند و این تجلیل هم در مشارکت مردم در انتخابات نمود پیدا می‌کند.

آبنوش ضمن اشاره به مسیر پیش روی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی عنوان کرد: امروز به برکت مدیریت امامین انقلاب و جان نثاری شهدا، جانبازان و رزمندگان گام نخست که همان تثبیت است، اتفاق افتاده و افق‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران جهانی است.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک اضافه کرد: امروز سطح و جغرافیای منازعات تغییر کرده و به برکت جمهوری اسلامی ایران دیگر جنگ در قلب رژیم صهیونیستی محل تمرکز جبهه کفر دنیا است و نه در مرزهای ما و با وجود آرامش در داخل کشورمان، رژیم صهیونیستی در مقابل اراده مقاومت به زانو درآمده است.

آبنوش خاطرنشان کرد: وعده صادق به ذهن مردم دنیا سرعت بخشید تا افرادی هم که تحت تبلیغات دشمن تردید به دل داشتند، باور پیدا کردند که کوه یخی رژیم صهیونیستی و شیطان بزرگ آمریکا به برکت جمهوری اسلامی ایران و تاسی آن به فقه جعفری و رهبری معظم انقلاب اسلامی فرو ریخته است.

وی اضمحلال و فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی را نیز از نتایج راهبرد جبهه مقاومت دانست و خاطرنشان کرد: امروز دنیا فلسطین یکپارچه را می‌شناسد و صدای فریاد این ملت مظلوم به لطف جبهه مقاومت به گوش جهانیان رسیده و رژیم صهیونیستی رسوا شده است.

آبنوش گام دوم انقلاب را همزمان با گام مهم عرصه جهانی دانست و متذکر شد: امروز به برکت سال‌ها ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی، روز قدس جهانی شده و پرده‌های چهره نمایشی استکبار فرو ریخته است و مسئولان باید به شکرانه این نعمت، خادم مردم باشند و هرچه در توان دارند برای رضایت و حل مشکلات مردم به کار گیرند تا مردم نیز با مشارکت در انتخابات تجلیل گر مسئولان باشند.

کد خبر 6090285

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد