Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل موزه ملی ایران با اشاره به ضرورت آشتی مردم با میراث فرهنگی گفت: آگاهی‌بخشی در مورد میراث فرهنگی کشور، ماموریت باستان‌شناسی است.

به گزارش قدس آنلاین، جبرئیل نوکنده در دومین همایش بین المللی انجمن علمی باستان‌شناسی که بصورت مجازی برگزار شد، درباره ویژگی‌های این دوره از همایش گفت: یکی از موضوعاتی که بسیار جالب در این همایش توجه به موضوعاتی است که نیاز روز جامعه باستان شناسی و این رشته است؛ محور هایی که در این همایش دنبال شود، این است که  تلاش دارد باستان شناسی را مردم محور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هر زمان که بتوانیم باستان‌شناسی و میراث فرهنگی را با مردم آشتی دهیم موفق شده‌ایم؛  زیرا مردم با عمق تاریخ و فرهنگ ایران آشنا و  آگاه می‌شوند تامیراث سرزمینی کشور خودشان را حفظ کنند و این ماموریت جدی باستان شناسی است.
نوکنده گفت: با وجودی که مطالعات یک قرن باستان شناسی در ایران انجام شده اما آنطور که باید و شاید مردم این حرفه را نمی‌شناسند و با آن آشنا نیستند؛  در موضوعات این همایش، راهکارهایی ارائه می‌شود که می‌تواند که به باستان‌شناسی ایران کمک کند.  

مرتضی خانی پور دبیر اجرایی همایش با بیان این که باستان‌شناسان باید علاوه بر پژوهش های تخصصی دستاوردهای خود را به جامعه ارائه کنند، گفت: مدیریت صحیح میراث فرهنگی از تخریب های پیشرو جلوگیری می‌کند که این امر در جامعه باستان شناسی ایران مغفول مانده است. با توجه به اهمیت حفاظت و لزوم توسعه رویکرد باستان شناسی دومین همایش آن امسال برگزار می‌شود.
وی با اشاره به انتخاب اساتید مختلف برای این همایش از دانشگاه‌های مختلف گفت: همچنین از مراکز مختلف برای همکاری در این همایش کمک گرفته شد؛ از جمله دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه سلیمانیه عراق و موسسه باستان شناسی آلمان در ایران در این همایش همکاری دارند.
وی با بیان اینکه از فروردین ماه فراخوان این همایش اعلام شد، گفت: همه گیری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها سبب تغییرات زمان برگزاری و برگزاری مجازی این همایش شد؛ ۸۱ چکیده فارسی و ۱۳ چکیده غیر فارسی از پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا، لهستان به دبیرخانه ارسال شد و ۵۶ چکیده برای ارسال مقاله انتخاب شد، ۱۸ مقاله فارسی و هفت مقاله انگلیسی جهت سخنرانی و ۱۴ مقاله جهت چاپ در مجله انتخاب شد در این دو روز همایش ۲۵ سخنران تخصصی در قالب ۷ نشست ارائه خواهد شد.

در این همایش حکمت الله ملا صالحی با مقاله «معاصر بودگی سرگشتگی تاریخی و آشفتگی هویتی»، سید منصور سید سجادی با «مقاله کوتاهی از مدیریت ۱۸ فصل کاوش و پژوهش در شهر سوخته»،  عباس علیزاده با مقاله «چند نکته در راستای باستان‌شناسی و جامعه و اهمیت فلسفه در باستان شناسی اخلاق»، حسن فاضلی نشلی با مقاله «از زاگرس و البرز و جهانی شدن نوسنگی»،  رحمت الله عباس نژاد با مقاله «آموزش عالی یادگیری فناورانه و اشتغال در باستان شناسی»، عباس سرداری با مقاله «باستان‌شناسی و توسعه پایدار مطالعات میراث فرهنگی و کاوش های نجات بخشی در ایران» و سجاد علی‌بیگی با مقاله «روند تغییرات و تقریبا در چشم انداز باستانی سرپل ذهاب در چند دهه اخیر» در این همایش سخنرانی خواهند کرد. همچنین ابرهارد سوئر از دانشگاه ادینبور اسکاتلند با مقاله «از دیوار گرگان تا دروازه‌های کاسپین در قفقاز: انتشارات پس از کاوش های مشترک ایران و اسکاتلند در دیوار
دفاعی شمالی ساسانیان»، حمید فدایی با مقاله «مدیر پایگاه میراث فرهنگی جهانی تخت جمشید با مقاله مدیریت حفاظت و مرمت در محوطه های میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد: مروری بر تجارب مشترک جهانی»، حسنعلی عرب با مقاله «تپه پوستچی شیراز،  ضعف،  فرصت،  تهدید و چشم انداز توسعه پایدار شهری» و فرهاد شمالـ  با مطلبی با عنوان «جستاری بر رابطه مردم و میراث فرهنگی در افغانستان» ایراد سخن خواهند کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل موزه ملی ایران میراث فرهنگی باستان شناسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین شاکری روز شنبه در نشست خبری همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای که سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به شخصیت رهبر انقلاب غفلت جدی داشته‌ایم، مطرح کرد: رهبری در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی دارند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش امام را گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۴۶ مقاله پذیرش شده است، خاطرنشان کرد: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان یک جلد از آن‌ها منتشر خواهد شد.

آقای شاکری با بیان اینکه همایش چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمانان ویژه این همایش نیز آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و حجت الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای بیت رهبری خواهند بود.

وی اضافه کرد: این همایش در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی هم اظهار کرد: این کنگره از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده ولی از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را به صورت جدی‌تری دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این کنگره ترویج قرآن و آشناسازی جامعه است، مطرح کرد: نسل جوان با جنبه سیاسی رهبر آشنا است اما جنبه‌های قرآنی ناشناخته مانده است که این کنگره تلاش می‌کند این بعد را نیز روشن کند.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این همایش تحکیم نظام اسلامی است، عنوان کرد: این کنگره با بیش از ۱۴۷ مرکز همکار بزرگ‌ترین کنگره تاریخ ایران است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۱۸۰ نفر در ارزیایی شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین در طول این زمان ۷۲ کارگاه مقاله نویسی، ۱۸ کرسی علمی ترویجی و نقد، ۱۶ کمیته علمی از شخصیت‌های مختلف و … برگزار شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره یک روزه و تنها در یک شهر نیست، تصریح کرد: اجلاس‌های متعددی برای این کنگره در نظر گرفته شده است.

وی از برگزاری ۱۱۶ پیش نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی مرتبط با محورهای همایش یادکرد و گفت: ۱۳ جلد از مجموعه مقالات در اجلاس‌ها و نرم افزارهای هر اجلاس به صورت جداگانه منتشر می‌شود.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای اضافه کرد: پیش از برگزاری این کنگره حدود ۷۰ مقاله در ارتباط با اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب وجود داشت که امروز این مقاله‌ها از مرز ۲۰۰ مقاله گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس