Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فقر زیست‌بوم‌ها که از حدود دو دهه قهر طبیعت در خراسان‌جنوبی نشأت گرفته، سبب شده تا در این سال‌ها شاهد هجوم حیات وحش به عرصه‌های طبیعی و کشاورزی روستاها و خسارت به گونه‌های زیست محیطی و کشاورزی استان و همچنین سرمایه‌های دامی روستاییان باشیم.

این هجوم که به طور معمول با کم شدن آذوقه حیات‌وحش در عرصه‌های زیست محیطی همزمان با رو به سردی نهادن هوا فزونی می‌یابد، داد کشاورزان و دامداران و پاسبانان عرصه‌های طبیعی را در آورده است چرا که هجوم این گونه‌های خاص جانوری (گرگ، روباه، شغال، تشی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) سبب می‌شود تا به عرصه‌های کشاورزی از جمله زعفران‌زارها، جالیزها، درختان و گونه‌های خاص طبیعی مانند درختان بنه ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله خسارت‌های جبران ناپذیری وارد شود و گونه‌هایی مانند بنه را از حیز انتفاع خارج کند.

هجوم برخی از گونه‌های جانوری حیات‌وحش فقط مختص تشی‌ها در نهبندان و خسارت به عرصه‌های کشاورزی و طبیعی از جمله زعفران‌زارها و بنه‌زارها نیست بلکه در دیگر نقاط استان هم روستاییان شاهد هجوم این گونه‌های جانوری به محل سکونت و باغ‌ها و مزارع کشاورزی خویش هستند طوری که گرسنگی این گونه‌های جانوری سبب شده تا به درختان، دام‌ها (گوسفندان، طیور و...) برای سیر کردن شکم شان حمله کنند و در نتیجه خسارت‌هایی به بار آورند.

«قنبری» یکی از اهالی روستای شیور نهبندان در گفت‌وگو با فارس، گفت: گرسنگی تشی‌ها سبب شده تا به زعفران‌زارهای او حمله و با خوردن پیازهای زعفران بیشتر مزرعه‌اش را از حیز انتفاع خارج کنند و این گونه جانوری سال‌های قبل هم در منطقه مشاهد شده و خسارت‌هایی به اهالی وارد کرده است.

درخواست از متولیان

خواسته او از متولیان امر این است که تدابیر لازم را برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به کشاورزان منطقه بیندیشند چرا که در این بحران اقتصادی ضررهای تشی به محصولی که با این زحمت به ثمر می‌رسد غیر قابل پذیرش است.

در این سال‌ها شاهد حمله گرگ‌ها و شغال‌های گرسنه نیز به دامداری‌ها در روستاها بوده‌ایم و این گونه‌های جانوری نیز خسارت‌های فراوانی با دریدن و خفه کردن دام‌ها به دامداران وارد کرده‌اند.

کاری از دستمان ساخته نیست

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: واقعیت این است که از دست این اداره کل هم کاری برای هجوم حیات وحش به مزارع، با‌ها، دامداری‌ها و غیره برنمی‌آید چرا که وقتی حیوانات در زیست‌های بوم چیزی برای خوردن و یا آشامیدن پیدا نمی‌کنند خود را محیط زندگی انسان‌های نزدیک کرده و سبب به بار آوردن خسارتی به محصولات کشاورزی و زراعی و باغی روستاییان و دام‌های آن‌ها می‌شوند.

وی تنها را مقابله با این موضوع را پیشگیری  و ایجاد حفاظ مناسب برای باغ‌ها و مزارع و یا احداث دامداری‌های امن اعلام کرد و ادامه داد: در برخی از موارد از جمله هجوم تشی‌ها به بنه‌زارهای نهبندان یا برخی از زعفران‌زارها در این شهرستان و برخی دیگر از نقاط استان مجوز دفع گونه آسیب‌رسان صادر شده است.

اعتبار نداریم

همچنین تا دو سال قبل که منابع اعتباری برای جبران خسارت‌های برخی گونه‌های جانوری به اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی اختصاص می‌یافت برخی از خسارت‌دیدگان که اقدام به پر کردن فرم‌های خسارت می‌کردند هزینه‌هایی برای جبران یا همان غرامت پرداخت می‌شد اما ازدوسال قبل دیگر منابع برای این سرفصل نداریم تا بتوانیم مرهمی بر زخم‌های خسارت‌دیدگان در این برهه خاص یعنی خشکسال‌ترین سال نیم قرن اخیر با پرداخت جبران خسارت‌ها باشیم.

به جد پیگیریم

وی با بیان این که امسال حتی هجوم گونه‌هایی چون کل بز، قوچ و آهو را نیز به عرصه‌های کشاورزی داریم ، افزود: پیگیری‌ها برای تأمین منابع جبران خسارت به روستاییان و دامداران به جد ادامه دارد و امیداست که این پیگیری‌ها مثمر ثمر باشد.

به گفته وی چون وضعیت زیست‌بوم‌های خراسان‌جنوبی بر اثر دو دهه استمرار قهر طبیعت بحرانی است حتی اگر اقدام به توزیع علوفه در این فصل سال هم در عرصه‌های زیست گونه‌های جانوری حیات وحش استان بکنیم باز هم وحوش طبق عادت به هر جا سرسبزی باشد می‌رود اقدام به خوردن و آسیب‌رساندن می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به این خسارت‌ها از سوی وحوش امسال در مقایسه با دیگر سال‌ها بیشتر شده است، اعلام کرد: با اینکه در برخی از عرصه‌های زیست محیطی حیات وحش اقدام به ایجاد آبشخورهایی برای دام‌ها کرده‌ایم اما سرسبزی اندکی که در نقاط روستایی است این جانوران را به سوی قنات‌ها و منابع آبی روستاها برای رفع تشنگی و سیرکردن شکمشان می‌کشاند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش خراسان جنوبی زعفران گونه های جانوری خراسان جنوبی خسارت ها حیات وحش سال ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۹۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت‌ گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه برای دومین بار خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار شدند.

به گفته وی، این تصاویر توسط محیط‌بان "ملک‌آرا خلیل طهماسبی" در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده سبزکوه ۱۱ اسفندماه پارسال توسط "محمدرضا احمدی" مسوول منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، گفت: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

تصاویر دیدنی از پلنگ ماده و توله‌اش در ارتفاعات برفی گیلان | ببینید

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف‌پور گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

کد خبر 849655 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان چهار محال و بختیاری حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان