Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن مهربانی کارشناس صنعت طیور کشور امروز در ارتباط زنده با بخش خبر 14 شبکه اول،‌گفت:‌در سال‌های گذشته دولت 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی از جمله خوراک دام و طیور پرداخت می‌کرد که در نهایت محصولات تولیدشده با این خوراک به قیمت آزاد به مصرف‌کننده می‌رسید، حال اگر قرار باشد ارز 4200 تومانی حذف شود و به دلار 25 هزار تومانی برسد، رقمی معادل 160 هزار میلیارد تومان از این محل آزاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در صورت آزاد شدن ارز نهاده‌های خوراک دام و طیور قیمت مرغ و تخم‌مرغ حداکثر دو برابر نرخ کنونی می‌شود، اما منافع آن برای کل کشور فراوان است چون وقتی قیمت سرکوب می‌شود انگیزه‌ای برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند و امکان رشد تولید وجود ندارد.

به گفته مهربانی، دولت تصویب کرده است که برای جبران کمبود تولید مرغ 125 هزار تن مرغ به قیمت 200 تا 250 میلیون دلار از ترکیه وارد کند که با این اقدام مرغداران و تولیدکنندگان ترکیه رشد می‌کنند در حالی که ظرفیت مرغداری‌های کشور بیش از این ارقام خالی است و می‌توان این ظرفیت‌ها را تکمیل کرد.

این کارشناس اقتصادی در مقابل این سؤال که اگر بخواهیم رقم 160 هزار میلیارد تومان حاصل از آزاد شدن نرخ ارز ترجیحی را بین مردم توزیع کنیم، چه باید کرد گفت: به نظر من می‌توان به 7 دهک کم درآمد جامعه یعنی حدود 70 درصد جمعیت کشور یارانه نقدی بدهیم که تعداد جمعیت این 7 دهک حدود 56 تا 60 میلیون نفر می‌شود.

به گفته مهربانی، با آزاد شدن ارز خوراک دام و طیور قیمت مرغ و تخم‌مرغ حداکثر دو برابر می‌شود یعنی 30 هزار تومان به قیمت هر کیلو مرغ و حدود 20 هزار تومان به قیمت هر کیلو تخم‌مرغ اضافه می‌شود.یعنی هر عدد تخم‌مرغ از 1500 تومان به 3000 تومان افزایش می‌یابد.

به گفته وی، اگر مصرف سرانه تخم‌مرغ هر فرد ایرانی 250 عدد در سال باشد، این رقم برای 60 میلیون ایرانی اگر 1500 تومانی برای هر تخم‌مرغ اضافه شود حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد که می‌توان یارانه تخم‌مرغ را بین 7 دهک کم درآمد توزیع کرد به هر نفر حدود 400 هزار تومان در سال یعنی ماهی حدود 35 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

مهربانی کارشناس صنعت طیور در مورد مرغ و جبران افزایش قیمت مرغ گفت: سرانه مصرف گوشت مرغ هر ایرانی 25 کیلوگرم در سال است که اگر این رقم در 30 هزار تومان افزایش قیمت مرغ ضرب شود سالانه حدود 750 هزار تومان برای هر نفر خواهد بود که در مجموع یارانه آن حدود 45 هزار میلیارد تومان خواهد شد و می‌توان برای هر نفر به خاطر گران شدن قیمت مرغ یارانه نقدی داد.

در این مراسم مجری برنامه تأکید کرد: اختصاص دلار ارزان برای واردات کالاهای اساسی منجر به رانت و فساد می‌شود و در حال حاضر گزینه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در مورد حذف ارز 4200 تومانی از یارانه کالاهای اساسی روی میز قرار دارد که نیاز به بررسی کارشناسان دارد، به هر حال تبعیض قیمت و قیمت‌گذاری به هر نیتی که باشد باعث رانت و فساد برای عده‌ای می‌شود در حالی که می‌توان با حذف قیمت‌گذاری دستوری ظرفیت‌های خالی مانده تولید مرغ و تخم‌مرغ کشور را تکمیل کرد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: خوراک دام ارز طیور اقتصاد حسن مهربانی یارانه خوراک دام و طیور هزار میلیارد تومان خوراک دام و طیور ارز 4200 تومانی هزار تومان تخم مرغ قیمت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۱۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار داشت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولرها است.

وی افزود: تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگیهای خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می شود و حدود 80 درصد مشترکان را در خود جای داده است.

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب‌، کولرهای آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود 90 تا 120 کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود 150 تا 180 کیلووات ساعت را شامل می شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه 300 کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز 300 کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین 90 تا 120 کیلووات ساعت از مجموع 300 کیلووات ساعت را به خود اختصاص می دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می‌کنند باشد، خاطرنشان ساخت: این قبض معمولاً در یک ماه ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان می‌شود و از آنجایی که قبض‌های ما هر دو ماه یکبار صادر می شود، به طور متوسط در تابستان حدود 70 هزار تومان و به همراه ارزش افزوده و سایر مؤلفه های موجود حدود 80 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در عین حال تاکید کرد: با همه این اوصاف اگر مشترکی از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه‌ای خنک می کند، حداقل 800 کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می‌شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب  900 تا 1000 کیلووات ساعت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این یزان مصرف بیش از  ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگیها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می کند.این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می شود، یعنی وقتی که مشترک برق در پله‌های بیش از الگو قرار می‌گیرد نرخ برق زیاد می شود.

یاقوتی تصریح کرد: در واقع در دامنه 300 کیلووات ساعت هر کیلووات ساعت به طور متوسط 120 تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود، اما در دامنه 900 یا 1000 کیلووات ساعت، مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت 1000 تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد، بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢٤ برابر قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می‌کنند خواهد شد، به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماهه بیش از ٢ میلیون تومان می‌شود.

یاقوتی در پایان تاکید کرد: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ علوفه شروع شده است
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان