Web Analytics Made Easy - Statcounter

معرفت آذری روز چهارشنبه  با بیان اینکه طرح صدور کارت هوشمند عشایر در کشور برای نخستین بار در استان اردبیل اجرا شده است، افزود: در سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل وزیر جهاد کشاورزی بعد از اطلاع از اجرای  این طرح در اردبیل دستور داد، در سایر استانهای کشور نیز این طرح  اجرایی گردد.

وی تشریح کرد: داشتن ییلاق و قشلاق و کوچ در آنها، وابستگی ایلی و وابستگی معاش اصلی افراد به شغل دامداری، سه مولفه مورد نیاز برای شناسایی قشر زحمتکش عشایر در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: با جایگزین شدن این کارت به جای دفترچه‌های قبلی علاوه بر شناسایی عشایر واقعی و فعال استان ارائه هر نوع خدمات به جامعه عشایری هدفمند شده است.

وی بیان کرد: این کارت با هدف رصد خدمات ارائه شده به عشایر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمات ارائه شده از جمله تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی‌، توزیع کالاهای اساسی ، آرد خام و سایر امور مربوط به عشایر از این طریق صورت خواهد گرفت.

آذری با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از دفترچه‌های شناسایی صادر شده برای جمعیت عشایری استان در گذشته با جمعیت واقعی عشایری اردبیل مطابقت نداشت، اضافه کرد: اداره کل امور عشایری استان اردبیل اقدام به شناسایی عشایر واقعی و صدور کارت شناسایی هوشمند برای آنها همراه با حذف نام خانوارهای غیر عشایری با حذف دفترچه‌های صادر شده در سال‌های گذشته کرده است.

وی ادامه داد: از آغاز اجرای طرح حذف نام خانوارهای غیرعشایری از لیست جمعیت عشایر واقعی استان اردبیل تاکنون بیش از ۶ هزار دفترچه شناسایی عشایری باطل شده و برای ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار جمعیت واقعی عشایر استان اردبیل کارت هوشمند عشایر صادر شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه وجود دفترچه‌های دستی باعث بروز فساد می‌شد، گفت: هوشمند کردن خدمات ارائه شده به عشایر علاوه بر جلوگیری از وقوع جرم و فساد موجب شفافیت و عدالت در توزیع شده است.

آذری در تشریح چگونگی وقوع فساد و رانت در دفترچه‌های کاغذی و سنتی افزود: قبل از اجرای این طرح به نام فردی که ۲ سال قبل درگذشته بود، چهار تن نهاده و چندین کیسه آرد یارانه دریافت کرده‌اند و یا فردی که دارای چندین کارخانه است به نام عشایر زحمتکش نهاده و آرد یارانه‌ای دریافت کرده و در بازار آزاد به فروش رسانده است.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزارو ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

ارزش تقریبی تولیدات سالانه عشایر استان هزاران میلیارد ریال است.

برچسب‌ها جامعه عشایری استان اردبیل اداره کل امور عشایر استان ایلام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه عشایری استان اردبیل جامعه عشایری استان اردبیل عشایر استان اردبیل عشایری استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۱۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، حکمت الله هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به نیازمندان در کشیدن، پر کردن، جرم گیری، برساژ و عصب کشی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب شهر زنجان خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه یکهزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم ها تحویل بیماران نیازمند داده خواهد شد.

برپایی بیمارستان درمان و توانبخشی با ارائه خدمات رایگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان از راه اندازی بیمارستان درمان و توانبخشی در کنار خدمات دندانپزشکی خبرداد و گفت: در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه جاری انجام خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: در این مدت بیان شده پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توانبخشی بیماران نیازمند را ویزیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می شوند.

حضور ۵ مشاور داوطلب برای ارائه خدمات رایگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در مدت ارائه خدمات دندانپزشکی، درمان و توانبخشی پنج مشاور داوطلب جمعیت هلال احمر آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خواهند بود.

هاشمی افزود: علاوه بر خدمات بیان شده، روزانه چهار مربی هلال احمر اقدام به ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به عموم مردم و علاقمندان به صورت رایگان خواهند کرد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز به اجرای طرح مرهم زائر اشاره کرد و گفت: در این طرح داروهای مازاد همشهریان زنجانی جمع آوری و با کمک داوطلبان، پرستاران و متخصصین داروخانه ها تفکیک شد.

علی منفرد ادامه داد: این داروها در قالب اجرای طرح کاروان سلامت توزیع و مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در صورت نداشتن داروی مورد نیاز بیماران نیازمند، کد رهگیری دارویی صادر و از طریق داروخانه های هلال احمر به صورت رایگان تامین می شود.

گفتنی است، اردوی جهادی با رویکرد درمانی، آموزشی، فرهنگی و با تمرکز بر ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به جامعه هدف نیازمند، با مشارکت قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر استان زنجان در مجموعه ورزشی ۶ هزار نفری انقلاب شهر زنجان از ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد کرد و تاکنون در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گیلان این اردوی جهادی اجرا شده است.

کد خبر 6092516

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر