Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ابوالفتح شادمهری مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر ضرورت شناسایی بناهای ارزشمند تاریخی به منظور حفاظت و معرفی آن ها به مردم گفت: تاکنون یک بانک اطلاعاتی به روز از بافت و بناهای ارزشمند تاریخی که برای عموم مردم قابل دسترسی باشد، وجود نداشته و اغلب مردم وقتی از کنار یک خانه تاریخی می گذرند، نمی دانند که این بنا دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است، لذا ما در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای حفاظت و صیانت از بافت تاریخی و بناهای ارزشمند شهر با همکاری سازمان فاوا، سامانه اطلاعات بافت و بناهای تاریخی شهر تهران را ایجاد کردیم تا اطلاعات این بناها جمع آوری و ضمن تأمین نیازهای تخصصی و پژوهشی در دسترس شهروندان نیز قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: درگام اول، طی تفاهم نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، اطلاعات و شناسنامه های حدود ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت شده تهران را دریافت کردیم که برخی از آن ها خارج از محدوده شهر و مابقی داخل شهر قرار دارند و فرمتی را در قالب GIS Web طراحی کردیم، در این فرمت بناهای تاریخی ثبت شده بر اساس ۱۴۴ رکورد اطلاعاتی اعم از نوع کاربری بنا، مالکیت و شماره ثبت آن، نام بنا، آدرس و مشخصات سازه‌ای و کالبدی بنا، دسته بندی و در سامانه، بارگذاری شد تا کاربر بتواند متناسب با نیاز خود از آن بهره ببرد.

شادمهری ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت این موضوع، این است که اگر مردم از ارزش یک بنا مطلع باشند، نسبت به حفاظت از آن حساس می شوند و هر اتفاقی برای آن بیفتد، از طریق رسانه ها و فضای مجازی و سامانه های ارتباط مردمی شهرداری نظیر ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نسبت به آن واکنش نشان می دهند و مسئولین را از اتفاق مطلع می کنند و بدین ترتیب مانع تخریب و از بین رفتن آن بنا می شوند.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان اینکه بخش دیگری از اقدامات ما، مربوط به بناهای دارای ارزش است، اظهار داشت: بناهای ارزشمند، بناهایی هستند که سیر ثبت آن در فهرست آثار ملی هنوز طی نشده اما از لحاظ تاریخی نقطه اثر و ارزشمند هستند. ما با بررسی سامانه طرح تفصیلی حدود ۲۳۰۰ بنای ارزشمند را احصاء کردیم و از آنجایی که اطلاعات آن ها مربوط به سال ۸۶ و زمان تصویب طرح جامع بوده، قراراست؛ این اطلاعات را به روز رسانی کنیم. یکسری بناهای دارای ارزش را نیز از طریق کتاب ها و دفاتر توسعه نوسازی جمع آوری کردیم که حدود ۱۳۰۰ بنای ارزشمند هم از این طریق شناسایی شده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی، در مورد قصه های شهر اطلاعات زیادی ندارند، بیان کرد: یکی از پروژه هایی که در دستور کار داریم، مربوط به مکان رویدادهای تاریخی تهران است، به عنوان مثال، در میدان بهارستان یا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) چه وقایع تاریخی افتاده است؟ ما اسم آن قسمت از شهر که وقایع تاریخی در آن رخ داده را مکان رویداد گذاشتیم. متأسفانه تاکنون توجه زیادی به مکان رویدادها در شهر نشده است لذا ما اطلاعات مربوط به آن ها را درقالب یک پروژه توسط شرکت مشاور جمع آوری و تبدیل به GIS کردیم که اکنون همراه با عکس ها و اطلاعات مربوطه در سامانه نقشه تهران بارگذاری شده است.

شادمهری افزود: این مکان رویدادها در محدوده مناطق یک، ۲۰ و محدوده حصار ناصری یعنی منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ قرار داردکه بیش از هزار رویداد تاریخی مرتبط با تاریخ تهران و وقایع مختلف ملی در آن ها اتفاق افتاده است.

وی در خصوص اقداماتی که برای مشخص کردن بناهای ارزشمند تاریخی در سطح شهر انجام شده است، گفت: ما برای اینکه شهروندان، بناهای ارزشمند شهر را بشناسند، با طراحی سامانه‌ای دیگر، برای هر کدام از بناها کیو آر کد (QR- Code (رمزینه)) تعریف کردیم که مقابل این بناها نصب می شود و مردم با اسکن آن می توانند اطلاعات و مشخصات آن بنا را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی مشاهده کنند. همچنین با همراهی میراث فرهنگی برای ۳۰ بنای شاخص تاریخی تهران، سیستم تورمجازی (VAR) 360 درجه و سه بعدی تهیه کردیم تا اگر مردم نتوانستند وارد این بناها شوند؛ بتوانند از طریق تلفن همراه خود بازدید مجازی از بنا داشته باشند.

شادمهری اضافه کرد: اکنون اطلاعات بیش از ۱۵۶۰ بنای تاریخی ارزشمند مشتمل بر ۳۱۲ بنای ثبت ملی و همچنین مکان رویدادهای تاریخی مناطق ۱، ۱۱، ۱۲، ۲۰ برای قرارگیری در سامانه مدیریت اطلاعات بافت و بناهای تاریخی به سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران ارسال شده تا از طریق سامانه "نقشه تهران و نرم افزار رایا" در دسترس شهروندان قرار گیرد.

کد خبر 5343265

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی شهرداری تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش طرح ترافیک کمیته امداد امام خمینی پیش بینی وضعیت هوا کیفیت هوای تهران مهدی چمران تذکرات شورای شهر آبگرفتگی معابر قوه قضاییه اکسپو دبی آلودگی هوا میراث فرهنگی بافت و بناهای تاریخی بناهای ارزشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، همزمان با روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متعددی باهدف یادآوری اهمیت و صیانت از نام خلیج‌فارس و تمدن ایرانی از هفتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه جاری در سواحل بندر ماهشهر آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تصریح کرد: این رویداد با همکاری منطقه۳ نیروی دریایی سپاه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، دریابانی بندر ماهشهر، اداره شیلات شهرستان بندر ماهشهر، آموزش و پرورش بندر ماهشهر و بندرامام خمینی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده مردم شناسی، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، کانون فرهنگی هنری دایا، پتروشیمی بندرامام و شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر و پایگاه‌ منظر فرهنگی‌ تاریخی بندر ماهشهر برگزار می‌شود.

او ادامه داد: با هدف یادآوری اهمیت و صیانت از نام خلیج‌فارس برنامه‌های متنوعی از جمله رژه دریایی با حضور منطقه سوم نیروی دریایی سپاه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، فرماندهی دریابانی و اداره شیلات با مشارکت ۱۵۰ شناور سبک و نیمه سنگین در آب‌های آزاد خلیج فارس برگزار خواهد شد.

ارسطوزاده گفت: طی برنامه‌های روز خلیج همیشه فارس در شهرستان بندر ماهشهر، یک زنجیره انسانی با حضور دانش‌آموزان بندر ماهشهر و بندرامام خمینی بر روی آب‌های آزاد خلیج فارس تشکیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: در این رویداد، نمایشگاه نقشه‌های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک‌های بومی اقوام ایران‌زمین “داگِشت” نیز از دهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه در فرهنگ‌سرای فردوسی بندر ماهشهر برگزار خواهد شد. همچنین، همایش پژوهشی در عرصه مردم‌شناسی خلیج فارس نیز جزء برنامه‌های مدنظر در روز ملی خلیج‌فارس خواهد بود.

او بیان کرد: این رویداد یک فرصت مناسب برای ارتقای آگاهی عمومی درباره اهمیت ارزش‌های فرهنگی و طبیعی خلیج‌فارس است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • تصاویر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان؛ اعراب درخشش نام خلیج‌فارس را ببینند
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد