Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکست عاطفی یا عشقی، فرایندی بیرونی است که اختیار آن همیشه در دست ما نیست. ممکن است تا جایی بتوانیم آن را مدیریت کنیم؛ اما فرد مقابلِ رابطه، هم می تواند انتخاب کند که ارتباط را ادامه یا پایان دهد. شکست عاطفی یکی از حوادث تلخی است که در زندگی هر انسانی ممکن است اتفاق بیفتد و هر شخصی به شکلی آن را تجربه کرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وقتی رابطه عاطفی به هر علتی از جمله به سبب ترک ارتباط (طرد شدن)، فقدان، خیانت یا محرومیت عاطفی و هیجانی از سوی یکی از طرفین رابطه قطع می شود، فرد شکست خورده، احساسات دردناک و گوناگونی را تجربه می کند.

سازگار شدن با این احساسات، کار آسانی نیست و فرد شکست خورده، نمی تواند به سرعت عواطفش را ترمیم کند. بعضی افراد آجرهای این شکست را آجرآجر روی هم می چینند و برخی دیگر دیواری را دور خودشان می کشند و خود را در فضایی که به وجود آورده اند، محصور می کنند و از دنیای اطراف و از نزدیکان فاصله می گیرند. از انجام دادن کارهای مورد علاقه خود، خودداری می کنند.

بیشتر اوقات خود را در رختخواب و در حال فکر کردن به خاطرات مشترکشان با طرف دیگر به سر می برند و تنهایی را انتخاب می کنند و به طور کلی فعالیت های منظم و روتین آنها، مختل می شود؛ این ها نشانه‌هایی است که افرادی که شکست عاطفی خورده‌اند، معمولا از خود بروز می دهند.


چه عواملی می تواند تحمل ترک و شکست عاطفی را سخت تر کند؟

ماهیت شکست عاطفی برای هر فردی متفاوت است. چرا که ویژگی های هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد. توان مقابله کردن ما در برابر مشکلات به یک اندازه نیست و هر کدام از ما راهکارهای متفاوتی را برای زندگی کردن یاد گرفته ایم؛ اما بر اساس تحقیقات، همه افراد در طی مراحل پس از شکست عاطفی تقریبا از الگوی یکسان و مشابهی پیروی می کنند؛ با اینحال عواملی وجود دارند که شکست عاطفی را سخت تر می کنند:
1. ماهیت رابطه: اینکه رابطه ای در مراحل ابتدایی آشنایی است یا رابطه ای جدی تر به قصد ازدواج است یا زوجین چند سالی است با هم زندگی کرده اند، در ماهیت رابطه موثر است.
2.عمق، کمیت و کیفیت رابطه: هر قدر کیفیت رابطه بیشتر و رابطه عمیق تر باشد، یا نوبت و زمان دیدارها بیشتر باشد، تحمل شکست را سخت تر می کند.
3. تجربیات گذشته فرد شکست خورده: کسی که در روابط قبلی هم شکست خورده باشد یا طرد شدگی هایی را در مسیر زندگی از کودکی تجربه کرده باشد. از بی توجهی پدر و مادر رنج برده و در معرض محرومیت های هیجانی در دوران کودکی و پس از آن قرار گرفته باشد و زمانی که نیازمند محبت بوده، منبع محبت کننده ای وجود نداشته یا جدایی هایی را در زندگی خود تجربه کرده باشد، آسیب بیشتری می بیند.
4. شرایط فعلی فرد شکست خورده: اگر شخص شکست خورده، دارای مشکلات رابطه ای باشد؛ یعنی با اطرافیان خود رابطه خیلی خوبی نداشته باشد و فردی تنها باشد؛ از نظر مالی و اقتصادی تحت فشار باشد یا از نظر شغلی شرایط خوب و رضایت بخشی نداشته باشد، بی تردید رنج بیشتری می کشد.


تفاوت از دست دادن عزیزان در شکست عاطفی با مرگ عزیزان چیست؟

وقتی ما عزیزی را از دست می دهیم ، نیز درد و اندوه بزرگی را تحمل می کنیم؛ اما در جریان از دست دادن یک عزیز با مرگ، ما به این باور می رسیم که او از دنیا رفته است و مرور خاطراتمان یا به سبب تنهایی است یا به سبب قصورها و کم گذاشتن ها و حسرت ها و افسوس هاست، ولی در شکست عاطفی شرایط از این جهت سخت تر است که شخص می داند طرف عاطفی او زنده است و احساس تنهایی و کنار گذشته شدن، برایش دشوار است.


بایدها و نباید های پس از شکست عاطفی چیست؟

به هیچ وجه منکر حال بد خود بعد از شکست عاطفی نشوید. آن را مثل تمام اتفاقات زندگی خود بپذیرید چون راهی جز پذیرش ندارید. لازم نیست از خاطرات خود فرار کنید. اتفاقا اجازه بدهید این خاطرات در ذهن شما وجود داشته باشند، تا با آنها به تدریج کنار بیایید اما در آنها غرق نشوید. بلافاصله وارد رابطه جدیدی نشوید.
خودتان را غرق در کار نکنید. به سمت مواد مخدر و الکلی و هر آنچه به سلامت زندگی شما آسیب می رساند، نروید. پرخوری نکنید. خود یا دیگران را سرزنش نکنید.
دنبال مقصر نگردید. مراقب باشید که رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز ندهید. این شیوه ها ممکن است در کوتاه مدت کمی شما را آرام کنند؛ اما آسیب رسان و جبران ناپذیرند.
در واقع اینجا زمانی است که باید دست به خودیاری بزنید. از استعدادها و توانایی های خود استفاده کنید و  افکار و رفتار خود را مدیریت کنید. آلفرد آدلر می گوید زمانی که افکار و احساسات منفی به سراغ شما می آید، تصور کنید که دکمه ای در اختیار دارید که با فشار دادن آن می توانید افکار ناخوشایند را متوقف و افکار خوشایند را جایگزین آنها کنید.


دوران سوگواری طبیعی شکست عاطفی حداکثر چقدر باید باشد؟

این موضوع به عوامل مختلفی که پیشتر ذکر شد، بستگی دارد اما روان شناسی به نام کوبلر راس، بر اساس تحقیقات، این دوران را بین 6 ماه تا یکسال برآورد کرده است.
و نکته پایانی این که ما قرار نیست قربانی شرایط باشیم. همه انسان ها، هم توانایی و هم وظیفه دارند که خود را از طوفان های زندگی بیرون بکشند و در مسیر رشد و سعادت قرار دهند./ ایران‌آنلاین 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرد شکست خورده شکست عاطفی سخت تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم

به گزارش "ورزش سه"، شمس آذر در دیداری پرماجرا در نهایت برابر استقلال در استادیوم آزادی شکست خورد. این در حالی بود که بحث زیادی در خصوص تصمیمات وحید کاظمی، داور این بازی، شکل گرفته بود. صادق آلبوصبیح، هافبک جنگنده شمس آذر، درباره شرایط تیمش برای بازی‌های باقی مانده گفت: دیداری سختی پیش رو داریم. پیکان طی هفته‌های اخیر به نتایج خوبی رسیده است.

وی درباره بازی مقابل استقلال و عملکرد این تیم در استادیوم آزادی گفت: باید آن بازی را فراموش کنیم. روز خوب ما نبود وگرنه اتفاقات بهتری می‌افتاد. باید خیلی زود جبران کنیم. دوست ندارم به آن بازی فکر کنیم و آینده را هم تحت تاثیر قرار دهیم. چند هفته دیگر از لیگ برتر باقی مانده است. می‌توانیم موقعیت بهتری در جدول به دست بیاوریم.

هافبک شمس آذر درباره غیبت هواداران این تیم در جدال مقابل پیکان گفت: بدون آنها یک چیز بزرگ در این بازی کم داریم. ابتدا جا دارد از حمایت خالصانه آنها در بازی مقابل استقلال خصوصا در استادیوم آزادی تشکر کنیم. هواداران شمس آذر حامی بزرگی برای ما طی هفته‌های اخیر بوده‌اند. جای خالی آنها را در این بازی حس خواهیم کرد اما قول می‌دهیم با بالاترین انگیزه و توان برای خوشحالی آنها بجنگیم.

دیگر خبرها

  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • ایران قهرمانی فوتسال آسیا را پس گرفت/ ببر تایلندی حریف یوز زخم‌خورده نشد
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • شاهکار مدافعان پرسپولیس در چهار گل خورده!
  • اوسمار به پرسپولیسی‌ها: رو پا بایستید، فراموش کنید!
  • رفیعی چهار بازی‌ کلین‌شیت، یک بازی چهار گل خورده!
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال