Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@03:15:10 GMT

چرا برخی از افراد دائما احساس گرسنگی می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۲۶۶۳

چرا برخی از افراد دائما احساس گرسنگی می‌کنند؟

بنابر بررسی‌های محققان معلوم شده برخی از افراد پس از صرف غذا دچار افت شدید قند خون می‌شوند و این وضعیت باعث می‌شود که زودتر از دیگران دوباره احساس گرسنگی کنند.

به گزارش مشرق، گرسنگی علامت طبیعی بدن برای هشدار دریافت مواد غذایی بیشتر است. وقتی گرسنه می‌شوید، معمولا معده‌تان سروصدا می‌کند و ممکن است سردرد بگیرید یا زودرنج و عصبانی شوید یا توانایی تمرکزتان را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

چند دلیل پرخوری و راه حل آن

بیشتر مردم چند ساعت بعد از هر وعده غذایی گرسنه می‌شوند، اما برخی از افراد خیلی زود گرسنه می‌شوند. دلایل متعددی، از جمله موارد زیر، باعث می‌شود دایما احساس گرسنگی کنیم:

۱. کمبود پروتئین در رژیم غذایی

مصرف پروتئین برای کنترل اشتها مهم است. پروتئین می‌تواند از گرسنگی بکاهد و فرد به‌طور طبیعی کالری کمتری در روز دریافت کند. در واقع پروتئین موجب ترشح نوعی هورمون در بدن می‌شود که علامت سیری ارسال می‌کنند و از ترشح هورمون‌های تحریک‌کننده گرسنگی می‌کاهد. هرچه پروتئین بیشتری در روز مصرف شود، احساس گرسنگی کمتری هم وجود خواهد داشت. از مواد خوراکی سرشار از پروتئین باید به گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ اشاره کرد.

۲. کمبود خواب کافی

خواب کافی برای سلامت بسیار ضروری است. خواب برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی بدن مهم است و از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان می‌کاهد. علاوه‌بر آن، خواب کافی عاملی مهم در کنترل اشتهاست. خواب کافی با کنترل مقدار هورمون اشتها، گرلین، از اشتها می‌کاهد و به همین دلیل فرد احساس گرسنگی نمی‌کند. خواب کم ترشح این هورمون را افزایش می‌دهد.

۳. ‌مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده مانند آرد سفید، نوشابه‌های گازدار و شیرینی به‌دلیل اینکه تحت فرآوری بسیار بالا قرار می‌گیرند، فاقد فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این مواد تصفیه‌شده که فاقد فیبر هستند، به‌سرعت در بدن هضم می‌شوند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی می‌کند. علاوه‌بر آن کربوهیدارت‌ها می‌توانند موجب بالا رفتن سریع قند خون شوند که در نهایت انسولین بیشتری ترشح می‌شود. انسولین به‌سرعت از قند خون می‌کاهد و فرد احساس گرسنگی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید احساس سیری بیشتری داشته باشید، از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کمتر استفاده کنید و از مواد خوراکی مغذی مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل استقبال کنید.

۴. چربی کم در رژیم غذایی

چربی‌ها هم نقش مهمی در احساس سیری دارند. چربی‌ها معمولا به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و مدت بیشتری در معده‌تان باقی می‌مانند. همچنین چربی‌ها موجب می‌شوند که هورمون‌های مختلف تحریک‌کننده سیری بیشتری ترشح شوند.

از دیگر دلایل احساس گرسنگی دایمی می‌توان به نوشیدن کم آب، پیروی از رژیم غذایی کم‌فیبر، ورزش و تحرک بیش از حد، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مصرف بیش از حد مواد خوراکی مایع و تند غذا خوردن اشاره کرد. البته اگر هنگام غذا خوردن حواس‌تان به چیز دیگری، مثلا برنامه تلویزیونی، باشد اشتهایتان بیشتر می‌شود. سندرم پیش‌قاعدگی و برخی از داروها هم اشتها را افزایش می‌دهند.

اگر هیچ‌کدام از موارد فوق علت اصلی گرسنگی دایمی‌تان نباشد، احتمالا به بیماری‌هایی چون دیابت، پرکاری تیروئید، افسردگی یا اضطراب مبتلا شده‌اید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان گرسنگی چاقی پرخوری علت تغذیه سلامت احساس گرسنگی خواب کافی تصفیه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۲۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟

با پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی، نوشیدن آب کافی، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و رسیدن به وزن ایده‌آل سطح قند خون را کنترل کنید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت نوع دوم یک بیماری مزمن شایع است که خطر ابتلاء به آن را می‌توان با تغییر سبک زندگی، کنترل استرس و دیگر موارد کاهش داد، افزایش سطح قند خون به صورت کنترل نشده اثرات مضری بر همه اندام‌های بدن دارد و ممکن است عوارض جدی بر سلامت چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب، قلب، کبد و رگ‌های خونی داشته باشد، در ادامه به بررسی روش‌های طبیعی برای کنترل سطح قند خون می‌پردازیم:

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی بی‌تحرک مهمترین عامل ایجاد دیابت یا پیش دیابت است، افزایش فعالیت روزانه و فعال بودن در طول روز باعث کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلاء به دیابت می‌شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم

مصرف کربوهیدرات اصلی‌ترین دلیل افزایش قند خون و همچنین نوسانات قندی است، توصیه شده است که به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت مصرف کربوهیدرات را محدود کنید و از کربوهیدرت‌های با شاخص گلیسمی کمتر استفاده کنید، نان، سیب‌زمینی و شرینی سرشار از کربوهیدرات است؛ بهتر است مصرف فیبر خود را افزایش دهید، زیرا به کاهش میزان گلوکز ناشی از مصرف کربوهیدرات کمک می‌کند؛ علاوه بر این، فیبر به کنترل وزن و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها منابع مناسبی از فیبر هستند.

داشتن فعالیت بدنی

ورزش نقش مهمی در بهبود سلامتی دارد، به استحکام عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند، تعادل را حفظ می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش وزن می‏‌شود، همه این موارد به کنترل قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

افراد باید به میزان کافی آب بنوشند، هیدراته شدن بدن به کنترل قند خون کمک می‌کند، البته میزان مصرف آب برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی یا قلبی باید با مشورت پزشک متخصص تعیین شود.

کاهش استرس

استرس خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، توصیه شده است با کاهش استرس از طریق یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، نقاشی کردن و کمک به دیگر سطح قند خون را کنترل کنید.

داشتن خواب کافی

کمبود خواب ریتم شبانه‌روزی را تغییر می‌دهد و منجر به استرس و همچنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‏‌شود، بنابراین توصیه شده است هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید؛ به منظور داشتن خواب باکیفیت از نگاه کردن به نمایشگرها قبل از خواب دوری کنید، در یک محیط تاریک و آرام بخوابید و سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.

رسیدن به وزن ایده‌آل

حفظ وزن ایده‌آل خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد؛ همچنین، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و خطر بروز دیابت را کاهش دهد.

کد خبر 749919

دیگر خبرها

  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • طعنه سنگین هاشمی طبا به رئیسی و کابینه اش: دائما برای هم نوشابه باز می کنید، فکر می کنید روز عروسی تان است /مغرور به «روز عروسی» نباشید!
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • فیلم/ وحیدی: انسداد مرزها با پشتکار بیشتری انجام می‌شود
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • کارمندان مالیات بیشتری دادند یا طلافروشان؟