رشد علمی ایران ۴ برابر میانگین نرخ دنیا است
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۲۸۷۱
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلام سعید کرمی امروز در همایش «آینده روشن» ویژه دانشجویان رتبه برتر کنکور سراسری گروه آزمایشی هنر دانشگاههای کشور، که در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: گردهمایی معنوی رتبههای برتر کنکور هنر در جوار مرقد عالم آل محمد (ع) بشارتدهنده ادامه سیال هنر پرافتخار ایرانی، اسلامی توسط جوانان نخبه کشور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دانشجویان نخبه را پرچمدار جریان بسیار قوی و تأثیرگذار هنر ایرانی اسلامی دانست و افزود: کسب این افتخار و رسیدن به این جایگاه علمی با جانفشانی و ایثارگری فرهیختگان این مرزوبوم به ما به ارث رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه دانشجویان رشته هنر میراث داران علم و ادب و هنر عظیم ایرانی اسلامی هستند و باید با تأسی از آموزههای دینی ضمن فراگیری، تعالی و رشد آن را نیز تداوم ببخشند، ادامه داد: پیشینیان ما توانستند با جهاد و غیرت معبرهای یک مسیر پرعظمت، باشکوه و تأثیرگذار بر تمدن جهانی را برای ما باز کنند و آن را به ما بسپارند، تا ما امروز باافتخار بتوانیم هویت ایرانی اسلامی خود را به رخ جهانیان بکشیم.
کرمی با اذعان به اینکه در روزگاری نهچندان دور، برای انجام ابتداییترین امور نیازمند دراز کردن دست کمک بهسوی بیگانگان بودیم، و در ابتداییترین امور پزشکی نیازمند خارجیها بودیم، یادآور شد: خوشبختانه امروز به یمن و برکت انقلاب اسلامی، در همه زمینهها در جهان حرفی برای گفتن داریم و در بسیاری موارد نیز در جایگاه برتر قرارگرفتهایم.
وی بابیان اینکه ایران اسلامی بعد از چهار دهه در مرزهای علم و دانش و فناوری و نوآوری و هنر حرکت میکند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد داروهای موردنیاز در داخل کشور تولید میشود، بهطوریکه امروز تبدیل به قطب تولید تجهیزات پزشکی دارو و توریسم درمانی در منطقه شدهایم.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به اینکه در تولید واکسن کرونا باوجود تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهان خوار، در ردیف چهار کشور اول جهان قرارگرفتهایم، تأکید کرد: با تولید چهار واکسن مختلف توانستهایم توانایی علمی و پزشکی دانشمندان جوان کشورمان را به رخ بکشیم، بهطوریکه رشد علمی ایران چهار برابر میانگین نرخ رشد دنیا است.
وی با تأکید بر اینکه ثبت اختراعات جوانان کشور از میانگین دنیا بیشتر است و به فناوری پیشرفته جراحی رباتیک همدست یافتهایم، ادامه داد: در بسیاری از رشتههای مختلف هنری در سطح جهانی مطرح هستیم و در این حوزهها برای مخاطبان جهانی حرف داریم.
کرمی با اشاره به اینکه محصولات هنری که در کشور تولید میشود باوجود موانعی که از سوی دشمان نظام و انقلاب ایجاد میشود، در جشنوارههای مختلف بینالمللی میدرخشد، بیان کرد: درصورتیکه شرایط دشوار عرضه هنر در نمایشگاههای بینالمللی برطرف شود بهتر خواهیم درخشید، بنابراین ضروری است که به شکرانه این موهبت عظیم خداوندی تمام توان و تمرکز خود را برای تعالی هنرهای ایرانی اسلامی به کار بگیریم.
در ادامه نیز مدیر دفتر پژوهش کشور نیاز به هنر را یکی از نیازهای متعالی انسان دانست و گفت: یکی از اضلاع مهم تمدنهای انسانی در طول تاریخ همیشه بر هنر استوار بوده است، بنابراین نفس انسان نشان از ذات باریتعالی دارد که یک بعدش آفرینش گری یا همان وجهه هنری انسان است.
فرامرز قراملکی با اشاره به اینکه خداوند توانایی اندیشیدن و شناخت محیط و تولید دانش و آفرینش گری را در انسان به ودیعه گذاشته، اما این مهم است که بدانیم چه میخواهیم بیافرینیم، خاطرنشان کرد: انسان در آفرینشهای هنری شاکله ذاتی خداوندی خود را به نمایش میگذارد، آفرینشهای هنری تابع شاکله انسان است و اگر ارزش این آفرینش را میخواهیم در هنرهای تجسمی و هنر هفتم جستجو کنیم باید به شاکله انسانی توجه کنیم.
گفتنی است؛ در پایان این همایش از ۲۵۰ تن از دانشجویان برتر رشته هنر دانشگاههای کشور که موفق به کسب رتبههای زیر ۵۰۰ شده بودند تجلیل شد.
انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲
منبع: فارس
کلیدواژه: رشد علمی ایران تحریم های ظالمانه رشد علمی ایران اسلامی حجت الاسلام سعید کرمی ایرانی اسلامی دانشگاه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۲۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، شهید آیتا... سیدباقر صدر که امید جهان اسلام در نجف به عنوان شاگرد و ذخیره علمی پس از آقای خوئی عظیمالشأن شمرده میشد، کلاسهایش را تعطیل کرد و به همه شاگردان برجسته خود از جمله مرحوم آیتا... شاهرودی دستور داد همه هم و غم خود را برای کشف راهحل فقهی مسائل عملی جمهوری اسلامی صرف کنند و نقل میشود در همان سالها در آیین حج در عرفه، وقتی آقای سیستانی از علمای قم پرسیدند سرگرم چه اموری هستند و ایشان پاسخ دادند به تدریس متداول دروس خارج حوزوی مشغول هستند با تعجب و اعتراض فرمودند حالا زمانی است که باید در رفع نیازهای فقهی اداره نهادهای گوناگون و مسائل متعدد حکومتی جدید فعالیت کنند. این همان نگاه امام (ره) و رهبر معزی است که متاسفانه به سبب عدم آزاداندیشی و دستان تفرقهانداز این جریان آزاداندیشی و گفتوگوی مفید فقیهانه و علمی حوزه و دانشگاه محقق نشد.ماجرا تنها تطبیق ناگزیر قوانین مصوبه قوه مقننه با احکام ا... نیست بلکه استواری بر فقه اکبر در همه شئون زندگی امروزی و عرضه هر علم نافع ضروری جهان در هر زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به ساحت تفقه صحیح است تا هرآنچه که تایید شد به علم دارای صلاحیت برای بهکارگیری در ساختن جامعه سالم و اسلامی بدل سازند.نگاه فرهنگی به روایات
میخواهم نگاهی فرهنگی به روایات نسبت علم و مسئولیت و عمل صالح حکومتی و اجتماعی در گنجینه روایی امام صادق(ع) بیندازیم تا به عنوان فردی نادان دارای مطالبه علم از متخصصان، فقیهان بزرگوار و مراجع عالیمقام بپرسم، پاسخ به این پرسشهای اساسی تکلیفی به عهده کیست جز آنان؟ و وقتی چنین دریایی از گوهر راهگشا وجود دارد که تنها امکان رهایی ما از فساد گریبانگیر و اغتشاش در اداره امور کلان است، چرا فقها استواری عمل حکمرانی بر فقه اکبر را زمینهسازی نمیکنند و به یاری ولیفقیه برای سالمسازی امور کلان قیام نمیکنند؟ عالمان حداقل حق بیش از ۸۰ میلیون از ملت را به گردن دارند . از علم شروع کنیم و قبل از آن به وضع علم در عصر امام صادق(ع) بپردازیم.در اثر ارجمند جعفر بن محمد امام صادق(ع) میخوانیم عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)( درود خدا بر آنان) دوران رشد گسترده علوم خاندان وحی علیهمالسلام بود. قرنها به لحاظ تحولات علمی، اعتقادی و کلامی به دو دوره بخش میشود. دوره اول با رحلت رسولا...(ص) و ماجرای سقیفه بنیساعده، آغاز میشود و تا نخستین سالهای قرن دوم هجری میگسترد و دوره دوم عصر امامت امام جعفر صادق(ع) است.خصوصیت دوره نخست « تاثیر تعیینکننده تحولات سیاسی بر جریانهای اعتقادی» است و در دوره دوم فرقهها از حال و هوای صرفا سیاسی در آمده و بر سازمانهای کلامی مستقلی تکیه میکنند. مکاتب فکری مختلف در این دوره است که سر بر میآورند و مکتب اعتقادی، علمی و فکری امام صادق(ع) نقش دفاع از حقیقت نگاه اسلام ناب در برابر دیگر هویتسازیهای علمی را به دوش میکشد. در کانون یا مستقل از فرقههای منحرف و تفکرات دیگر، علم و نقش علم و تعریف علم از سوی امام صادق(ع) قرار دارد.
رشد اصول محکم مکتب اصیل اسلامی
اختلاف فکری در این دوره و مدعیان علم چنان رشد کرده بود که اگر اصول محکم مکتب اصیل اسلامی و اتکا به تفقه اصیل قوام نمیگرفت، اسلام در دریای هجوم تفکرات بیریشه مستحیل میشد و به اسم اسلام انواع اجتهاد رای و اصلاح واهی خودرای، گمراهی و سرگشتگی و تحریف کتاب مقدس چون یهودیت و مسیحیت رایج میشد.این پدیده امروز همچنان معتبر است و بدوناتکا به کتاب فرقان و نیز علم امام معصوم و فقه اکبر خاندان وحی، اداره کشور اسلامی طعمه مدرنیته غرب و شرق و تفسیر به رای رفرمیست خودبنیان و شرکآلود خواهد شد.در کانون این ستون استوار امام صادق(ع)، خود علم و علم وسیع و بزرگ او قرار دارد و خوب است پژوهش اساسی با این نگاه در باره علم در تفقه جعفری در وجه ضرورتهای مبنایی حکمرانی انجام شود.
کاشف حکم الهی و درک حقیقت
در دیدگاه امامصادق(ع) جایگاه عقل و علم در زندگی فرد، اجتماع، شناخت، انتخاب مسیر و تشخیص صحیح از ناصحیح و در بنا نهادن همه امور باید بر وجود فرد و جامعه سایهگستر باشد. این علم، علم نیست مگر کاشف حکم الهی و درک حقیقت به شمار آید. ایشان میفرماید: آدمی به عقل، کامل میشود و عقل راهنما و سبب بینایی و کلید حل مشکلات امور انسان(فرد انسان و اجتماع انسان است). و هرگاه عقل از نور معنوی نیرو گرفته باشد، انسان، عالم و نگهدارنده علم و متذکر و هوشمند و زیرک فهیم خواهد بود(کافی جلد ۱،ص ۲۵). انسان و جامعه انسانی با علم به ریشه هر حالت والا دستمییابد و به عالیترین مرتبه صعود میکند :
العلم اصل کل حال سنی و منتهی کل منزله رفیعه
علم اصل هر حالت والا و منتهای منزلتهای رفیع است. پس مرتبه عالی رشد جامعه ابتناع همه امور آن بر علم و دانایی و تفقه است. این علم باید متکی به علم معصوم باشد.علم معصوم در سخن امام صادق(ع) همان است که خداوند به وسیله روح القدس که از علم علم امر است، بی پیامبراکرم صلوات ا...علیه وآله وامامان معصوم علیهم السلام میفرستد.
وازطریق این روح علم وفهم دریافت میکنند.علم انسان در گسست ازاین علم نوری،همواره ظنی و آلوده به باطل وسرگشته و ناتمام خواهد بود. این است اهمیت علم در سایه فقاهت جعفری وقرآن وروایات۱۴معصوم(ع).علم مسئولیتزاست و با عمل همدوش است.
مسئولیتشناسی در فقه
از اینجا اهمیت مسئولیتشناسی در فقه اکبر امام صادق(ع)، مسئول بودن و آماده پاسخ به خداوند در مسئولیت اساس نظام دینی حکمرانی است. مسئولان مطلقا آزاد نیستند و در مقام عبد و نیز پاسخگو به مردم انجام وظیفه میکنند و عمل خودرأی و آزاد و دلخواه مسئولان، مجازات آتش و نیز جرم دنیایی در نظام اسلامی دارد.امام صادق(ع) میفرماید: العلم مقرون الی العمل فمن علم عمل و من عمل علم و العلم یهتف بالعمل فان اجابه والا ارتحل عنه. علم با عمل قرین و همراه است، هرکه علم داشت باید عمل کند و هر که عمل کند باید براساس علم باشد (باید بداند). علم عمل را صدا زند، اجابت کرد بماند؛ والا کوچ و رحلت میکند.به این سان در کار کل حکمرانی و اداره هر نهاد کشوری از اقتصاد و هر جزء آن و سیاست و همه نهادهای سیاسی و فرهنگی ولو یک اداره باید عمل براساس علم باشد و علم اصلی در اینجا همان علم به هدایت قرآن و اهلبیت وحی است. عرضه عمل به فقه معصوم(ع) در نسبت علم و مسئولیت و عمل در کلام امام صادق(ع) مسئولیت نیز تعریف شده است .
علم در زندگی اجتماعی
روایات امام صادق(ع) به انواع مسئولیت انسان در ارتباط با عمل مبتنی بر علم در زندگی فردی، اجتماعی و حکمرانی بهطور جدی تاکید دارد؛ مسئولیت در برابر خداوند متعال، قرآن مجید و امامان معصوم و مسئولیت در برابر نفس و در برابر جسم و اعضای بدن و در برابر اجتماع و انسانهای دیگر. روایات مسئولیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کلام امام صادق(ع) چنان وسیع و پر حجم است که حیرت برمیانگیزد و به آن انواع مسئولیتهای دیگر چون مسئولیت برابر ضعفا یا ظالمان و قدرتهای جائز و مسئولیت برابر خمس و خانواده و یتیمان را باید افزود. سخن درباره مسئولیت حکمرانان و روسا در تحفالعقول، کافی، وسائل و... مبسوطا بحث شده است. به هر رو در کلام امام(ع) سرچشمه مسئولیت فردی و اجتماعی مسئولیت برابر خداست و حق محور مسئولیت است و نباید به باطل تن داد. این امر در تفقه صحیح سیاسی و حکمرانی نقش حیاتی دارد. در نتیجه استدلال رفرمیستها در گردن نهادن به اباطیل مدرنیته و گسست از فقه و ناممکنی امر دینی در حکمرانی در قرن بیستویکم واصل قرار دادن نظام جائز جهانی و سازش با آن پوچ است:
ان من حقیقه الایمان ان توثر الحق آن ضرک علی الباطل و ان نفعک
از حقیقت ایمان آن است که حق را برگزینی. اگرچه زیان داشته باشد و باطل را رها کنی، اگر چه به سود تو باشد. تردیدی نیست که حکومت در راهنمایی امام صادق(ع) باید عملش مبتنی بر علم باشد و مجموعهای از مسئولیتها را بپذیرد و جدی بگیرد. محور این مسئولیتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حکمرانی حق متعال است و حق در جامعه و اجرای عدل در وسع انسان عصر غیبت امری چشمپوشیناپذیر در کلام امام صادق(ع) است.