Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، بتازگی نامه مدیرعامل فیاپف به نایب رئیس این سازمان و آخرین دبیر جشنواره جهانی در صفحه وی منتشر شده است.

فیاپف در واقع یک سازمان غیرانتفاعی متشکل از انجمن‌های تهیه‌کنندگی سینمای جهان است. خانه سینمای ایران نیز در کمیته اجرایی این سازمان عضویت دارد. به نقل از سایت رسمی فیاپف اعضای فیاپف، 34 سازمان تهیه‌کنندگی از 27 کشور جهان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیاپف تنها سازمان تولیدکنندگان فیلم و تلویزیون با گستره جهانی است. مأموریت آن نمایندگی منافع اقتصادی، قانونی و نظارتی است که صنایع تولید فیلم و تلویزیون در پنج قاره در آن مشترک هستند.

امسال محمدمهدی عسگرپور دبیر وقت جشنواره جهانی فیلم فجر و نماینده ایران در فیاپف به عنوان یکی از 5 معاون ریاست فیاپف درباره حضور ایران در این اتحادیه گفت: "این جشنواره در کنار جشنواره‌های معتبر جهانی به ثبت رسیده است که این موضوع مزیت‌های زیادی دارد و البته مسائل خاص خود را هم دارد. وقتی در قاعده‌های جهانی قرار می‌گیریم، در شرایط جدیدی هم قرار می‌گیریم."

امیر اسفندیاری نیز در مراسمی که عضویت ایران را اطلاع‌رسانی شد بیان کرد که " قرار بود عضو جشنواره‌های رقابتی شویم که جشنواره‌های معتبری مثل کن، ونیز و… در این لیست قرار دارند. الان هم جشنواره جهانی فیلم فجر به این فهرست راه پیدا کرده است."

با این اوصاف معلوم است که مدیران فیاپف برای پذیرش ایران در این اتحادیه قوانین و قواعدی دارند که عسگرپور نیز تلویحاً به آن اشاره کرد.

اما نکته اصلی و مهم استناد و روش رسانه‌ای کردن عضویت ایران در فیاپف است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نامه فیاپف را می‌توان بعد از پیام خوش‌آمدگویی این سازمان به جشنواره جهانی فیلم فجر در توئیتر، تنها مستند جدی عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف نامید. عدم انتشار این موضوع در سایت فیاپف و صرفاً توئیت با موضوع خوش‌آمدگویی یکی از مسائلی است که خبرنگاران و اصحاب رسانه آن را به عنوان «سؤال»ی از مدیران سینمایی وقت پرسیدند. چیزی که در جواب اینگونه بیان شد که از آنجایی که سایت این سازمان در دست تعمیر است، از طریق توئیتر عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر را تبریک گفتند.

اما گذشته از این و با فرض پذیرش حضور ایران در فیاپف، این سند (نامه فیاپف) دارای نکاتی است که باید درباره آن از مدیران جشنواره سؤال کرد. از جمله در این نامه تأکید شده است که باید زمان برگزاری این جشنواره با زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همزمان نباشد!

سؤال اینجا است که این دو رویداد که یکی از جنس سیاسی و دیگری از جنس فرهنگ و هنر است، چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ این درست است که تقویم زمانی یک جشنواره برای عضویت در یک فهرست باید تابع قوانین و هماهنگ با آنجا باشد، اما آیا این همزمانی و تبعیت از قوانین به معنای پذیرش هرگونه تحمیلی است؟ چرا باید جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری یک رویداد فرهنگی در کشورش، خود را با انتخابات کشوری دیگر مانند فرانسه هماهنگ کند؟ آن هم وقتی که مقر رسمی فیاپف طبق اعلام سایت و صفحه ویکی پدیای این سازمان در کشور بلژیک است.

البته توئیتر فیاپف و نامه ارسالی به عسگرپور مقر را در سوئیس اعلام می‌کند نه فرانسه. برای همین سؤال بعدی این است که فرانسه کجای این پازل قرار دارد؟ این تحمیل فرهنگی و تحقیر بدون آنکه صدایش درآید توسط سازمان سینمایی وقت و مدیران جشنواره پذیرفته شده است.

علاوه بر این سؤال مهم‌تر درباره عنوان بخش پذیرشی جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف است که در نامه رئیس آنجا خطاب به عسگرپور آمده است. در این نامه عنوان شده که "جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سال 2021 به عنوان جشنواره بین‌المللی رقابتی غیرتخصصی از سوی FIAPF معتبر خواهد بود." اصطلاح انگلیسی قید شده در نامه نیز عبارت است از Competitive non-specialised international film festival. با رجوع به سایت فیاپف و یا صفحه ویکی پدیای این سازمان اصلاً بخشی با این عنوان وجود ندارد. بخش‌های این سازمان عبارت‌اند از:

Competitive film festivals جشنواره‌های رقابتی فیلم

مانند جشنواره‌های کن، ونیز و برلین

Competitive specialised film festivals جشنواره‌های رقابتی تخصصی فیلم

مانند جشنواره‌های اورآسیا، بوسان، استانبول

Non-competitive film festivals جشنواره‌های غیررقابتی فیلم

مانند جشنواره‌های رم و تورنتو

Documentary and short film festivals جشنواره‌های فیلم کوتاه و مستند

همان‌طور که اشاره شد در وبسایت رسمی فیاپف این بخش وجود ندارد و در صورتی که وجود دارد و نامش قید نشده است (امری محتمل) هنوز نام جشنواره جهانی فیلم فجر در هیچ محل رسمی عنوان نشده است. حتی حساب کاربری توئیتر این سازمان نیز اعلام خبر عضویت را به منبع رسمی خود ارجاع نداده  بلکه به خود سایت جشنواره جهانی فیلم فجر ارجاع داده است.

زمان نامه به دبیر جشنواره 26 می قید شده، زمان انتشار توییتر 28 می؛ و معلوم نیست که چرا خبر عضویت دو روز مسکوت مانده است؟ از این گذشته روز انتشار خبر عضویت 10 خرداد مصادف با 31 می است؛ این یعنی خبر عضویت با  زمان ارسال نامه 6 روز و با زمان درج توئیت 4 روز فاصله داشته است.

در روز اعلام خبر و البته قبل از انتشار آن ما در گزارشی درباره همین موضوع -علت و چرایی عدم اعلام و انتشار رسمی خبر عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف- گزارشی نوشتیم که بعد از آن، خبر عضویت منتشر شد. آن روز با مراجعه به یکی از مدیران جشنواره درباره تعویق در اعلام این خبر سؤال شد که وی جواب داد خیلی به این موضوع نپردازید و از سویی این توییت HIDDEN/ پنهان شده بوده و امروز به نمایش گذاشته شده است. البته احتمالاً نظر وی حذف کردن بوده است چرا که توییتر قابلیت پنهان کردن ندارد.

در هر حال این شکل از اعلام و ارجاع بشدت از نظر رسانه‌ای غیرحرفه‌ای است و برای مخاطب خود روشن و شفاف نمی‌کند که جشنواره جهانی فیلم فجر عضو فیاپف شده است یا خیر؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1117249 برچسب‌ها اخبار سینما

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار سینما جشنواره جهانی فیلم فجر film festivals جشنواره خبر عضویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۳۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد چهارشنبه -١٢ اردیبهشت - برای حضور در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

باکو از امروز چهارشنبه تا جمعه -۱۴ اردیبهشت -میزبان وزریران فرهنگ و شخصیت‌ها و مقامات سیاسی و فرهنگی کشور‌های مختلف جهان است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

اهداف وزیر فرهنگ در سفر به جمهوری آذربایجان

اسماعیلی پیش از عزیمت به باکو گفت:از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به وضعیت ناعادلانه در نظامات بین‌المللی، باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر و آگاه‌سازی افکار عمومی استفاده کنیم.

او ادامه داد: به این اجلاس به‌عنوان فرصتی برای بیان مواضع و انتقال نگاه جمهوری اسلامی به نخبگان و مقامات شرکت‌کننده نگاه می‌کنیم.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی، به‌عنوان یک راهکار جدی برای ایجاد بستر‌های لازم جهت گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد