Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:08:49 GMT

دانشگاه‌ها باید وزارت علوم را مدیریت کنند

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۳۱۹۸

دانشگاه‌ها باید وزارت علوم را مدیریت کنند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمدعلی زلفی گل عصر چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه سرپرست جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که با حضور جمعی از مسوولان و اساتید این دانشگاه همراه بود در ابتدای سخنان خود یاد و خاطره همه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ایران و شهدای سلامت کشور را گرامیداشت و  برای همه جانبازان و آزادگان همه خدمتگذران کشور آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی در کشور گفت: این بدان معنی است که جامعه ایرانی نسبت به دهه های قبل تفاوت کرده است و جامعه ایران در حال حاضر تبدیل به یک جامعه فرهیخته، فرهنگ مدار، دین باور و هویت مدار تبدیل شده است.

زلفی گل بابیان اینکه، یکی از نهادها و وزارتخانه هایی که وظیفه خود را بسیار خوب انجام داده است، وزارت آموزش عالی و دانشگاه های کشور است، گفت:دلیل آن این است که با هرشاخص علمی ارزیابی کنیم متوجه می شویم که توفیقات عرصه آموزش عالی کشورمان واقعا بدنبال یک حرکت جهادی حاصل شده است.

وی افزود: این دستاورد بزرگ می طلبد که ما قدردان جامعه دانشگاهی کشور اعم از اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و همه کارکنان نظام آموزش عالی کشور باشیم.

ضرورت توجه دانشگاه ها به پتانسیل های خود برای الگو شدن

وزیر علوم همچنین ضمن تاکید براینکه، هر دانشگاهی باید ایده، نوآوری و پتانسیل خاص خود را  داشته باشد، افزود: در این صورت وزارت علوم نیز این موفقیت را برای سایر دانشگاه ها و مراکز علمی کشور الگو سازی و به سایر دانشگاه ها معرفی خواهد کرد.

زلفی گل اظهارکرد:این دیدگاه باید اصلاح شود و منتظر شق القمر وزارت علوم نباید باشید، این از ایراداتی که فکر می کنم وجود داشته، اتفاقا هر دانشگاه ما باید وزارت علوم را مدیریت کند و خوراک فکری و ایده های جدید ارائه دهد.

وی اظهارکرد:درست است که وزارت علوم باید یک مغز باشد، اما وزارت علوم تنها یک سیستم هدایتگر است و اهرم هایی که در دانشگاه ها وجود دارد وزارت علوم از آنها خالی است.

وزیرعلوم تاکید کرد:اهرم ها و بازوهای وزارت علوم به طور حتم دانشگاهها و پژوهشگاه ها هستند و امیدارم این مسئله مورد توجه جامعه دانشگاهیان کشور قرار گیرد.

وزارت علوم تحقیقات کاربردی در کشور را توسعه می دهد

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری اظهارکرد: متاسفانه برخی اوقات سیاستمداران و افراد دلسوز معتقدند که مقالات دانشگاهی به چه دردی می خورد، این مثل آن است که بگوییم علم بهتر است یا ثروت، این سوال از اساس غلط است، چراکه هردو خوب هستند و قابل جمع هستند.

زلفی گل اضافه کرد:امروزهم علوم تحقیقات بنیادی خوب است هم تحقیقات کاربردی و همچنین تحقیقات توسعه ای، ما تاکنون برای تحقیقات بنیادی برنامه داشته ایم اما برای تحقیقات کاربردی سیستم خاصی نداشته ایم.

وی افزود: از این به بعد سعی خواهیم کرد که با طراحی جدید تحقیقات کاربردی را نیز رشد دهیم، ضمن اینکه بایستی برای تحقیقات توسعه ای نیز سیستم داشته باشیم، چراکه تاکنون بیشتر از این از دانشگاهیان نخواسته ایم.

وزیرعلوم در عین حال تاکید کرد: باید آئین نامه های ارتقاء، ترفیع، سنجش و انگیزش طوری تنظیم شود که هرکسی در هر زمینه ای استعداد داشت بتواند استعدادهای خود را شکوفا کند.

وی افزود: این ها مواردی است که جامعه دانشگاهی باید به آن توجه ویژه داشته باشد تا انتقادات نیز برطرف شود.

نکته بعدی اینکه جامعه دانشگاهی ما بایستی بداند هردانشگاه ما یک وزارت علوم است، انتظار اینکه وزارت علوم خط مشی کامل به دانشگاه ها بدهد انتظار درستی نیست.

وی افزود: ما در وزارت علوم هماهنگ کننده هستیم به طوریکه تعداد کارکنان وزارت علوم به اندازه یکی از دانشگاه های بزرگ کشور هم نیست، تعداد مدیران و محققان و پرسنل حتی یکصدم دانشگاه های بزرگ کشور نیست.

ایجاد شغل در جامعه نیازمند توجه ویژه دانشگاه ها به حوزه نوآوری

وزیرعلوم می گوید: از این پس باید سیستمی را تاسیس کنیم که این سیستم بخش عمده ای از پتانسیل دانشگاهیان از جمله دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان کشور در راستای رفع نیازهای جامعه هدایت شود.

زلفی گل افزود:اگر می خواهیم مشکل عمده کشور تحت عنوان اشتغال رفع شود و جوانان کشور به موقع تشکیل خانواده دهند و ازدواج کنند نیازمند راهکارهایی هستیم.

وی اضافه کرد:ما  باید بدانیم که ایجاد شغل برای سطح سواد کمتر از دیپلم شاید با ۵۰ میلیون تومان شغل ایجاد شود اما برای دانشجوی فارغ التحصیل دکترا حداقل یک میلیارد تومان هزینه بر است.

زلفی گل بیان کرد:ایجاد شغل برای جامعه تحصیلکرده ساز و کار خاص خود  را دارد و اینجاست که توجه ویژه دانشگاهیان به بخش نوآوری و فناوری را می طلبد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند بستر اشتغال حضور تحصیلکرده های جامعه را فراهم و میسور کند.

جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیازمند سرمایه گذاری در دانشگاه ها

وزیرعلوم همچنین گفت:اگر باور داریم که معضل عمده امروز کشورمان اشتغال است و بخش قابل توجهی از نخبگان به دلیل نبود شغل مناسب و عدم استفاده از پتانسیل آنها از کشور خارج می شوند، برای جلوگیری از مهاجرت این جامعه و حتی ایجاد مهاجرت معکوس باید سرمایه گذاری کنیم و بهترین جا نیز دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری است و دست نیاز بلند کردن به سمت دانشمندان کشور است.

زلفی گل افزود:بسیاری از اوقات اینها بودجه خاصی هم نمی خواهد بلکه با یکسری قوانین و مقررات و در اختیار قراردادن یک بستر است، به طوریکه حتی مشکل تنها با احترام به جامعه فرهیخته دانشگاهیان رفع خواهد شد.

وی در عین حال اظهارکرد: ما در وزارت علوم به این باور رسیده ایم که اگر بخواهیم این انتقادی که به دانشگاه ه می شود که نقش دانشگاه ها در رشد و پیشرفت جامعه  آنچنان که باید باشد نیست، ما این انتقاد را پذیرفته ایم و تلاش ما این است که این انتقاد را به فرصت تبدیل کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: ما در وزارت علوم در پی آن هستیم که معاونت فناوری را تاسیس کنیم و پارک های علم و فناوری را بصورت ویژه مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه، سامانه جامع تحقیقات نیاز محور نیز در وزارت علوم در حال تاسیس است افزود:خلاصه این طرح این است که ما تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه کنیم و نیازهای ارائه شده از سوی مردم و متخصصین نمایه شود.

 وی اضافه کرد: طبق این طرح نیازهای احصاء شده در معرض اساتید و پژوهشگران و دانشمندان قرار می گیرد و هر عضو هیات علمی دانشگاه که در راستای رفع آن نیازها، بومی سازی و جلوگیری از واردات یک محصول طرحی را تصویب کند و در آن طرح پیشنهاد جذب چند دانشجوی ارشد و دکترا کند، از طریق سازمان سنجش دانشجوی ارشد و دکترا با پایان نامه کاربردی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وزیرعلوم افزود: ارزیابی این پایان نامه ها کاربردی دیگر متقابل خواهد بود و از این اساتید دیگر مقاله نخواهیم خواست و نظارت و سیستم سنجش و پذیرش این دسته از دانشگاهیان متفاوت خواهد بود.

در این آئین ضمن قدردانی از خدمات فرهاد یکه یزدان دوست در زمان تصدی ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی حسن کریمی مزرعه شاهی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

برچسب‌ها محمدعلی زلفی گل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مراسم معارفه دانشگاه مراسم تودیع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدعلی زلفی گل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مراسم معارفه محمدعلی زلفی گل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مراسم معارفه دانشگاه مراسم تودیع تحقیقات کاربردی جامعه دانشگاهی وزارت علوم دانشگاه ها زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۳۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی در مجتمع دانشگاهی لاکان رشت یکی از مهمترین مطالبات نظام سلامت استان است، گفت: در جهت تحقق این امر مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، مصطفی گل‌شکن امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، با اشاره به عملکرد معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه مدیریت منابع فیزیکی اظهار کرد: ۴۳ پروژه با زیربنای بیش از ۹۷۶ مترمربع و با ارزش ریالی بیش از ۲۱۸ میلیارد تومان تا فروردین ماه سال ۱۴۰۳ افتتاح شده و بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در دوره کنونی تا پروژه‌ای به بهره‌برداری نرسد، آن را افتتاح نخواهیم کرد، افزود: تعداد ۸۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۱۲ میلیارد تومان در نظام سلامت گیلان آماده افتتاح است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی در مجتمع دانشگاهی لاکان رشت را یکی از مهم‌ترین مطالبات نظام سلامت استان دانست و خاطرنشان کرد: در جهت تحقق این امر مهم، دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار از هیچ کوششی دریغ نکرده و پیگیری‌های ملی و استانی را جهت اتمام و افتتاح آن را در اولویت قرار داده است.

گل‌شکن با اشاره به عملکرد این حوزه در بخش نیروی انسانی تصریح کرد: آزمون استخدامی ورودی ۳۶۷ نفر به دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جذب ۱۳۶ به‌ورز طی یک سال اخیر انجام شده است.

وی اظهار کرد: نگارش پیش‌بینی بودجه تفصیلی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تأیید نهایی بودجه به‌عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، پایش حضوری عملکرد بودجه‌ای واحدها، جذب ۱,۰۴۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای وزارتی از ابتدای سال تاکنون، پیگیری جذب اعتبارات وزارت نفت، پیگیری اعتبارات مصوبات سفر، محرومیت زدایی از استانداری و سازمان برنامه و بودجه، تهیه مقدمات لایحه بودجه ۱۴۰۳، انجام ۳۹ پایش از پروژه‌های سطح استان و مقایسه میزان پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه‌های عمرانی با حضور کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و تهیه و ارائه فرم‌های توجیه فنی و اقتصادی برای انواع طرح‌های تملکی، تعمیرات و بازسازی و تجهیزات و نظارت و کنترل هزینه‌های درخواستی تملکی و شناسایی موارد غیر ضروری از عملکردهای مدیریت بودجه و پایش عملکرد است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: تخصیص ۵۰۳ پست بلاتصدی مصوب متناسب، بررسی و ورود اطلاعات کارکنان قراردادی به منظور تعریف پست‌های نشاندار A در سامانه جامع تشکیلات وزارت متبوع، پیگیری و دریافت مصوبه هیأت امنا در خصوص تشکیلات بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان، بازنگری، جاریزی اسمی و تعریف پست‌های مذکور در سامانه جامع تشکیلات وزارت متبوع جهت بهره برداری و صدور حکم و هماهنگی، بررسی و ارسال اطلاعات درخواستی در راستای بازنگری تشکیلات تفصیلی معاونت‌های بهداشتی و آموزشی به وزارت متبوع از جمله اقدامات این معاونت در حوزه مدیریت تحول اداری است.

وی با اشاره به اقدامات این معاونت در حوزه مدیریت امور پشتیبانی و توجه ویژه این معاونت در حوزه ایجاد زیرساخت رفاهی پرسنل طی سال گذشته خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی مجتمع ارفع تهران و تبدیل تعداد واحدها مجتمع از دو به شش واحد، پرداخت تسهیلات اقامتی و سیاحتی، بازسازی و تجهیز واحدهای مسکونی موجود در واحدهای تابعه دانشگاه، بازسازی و تجهیز هشت واحد مسکونی در شهرستان‌های گیلان و تأمین اعتبار و پیگیری بهسازی ساختمان قدیمی آموزش در محوطه بیمارستان ۲۲ آبان لاهیجان، تأمین فضاهای اقامتی در کاشان، همدان، مشهد و اراک و بهره برداری از هفت واحد اقامتی تحت عنوان مهمانسرا تنها بخشی از اقدامات این معاونت بوده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تلاش در ایجاد نظم و انضباط مالی تصریح کرد: ایجاد نظم و انضباط مالی به ویژه مدیریت و عدالت در تمامی پرداخت‌ها، پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی‌های پرسنلی و غیر پرسنلی مطابق با اولویت‌های کلان دانشگاه و برنامه زمان‌بندی انجام شده از مهمترین اقدامات در حوزه مالی بوده است که در پرداختی پرسنلی رتبه یازدهم کشور و در مجموع پرداختی‌ها رتبه پانزدهم کشور در بین ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی هستیم.

گل‌شکن از افزایش ۳۹ درصدی وصول مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با تلاش‌های انجام شده، مدیریت مالی این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ در همایش ملی مدیریت مالی جایزه دو ستاره را کسب کرده است.

کد خبر 749887

دیگر خبرها

  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم