Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:07:57 GMT

پیشروی نیروهای یمنی و گام های آخر آزادسازی مارب

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۵۱۵۵

پیشروی نیروهای یمنی و گام های آخر آزادسازی مارب

طی ماه‌های اخیر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دور جدیدی از عملیات آزادسازی استان و شهر مأرب را به عنوان قلب دولت مستعفی و فرار منصور هادی آغاز کرده ‌اند که به نتایج خوبی رسیده اند.

منابع یمنی اعلام کرده اند که درگیری بین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیروهای منصور هادی، نیروهای اخوان المسلمین و تروریست های القاعده در حال حاضر به ۱۰ کیلومتری منطقه "الفلج" واقع در ورودی جنوبی شهر مأرب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"یحیی سریع" سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن روز سه‌شنبه اعلام کرد که تا آزادسازی کامل استان مأرب تنها دو شهر باقی مانده است.

وی گفت که در مرحله دوم عملیات "ربیع النصر" مناطق الجوبه و جبل مراد در مأرب تا مساحتی بالغ بر ۱۱۰۰ کیلومتر مربع، آزاد شد و با آزادی این مناطق نیروهای مسلح به یاری خداوند متعال همه مناطق استان مأرب به جز "الوادی" و شهر "مأرب" را آزاد کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد که نیروهای مسلح این کشور در دوره گذشته به یاری خداوند متعال موفق شدند بیشتر مناطق استان مأرب را آزاد کنند و به انجام وظایف جهادی در قبال ملت و کشور ادامه دهند و هیچ تردیدی در پیشروی به سمت آزادسازی باقی مانده مناطق استان مأرب ندارند.

سریع افزود که مبارزان ما به پیشروی به سمت شهر مأرب ادامه می‌دهند و مزدوران ائتلاف متجاوز در حال فرار هستند و ۱۵۹ بار حمله جنگنده‌ - بمب افکن های ائتلاف متجاوز سعودی در مرحله دوم عملیات "ربیع النصر" نیز نتوانست مانع پیشروی رزمندگان ما شود.

سریع اشاره کرد که در مرحله دوم عملیات ربیع النصر، پدافند هوایی یمن ۸۶ بار با هواپیماهای جنگی دشمن مقابله کرد و یگان موشکی نیز ۴۷ عملیات انجام داد که طی آن ۳۱ هدف دشمن در مناطق اشغالی و ۱۶ نقطه در عمق سعودی هدف قرار داده شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت که یگان پهپادی یمن نیز ۱۴۱ مورد عملیات انجام داد که در ۱۲۸ عملیات اهداف دشمن در مناطق اشغالی و در ۱۳ عملیات نیز اهداف دشمن در عمق خاک سعودی هدف قرار گرفت که آسیب سنگینی به مزدوران به ویژه آن‌هایی که اصرار بر جنگ داشتند، وارد آمد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که در مرحله دوم عملیات ربیع النصر بیش از ۲۰۰ نفر از عناصر ائتلاف متجاوز سعودی کشته و بیش از ۵۵۰ نفر نیز زخمی شدند.

به رغم درخواست چندین باره مقامات سعودی برای توقف عملیات آزادسازی مارب، وی با تأکید بر اینکه هیچ تردیدی برای پیشروی به سمت آزادسازی مناطق باقی مانده استان مأرب وجود ندارد، گفت: به محض آزادسازی و پاکسازی الجوبه و جبل مراد، اداره محلی و دستگاه‌های امنیتی اداره امور را به دست گرفتند تا امنیت و ثبات به این مناطق بازگردد.

«عبدالوهاب المحبشی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز با بیان اینکه دستاوردهای میدانی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیش‌تر از چیزی است که اعلام می‌شود، گفت: با آزادی قریب الوقوع مارب طرح رهبر انصارالله را در آنجا اجرا می‌کنیم.

این مقام جنبش انصار الله یمن تاکید کرد که یمنی‌ها شروطی را برای توقف آزادسازی خاک خود ندارند و این ریاض است که باید دست از تجاوز بردارد.

وی با بیان اینکه هنوز برخی دستاوردهای میدانی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در نبرد مارب و دیگر جبهه‌ها اعلام نشده، تصریح کرد: تاخیر در اعلام تحولات میدانی اخیر به پیشرفت روند درگیری‌ها به نفع ارتش و کمیته‌های مردمی کمک می‌کند.

المحبشی تاکید کرد: به دنبال آزادسازی مارب ابتکار عبدالملک الحوثی اجرا خواهد شد به خصوص که قبایل شهر مارب همواره از اعمال خودسرانه و ناعادلانه حزب اصلاح آشفته بوده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر جنگ علیه یمن بیهوده است همان طور که وزیر اطلاع رسانی لبنان و دیگر انسان های شریف این سخن را بیان داشتند.

در عین حال "محمد البخیتی" عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز برای جلوگیری از خونریزی ها بار دیگر خواستار تسلیم مسالمت آمیز استان مارب شد و در توییتی نوشت، «این عادلانه نیست که رهبران جریان اخوان المسلیمن یمن با پول نفت و گاز مردم یمن در ویلاهای استانبول لذت ببرند. این عادلانه نیست که ساکنان مأرب به عنوان اولین خط دفاعی و به عنوان سپر انسانی برای حفاظت از منافع اخوان المسلمین استفاده شوند».

از سوی دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف یمن با انتقاد از شکست های پی در پی نیروهای منصور هادی و مزدوران وابسته، از «عملکرد ائتلاف سعودی و سوء مدیریت وظایف محول شده در جنگ مأرب ابراز تعجب کرده و دولت منصور را ناتوان در مدیریت جنگ، شکست سنگین در مسئولیت‌های خود در سطوح مختلف، از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای در تمامی سطوح محلی، منطقه‌ای و بین المللی معرفی کرده اند.

اهمیت استان مأرب از آن جهت می باشد که این استان به علت دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و به گفته کارشناسان در صورت آزادسازی کامل این استان، باید پایان کار دولت مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور هادی» و حامی آن ائتلاف سعودی در یمن را اعلام کرد، از این جهت این استان از اهمیت راهبردی زیادی هم به دلیل وجود ذخائر انرژی و نفت و همچنین به دلیل مرکزیت حضور نیروهای منصور هادی در یمن برخوردار است و دلیل دست و پا زدن نیروهای متجاوز و حامیان آنها نیز دقیقا به همین خاطر می باشد.

آزادسازی استان «مارب» را باید مساوی با آزادی تقریبا کل یمن دانست (هرچند جنوب این کشور در تسلط مزدوران تحت سلطه امارات باقی می ماند)، چرا که این استان محل تجمع اصلی تروریست های «داعش» و «القاعده» یا همان سربازان سعودی–آمریکایی در یمن است و شکست تروریست‌ها در این استان ضربه سختی به متجاوزان خواهد زد و عملا ماشین جنگی آنها را از کار خواهد انداخت.

عملیات اخیر رزمندگان یمنی علیه مواضع تروریست‌ها در دو استان مارب و شبوه به حدی سهمگین بوده که "فیصل بن فرحان" وزیر امور خارجه عربستان را به واکنش واداشته و وی در سفر چند روز پیش خود به آمریکا خواستار زیر فشار گذاشتن انصارالله برای قبول طرح ریاض جهت آتش‌بس در یمن شد.

وزیر خارجه عربستان در حالی خواستار قبول طرح آتش بس ریاض از سوی انصارالله شده که کشور و مردم یمن بیش از شش سال است که در محاصره همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی – آمریکایی می‌باشد و طی این سال‌ها مردم یمن مشکلات فراوانی کشیده‌اند.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رییس هیأت مذاکره کننده «دولت نجات ملی یمن» در واکنش به طرح ادعای عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن و آتش بس گفته که در این طرح مطلب تازه‌ای وجود ندارد.

در طول جنگ ائتلاف متجاوز علیه یمن، هرگاه رزمندگان یمنی به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌بایند، مقامات سعودی، برخی مقامات سازمان ملل و تعداد دیگری از کشورها و مجامع طرفدار سعودی برای جلوگیری از پیروزی رزمندگان یمنی درخواست آتش بس می‌دهند تا در پیروزی آنها خلل ایجاد شود و همچنین در ظاهر، خود را طرفدار صلح نشان می دهند، ترفندی که سال هاست برای انصارالله مشخص شده و رزمندگان یمنی دست متجاوزان را خوانده‌اند.

 به اعتقاد کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی منطقه، با آزادسازی استان مارب از دست تروریست‌های داعش، القاعده و مزدوران وابسته دولت منصور هادی، شرایط برای مردم یمن و رزمندگان انصارالله بسیار بهتر خواهد شد و عملا محاصره زمینی استانهای تحت کنترل مقاومت از محاصره خارج خواهند شد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان مسایل منطقه، نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که، قضیه عملیات آزاد سازی استان مارب (که به آخرین ایستگاه خود رسیده)، در کنار اعتراض "جورج قرداحی" وزیر اطلاع رسانی لبنان به اقدامات ضدانسانی ائتلاف متجاوز به یمن بهانه ای شده برای فشار آنها به دولت لبنان تا متجاوزان از طریق حزب الله به انصارالله فشار بیاورند تا عملیات خود در استان مارب را متوقف کند و در صورت اجرای این خواسته محرمانه، چهار کشور عربستان، امارات، کویت و بحرین اختلافات دیپلماتیک خود با لبنان را کنار بگذارند.

اما همانگونه که مقامات انصارالله گفته اند، کار ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها در یمن به آخر خط خود نزدیک شده و برای آنها چاره ای جز فرار و یا مرگ باقی نمانده است.  

برچسب‌ها جنگ یمن جنبش انصارالله یحیی سریع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ یمن جنبش انصارالله یحیی سریع جنگ یمن جنبش انصارالله یحیی سریع ارتش و کمیته های مردمی مرحله دوم عملیات نیروهای مسلح یمن رزمندگان یمنی ائتلاف متجاوز منصور هادی ربیع النصر تروریست ها استان مارب استان مأرب مردم یمن آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه پاکستانی داون، پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان در جریان عملیاتی دست کم ۱۰ تروریست را در مناطقی از ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخواه کشتند.

سرویس مطبوعاتی ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد که این رخ‌داد در تبادل آتش جداگانه در مناطقی از ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخواه رخ داده است.

شاخه رسانه‌ای ارتش پاکستان در این باره خبر داد که ۶ تروریست در یک عملیات اطلاعاتی که توسط نیروهای امنیتی در منطقه وزیرستان شمالی واقع در خیبرپختونخواه انجام شد، کشته و مخفیگاه آنها نیز منهدم شد.

از سوی دیگر، اداره مبارزه با تروریسم (CTD) بلوچستان پاکستان اعلام کرد که ۴ تروریست در این ایالت کشته شدند.

به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR)، نیروهای امنیتی این عملیات را در پی گزارش‌هایی مبنی بر حضور تروریست ها در منطقه انجام دادند.

ارتش پاکستان در بیانیه خود تصریح کرد: عملیات پاکسازی در این منطقه در حال انجام است.

کد خبر 6097479

دیگر خبرها

  • اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند | افشای جزئیات شکست جاسوسی آمریکا و انگلیس
  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی
  • تاکید البخیتی بر آمادگی نیروهای مسلح یمن
  • ادامه پیشروی های گسترده ارتش روسیه با تصرف یک شهر دیگر/ پیش بینی روزهای سخت در انتظار ارتش اوکراین
  • ادامه پیشروی های گسترده ارتش روسیه با تصرف یک شهر دیگر
  • کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان
  • چرا اسرائیل یک گلوله هم به سمت یمن شلیک نکرده است؟
  • چرا تل‌آویو یک گلوله هم به سمت یمن شلیک نکرده است؟
  • تسریع در آزادسازی میدان جلوخان در ۱۴۰۳/ گره ۱۳ ساله میدان امام علی (ع) را باز می‌کنیم