Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی راضی جلالی، شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کیفیت پایین ترانه‌های امروز بیان کرد: تصورم این است که اوضاع ترانه امروز از آنچه دیده می‌شود بدتر است. از این جهت که ترانه امکانات و ظرفیت‌هایی در اختیار شاعر و ترانه سرا می‌گذارد که به وی اجازه می‌دهد از برخی قوانین عدول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز ترانه به شکل شنیداری اش در ریتم و وزن شعر اجرا می‌شود. همین امر باعث سهل انگاری‌هایی در زمینه سرایش ترانه شده است. از آنجایی که سرودن و نوشتن به استفاده از منابع نیاز دارد و این آمادگی ذهنی برای سرودن در شاعر و ترانه سرا با مطالعه ایجاد می‌شود از سوی دیگر میانگین مطالعه در کشور ما بسیار پایین است این مسئله در مورد شاعر و ترانه سرا هم صدق می‌کند.

ببیشتربخوانید

ورود هزاران خواننده به عرصه موسیقی/ نسل جوان موسیقی‌ بی کیفیت را گوش می‌کند

وی ادامه داد: با نسل امروزی که در زمینه ترانه سرایی فعالیت می‌کند برخورد کردم سطح مطالعه آن‌ها بسیار پایین است از موضوعات ابتدایی شعر و ترانه بی خبر هستند. برای همین امکان اینکه اتفاقات اجتماعی در شعر آن‌ها دیده شود وجود ندارد علاوه بر آن آثار آن‌ها از مسائل زیباشناسی خالی است ترانه‌های ترانه سرایان امروز بسیار کم به حافظه مخاطبانشان سپرده می‌شود. درحالی که ترانه‌های ۸۰ تا ۱۰۰ سال پیش در ذهن مانده است. ترانه امروز از این موهبت کم بهره است.

این شاعر با اشاره به تاثیر سلیقه شاعر و ترانه سرا و خالق ادبیات خلاقه در تربیت سلیقه مخاطبانش اظهار کرد: این مسیری که ترانه امروز ما می‌رود به ترکستان است. تنها به وجود چند ترانه سرای باسواد در ترانه امروز اتکا نکنیم. امروزه یک متن منظوم به ترانه سرا تحویل داده می‌شود و نام آن را ترانه می‌گذاریم. این ترانه در تربیت ذائقه نسل امروز که نوجوانان هستند تاثیرمی گذارد و باعث می‌شود سطح سلیقه آن‌ها کاهش یابد. در این میان برای بهبود ترانه امروز باید هم ترانه سرایان سطح دانش خود را ارتقا دهند هم وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی کشور جدی‌تر به ترانه سرایی نگاه کنند. سال گذشته بخش ترانه به جشنواره شعر فجر افزوده شد این مسئله در جشنواره شعر فجر در دوره‌های بعد هم ادامه یابد.

راضی جلالی با اشاره به اقدامات لازم در زمینه آموزش ترانه ابراز کرد: در پایگاه نقد شعر که در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی فعالیت می‌کند از شاعران و ترانه سرایان صاحب نام که ترانه هایشان ماندگار شدند می‌توان یک شورای ترانه تشکیل داد و در این شورا به آموزش ترانه سرایی توجه کرد. از سوی دیگر می‌توان ترانه سرایی را در انجمن‌های ادبی تقویت کرد. خوراک آموزشی در اختیار ترانه سرایان قرار بگیرد. اینگونه می‌توان امیدوار بود که ترانه کشور بالنده شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترانه سرایی موسیقی پاپ شاعر و ترانه سرا ترانه سرایان ترانه امروز ترانه سرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گول خوردیم؛ این تصویر ترانه علیدوستی فیک از آب درآمد

هرچند وقت یک‌بار خبری جعلی یقه هنرمندان را می‌گیرد و در این میان استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبان‌ها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.

چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود.

دیگر خبرها

  • عدالت باید در اجرای پروژه‌های عمرانی خوزستان رعایت شود
  • گول خوردیم؛ این تصویر ترانه علیدوستی فیک از آب درآمد
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • واکنش مادر ترانه علیدوستی به حواشی یک عکس با دخترش | تصویر
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)