چرا نقی معمولی و سریال «پایتخت» محبوب جامعه شدند؟
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۶۲۵۷
شنیدهها حاکی است رسانه ملی کار تولید نزدیک ۱۵ سریال را که احتمالاً در مراحل پیشتولید بودهاند، متوقف کرده است. فارغ از صحت و سقم این خبر باید گفت وضعیت سریالسازی در سیما دستکم یک دهه است وارد بحران شده و نمود این وضعیت را میتوان در کاهش دامنه مخاطبان مشاهده کرد.
به گزارش قدس آنلاین، اگر تا دو دهه پیش مردم مجبور بودند به سریالهای رسانه ملی اکتفا کنند، امروز دیگر این اجبار وجود ندارد، اما به نسبت رشد رقبا آیا سریالهای تلویزیون هم رشد کردهاند؟ پاسخ نه تنها مثبت نیست بلکه باید گفت با کمال تأسف مجموعههای تلویزیونی در دهه اخیر با افت کیفیت نیز مواجه بودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریالها یا اساساً خالی از شور و نشاط زندگی مشترک و خانوادگی هستند یا به اسم کمدی و طنز مشحون از المانهای ضدفرهنگند، حتی در سریالی، چون «نون. خ» که داستان آن در روستا و شهرستان میگذرد، خانوادهها اغلب یا یک فرزند دارند یا بدون فرزند ترسیم شدهاند، هیچ سریال ایرانی در چند دهه اخیر نتوانسته است حتی یک کاراکتر الهامبخش به جامعه معرفی کند و چه بسا الهامبخشی کاراکترها معکوس بوده است و ضدقهرمانها و کاراکترهای منفی مورد اقبال مردم قرار گرفتهاند. برای مثال دو دهه پیش شخصیتی، چون خشایار مستوفی در سریال طنز «زیر آسمان شهر» به چهرهای مشهور و عامهپسند و چه بسا مقبول تبدیل شده بود.
اوج محبوبیت یک کاراکتر تلویزیونی به سریال طنز «پایتخت» و کاراکتر نقی معمولی محدود میشود؛ شخصیتی کج و کوله که فقط میشود به آن خندید و به مرور وجوه مثبت آن نیز با تغییر نویسندهها دچار استحاله منفی شد. سریالهای تلویزیونی مشحون از آدمهای بیهویت و گیج و منگ و بیهدف و بیانگیزهای هستند که مدام در حال جنگ با خانواده یا جامعه تصویر میشوند و نقطه قوت آنها در آثار طنز لودگی و بیهودگی و در آثار جدی تنش و درگیری است که از دل آن فقط خشمی فروخفته عاید مخاطب میشود. قطعاً بخشی از این تصویر از دل جامعه بیرون میآید، اما آن وجه مثبت جامعه ایرانی قطعاً به نحوی غیررسمی در مجموعههای تلویزیونی سانسور میشود.
سریالسازها اساساً به قدری در بازنمایی وجوه مثبت یک شخصیت مذهبی نابلد عمل کردهاند که دیگر رفتن به سمت اینکه کاراکتری مذهبی و مثبت و الهامبخش بتواند در یک اثر تلویزیونی بروز و ظهور یابد، به یک امر محال در فکر و ذهن مدیران و کارگردانان تبدیل شده است.
در واقع به قدری این ناتوانی و نابلدی تکرار شده است که این ایده خود را غلبه داده که آدمهای خوب نمیتوانند جذاب باشند و لزوماً باید آدمها بیشخصیت، بیخیال خنگ و لوده باشند تا مخاطب آنها را قبول کند! این روش و رویه همچنان به شکلی ممتد در سریالسازی ادامه دارد و ساختار به گونهای بوده که بدون بر هم زدن نظمی که خود را تحمیل کرده است، نمیتوان تحولی عمیق ایجاد کرد. توقف روند غلط گذشته از هر جایی که باشد میتواند یک گام مؤثر تلقی شود، به شرطی که طرح و نقشه راه برای افق سریالسازی در تلویزیون وجود داشته باشد و تردیدی نیست که مبنای هر تحول مثبتی نیروی انسانی است و اگر فکرها و ایدههای بکر و مؤثر کار را به دست نگیرند و تغییرات صرفاً در سطح خود را نشان بدهد، امیدی به ترسیم یک افق روشن نمیتوان داشت. ماهیت سریالسازی با توجه به رقابتی شدن فضای تصویر در جهان باید دچار تغییر شود. توقف سریالها شاید اولین گام در راستای این هدف استراتژیک باشد.
منبع: خبر آنلاین
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: افت سریال ها فیلم و سریال های تلویزیونی سریال سازی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۶۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
«ملوک طلوعنژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامینفر» ایفای نقش کرد. وی سالهای سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.
دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتختخانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخمهای قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.
او در فیلمهای تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش میشد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.
خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی میکرد.
روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایعترین خبرهای امسال دارفانی را وداع گفت.
منبع: خبر آنلاین
tags # سریال پایتخت سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟