Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گیاهان دارویی خراسان رضوی علاوه بر خارج از کشور به استان‌های داخلی نیز صادر می‌شوند؛ سابق بر این اخباری مبنی بر صادرات زعفران این استان به اسپانیا و یا قاچاق این محصول به افغانستان منتشر شده بود و هم اکنون نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان اعلام کرده که بخش زیادی از گل‌های محمدی که از گلزار‌های خراسان‌رضوی برداشت می‌شود به کاشان برده شده و اینگونه می‌شود که رد پای خام فروشی گیاهان دارویی این استان از کاشان تا اسپانیا ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



‌آمار‌های گمرکات خراسان رضوی نشان از این دارد که مهم‎ترین کالا‌های صادراتی خراسان رضوی در گروه تولیدات کشاورزی قرار می‌گیرند کیفیت بالای محصولات کشاورزی خراسان رضوی از جمله گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین عللی است که سبب بالا رفتن آمار صادرات این محصولات می‌شود.

اما یکی از مشکلاتی که در صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد خام فروشی آن‌ها است که سبب کاهش ارزش افزوده‌شان شده و بهره‌مندی از ثروت را به جای تولیدکننده نصیب دلالان می‌کند و این مسئله بیش از هر محصول دیگری در گروه گیاهان دارویی دیده می‌شود.

به عنوان مثال زعفران یکی از اصلی‌ترین تولیدات کشاورزی در خراسان رضوی است و صادرات آن به صورت بسته‌بندی ریز و یا فرآوری شده بسیار ناچیز بوده و بیشتر آن به صورت بسته‌بندی عمده صادر می‌شود، همچنین علاوه بر صادرات خارجی صادرات داخلی گیاهان دارویی خراسان رضوی وجود دارد به طوریکه گفته می‌شود مقدار زیادی از گل محمدی تولید شده خراسان رضوی، در فصل گلاب‌گیری به شهر کاشان صادر می‌شود.

۲۸ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گیاهان دارویی

‌محمدرضا اورانی رئیس سازمان کشاورزی خراسان‌رضوی در مراسم افتتاح یک واحد تولیدی گفت: با توجه به تغییر اقلیم خراسان‌رضوی به حالت خشک و مشکلاتی که برای تهیه آب برای تولید محصولات کشاورزی وجود دارد بسیاری از تولیدکنندگان به سمت تولید محصولات کشاورزی روی آورده‌اند و در همین راستا هم اکنون ۲۸ هزار هکتار زمین در استان زیر کشت این دسته از محصولات است.


او افزود: یکی از محور‌های تولید گیاهان دارویی توسعه کشاورزی قراردادی است که سبب می‌شود مشکلاتی که هم اکنون برای تولیدکنندگان وجود دارد و کشاورزان را از آن‌ها ربوده و به دست واسطه‌ها انداخته به وجود بیایند و تولیدکنندگان که باید وضعیت مناسبی از نظر معیشتی داشته باشند، در تنگدستنی به سر ببرند.

رئیس سازمان کشاورزی خراسان‌رضوی با تاکید بر اهمیت توسعه کشت ارگانیک، ادامه داد: واحد‌های صنعتی که سابقه مناسبی دارند می‌توانند با مشارکت در حوزه توسعه کشت ارگانیک علاوه بر اینکه تولیدات با کیفیت‌تری داشته باشند درآمدی را ایجاد کنند که به دست تولیدکننده اصلی یعنی کشاورزان برسد.

بیشتر بخوانید

سهم ایران دربازار‌های جهانی گیاهان دارویی ناچیز است

اورانی در تعبیری عامیانه حوزه گیاهان دارویی در خراسان‌رضوی را بی‌سر و سامان توصیف و بیان کرد: هم اکنون ۱۷۵۰ هکتار زمین کشاورزی در استان زیر کشت گل محمدی است که در فصل گلاب‌گیری این گل‌ها از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شده و به کاشان برده می‌شوند در حالیکه شرکت‌های بزرگی که در استان فعالیت دارند به راحتی می‌توانند در حوزه‌هایی مانند اسانس‌گیری ورود پیدا کنند.

کمک بانک‌ها به کاهش خام‌فروشی

علیپور سرپرست شعب بانک سپه نیز با اشاره به اهمیت نقش نقدینگی و کمک‌های بانکی برای ایجاد اشتغال، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه تولید ارزش افزوده وجود دارد خام‌فروشی است به همین علت بانک‌ها وظیفه خود می‌دانند که در این حوزه و برای ایجاد صنایع تبدیلی به ویژه درحوزه کشاورزی نهایت کمک خود را داشته باشند.


او افزود: در واقع اقداماتی که در شبکه بانکی کشور در راستای ادغام بانک‌ها با هم انجام می‌شود برای این است که سرمایه‌های خرد و کوچکی که در بانک‌های کوچک وجود دارد سرجمع شده و در حوزه‌های مولد به کارگرفته شود.

فرهاد سحرخیز عضو هیأت‌مدیره صنعت توسعه صادرات خراسان‌رضوی نیز گفت: یکی از موضوعات مهم این است که ما بتوانیم دانشگاه و صنعت را با هم پیوند دهیم به‌ویژه در حوزه کشاورزی، که این کمبود بسیار مشهود بوده و چه بسا بسیاری از فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی، زمین کشاورزی را از نزدیک ندیده‌اند و در بخش صنایع تبدیلی نیز توانمندی ندارند.

او افزود:در همین راستا نیاز است که دانشگاه‌های وابسته به صنایع افزایش پیدا کند و صنایع نیز امکانات خود را در اختیار دانشجو‌ها قرار دهند تا آن‌ها با محیط واقعی کار آشنایی پیدا کنند.

 

منبع؛ تسنیم

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاچاق زعفران ایجاد اشتغال محصولات کشاورزی گیاهان دارویی خراسان رضوی خام فروشی هم اکنون بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۶۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان پیش بینی کرد هرکیلو آویشن بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته شود و ارزش آویشن‌های برداشت شده امسال به بیش از ۲۰ میلیارد تومان برسد.

سید محمد نور موسوی افزود: بیشترین آویشن‌های برداشت شده در شهرستان‌های رودان، میناب، بشاگرد و حاجی آباد است.

وی گفت: سطح رویشگاه‌های هرمزگان بیش از دویست هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار آن در طرح بهره برداری، و در ۷ هزار هکتار آن عملیات احیای از سوی جوامع محلی صورت گرفته است.

وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.

بیشتر بخوانید: آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: طرح‌های اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل ساخت هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.

موسوی گفت: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش و تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در هرمزگان دارند.

وی افزود: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان و تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی