Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@15:54:20 GMT

سرمایه‌گذاری با تورم ۵۰ درصدی جرأت می خواهد

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۷۸۴۵

سرمایه‌گذاری با تورم ۵۰ درصدی جرأت می خواهد

علیرضا حیدری در گفت و گو با ایسنا، هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل با همکاری بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: اگر سیر تاریخی وضعیت اشتغال در ایران را نگاه کنیم، مولفه هایی که توانسته در ایجاد شغل و توسعه سرمایه‌گذاری موثر باشد با حضور بخش خصوصی بوده است. فراموش نکنیم که اشتغال موثر را بخش خصوصی ایجاد می کند نه بخش دولتی، چون بخش دولتی در اقتصادها عموماً وظیفه اش تولید شغل نیست بلکه فراهم کردن زیرساختها و فضا برای کسب و کارها و منعطف کردن قوانین و مقررات و ایجاد مشوق ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای ایجاد این میزان شغل نیاز به یک بسته کامل از فراهم کردن امکانات، مشوقها، تامین و تولید مواد اولیه و رفع موانع پیش روی بخش خصوصی داریم.

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار تحقق این میزان شغل تا پایان ۱۴۰۱ امکان پذیر است به شرط آنکه دولت بسترها را آماده کند و بر روند انجام کار نظارت داشته باشد و بخش خصوصی واقعی را شکل بدهد.

حیدری افزود: در هشت سال دولتهای نهم و دهم در بهترین شرایط درآمدی به لحاظ ارزی و وفور منابع به سر می بردیم و آمارهای خالص اشتغال آن دوره کاملا مشخص است. شکل گیری سرمایه گذاری، انباشت سرمایه و توسعه آن یکی از عوامل مهم در ایجاد شغل است چون اشتغال بدون سرمایه بی معنی است؛ بنابراین اگر به فکر تولید شغل جدید هستیم باید در کنار آن به تولید سرمایه جدید هم فکر کنیم.

وی با طرح این پرسش که در اقتصادی با تورم ۵۰ درصدی چه کسی جرأت ورود به حوزه سرمایه گذاری دارد؟ تاکید کرد: برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل باید به بخش خصوصی اختیار کامل داده شود و دولت صرفا بر آن نظارت کند.

این کارشناس تورم بالا را ضد اشتغال و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: شرایط حاضر، توجیه اقتصادی هر نوع سرمایه گذاری را منع می کند بنابر این دولت در این جریان باید نیازهای بخش خصوصی را به طور کامل تامین کند و ببیند چه عواملی برای حضور بیشتر بخش خصوصی و ریسک پذیری آن اثرگذار است.

حیدری تصریح کرد: ما نمی توانیم ادعا کنیم با این شرایط اقتصادی که دولت روبرو است طرح های عمرانی بزرگ را راهبری و در آنها سرمایه گذاری کند ولی بخش خصوصی می‌تواند به این حوزه ها ورود و اشتغالزایی کند؛ بنابراین باید واقعیتهای اقتصادی و شرایط اقتصادی دولت را به خوبی دید و اینکه آیا ظرفیت تولید شغل در کشورمان این مقدار است را بر اساس آن سنجید.

وی ادامه داد: صرفنظر از شرایطی که به لحاظ سیاست خارجی و حوزه بین الملل، ارتباط ما با دنیا و دنیا با ما، نرخ تورم، ریسکهایی که اقتصاد در درون خود دارد و می تواند به عنوان موانع اشتغال و سرمایه گذاری مطرح باشد، ریسکهای مقطعی و موقتی مثل کرونا را هم باید درنظر داشته باشیم که نه تنها اشتغال موجود را حفظ نمی کند بلکه اشتغال را از بین می برد.

این کارشناس حوزه کار درباره تمرکز برنامه اشتغال میلیونی بر روی اشتغال روستایی هم گفت: اشتغال وصنایع روستایی ظرفیت‌هایی دارد ولی اساس ایجاد اشتغال روی سرمایه گذاری های بزرگ است. با توجه به میزان سرانه ای که هر شغل در ایران به طور متوسط دارد در مشاغلی که سرمایه بر هستند یا سرمایه کمتری می خواهند، حجم عظیمی از سرمایه نیاز است که به کار گرفته شود لذا بعید می دانم این سرمایه در کشور از ناحیه دولت یا به نیابت از آن در سیستم بانکی یا بخش خصوصی وجود داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول غلامرضا ملابیگی طرح جهش تولید مسکن دزدی دریایی نفت ایران سرمایه گذاری تورم اشتغال ربیع الاول غلامرضا ملابیگی طرح جهش تولید مسکن دزدی دریایی نفت ایران سرمایه گذاری بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۷۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در مراسم افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به برگزاری این رویداد‌ها باید ابتدا رویداد«عارضه‌یابی عدم حضور دانشجویان در این همایش‌ها و برنامه‌ها» را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید بخشی از استقبال کمرنگ دانشجویان به خاطر عدم عمل‌گرایی مسئولان در تحقق وعده‌ها بوده، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان است که در استان همدان نیز روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با طرح این سؤال که با وجود ایجاد اشتغال در استان و رشد در این زمینه چرا این اتفاق در جامعه محسوس نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع عمده ایجاد اشتغال برای جامعه غیردانشگاهی بوده و انتظار بیشتر نیز از سوی این قشر است.در سال جاری ۴۲ درصد تسهیلات و تعهد اشتغالزایی در استان را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهیم داد در همین راستا از ۱۷ هزار و ۶۹۹ مورد تعهد اشتغال برای قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان استان اشتغال پایدار ایجاد می‌کنیم.

حسینی روح رویداد صدرا را نقطه اتصال دانشگاه و صنعت عنوان کرد و با طرح این سؤال که دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها چقدر کارایی داشته، تأکید کرد: باید چگونه مهارت‌آموزی را به دانشجو آموزش دهیم و بعد از او انتظار داشته باشیم. آموزش؛ کارآفرینی و اشتغال سه مؤلفه رشد جامعه بوده و دنیای امروز عصر دانش است و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال. نمی‌توان مفاهیم سال‌های پیش را به دانشجو آموزش داد و انتظار تحول داشت.

وی با بیان اینکه باید به‌روز بود و رویکرد آینده‌پژوهی داشت، اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های فناورانه؛ برخورداری از خلاقیت، تکنیک حل مسئله و تفکر خارج از چارچوب اداری برای تحول باید مدنظر باشد امروز دیگر وقت آزمون‌وخطا نیست. تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌واسطه سونامی فناوری برخی مشاغل از دست خواهد رفت؛ بنابراین حتماً باید نوآور و به‌روز باشیم؛ البته به لطف دانشگاه در بسیاری از علوم فناورانه پیشرو هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی را برگزار کند و از ابتدا و تا انتها یک شغل مولد را آموزش دهد، خلق ایده و ایجاد مشاغل پیگیری را کند و آموزش‌ها کاملاً عملیاتی شود.
حسینی بر لزوم برگزاری«ایده بازار» در دانشگاه تأکید کرد و توضیح داد: برای مشارکت مردم در اقتصاد ایده‌ها به جد پیگیری می‌شود؛ در استانداری نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نحوه واگذاری به مردم را احصا کرده‌ایم ضمن اینکه اقناع‌سازی مردم برای مشارکت با تضمین سود لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • ◄ رفع انحصار ریلی با ایجاد یک نهاد رگولاتوری
  • محور اصلی کار خود را توجه به کسب‌وکار و اشتغال مردم گذاشته‌ام
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران