رونمایی از پوستر جایزه ادبی جلال آل احمد/ دریافت آثار تا 15 آبان ادامه دارد
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۸۰۰۷
به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین نشست هیئت علمی چهاردهمین دوره «جایزه ادبی جلال آل احمد» و آیین رونمایی از پوستر این جایزه چهارشنبه (دوازدهم آبانماه ۱۴۰۰) با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم بصیری دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد، جواد کامور بخشایش، ابراهیم حسنبیگی، مریم برادران، کامران پارسینژاد، حجتالاسلام سعید فخرزاده، محمدرضا شرفیخبوشان، محمود جوانبخت از اعضای هیئت علمی این دوره از جایزه و غلامرضا طریقی دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* طریقی: ارسال آثار به جایزه جلال تا نیمه آبان
در ابتدای این نشست غلامرضا طریقی با اشاره به اینکه نخستین نشست هیئت علمی چهاردهمین دوره «جایزه ادبی جلال آل احمد» برای تعیین شیوهنامه اجرایی برگزار میشود، اظهار کرد: زمان ارسال آثار به این دوره از جایزه تا پانزدهم آبانماه ادامه دارد. تا این لحظه ۸۳۲ عنوان در حوزه رمان و داستان بلند، ۲۸۷ عنوان در حوزه داستان کوتاه، ۳۶۰ عنوان در حوزه مستندنگاری و ۳۲ عنوان در حوزه نقد ادبی به دبیرخانه چهاردهمین دوره «جایزه ادبی جلال آل احمد» ارسال شده است.
* گزارش دبیر دوره سیزدهم «جایزه جلال»
در بخش بعدی این نشست ابراهیم حسنبیگی ضمن ارائه گزارشی از سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و با اشاره به سابقه خود به عنوان دبیر علمی این دوره از جایزه عنوان کرد: ساختار و سازمان اداری این بخش به قدری قوی و باتجربه است که به صورت کامل دبیر را حمایت میکند و ما به راحتی توانستیم بدون هیچ دغدغهای به کار خود ادامه دهیم.
* بصیری: امیدوارم بهترین آثار را به مردم معرفی کنیم
مریم بصیری دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد اظهار کرد: به عنوان عضو کوچک این جمع خوشحالم که میتوانم کمکی در این زمینه داشته باشم. امیدوارم با توجه به سابقه دوستان در این جایزه بتوانیم امسال نیز همچون سالهای گذشته جایزه خوبی را برگزار کنیم و بهترین کارهایی که نویسندگان و پژوهشگران منتشر کردهاند را انتخاب کرده و آن را به مردم جامعه معرفی کنیم و بگوییم بین آثار موجود از نظر کارشناسان بهترین بودند. البته هرکاری انجام دهیم، حاشیههایی دارد و امیدوارم بتوانیم در چهاردهمین دوره «جایزه ادبی جلال آل احمد» بدون حاشیه و با حوصله و دقت تمام، بهترین کارها را انتخاب کنیم و من نیز کار کوچکی در کنار شما بزرگان انجام دهم.
* رمضانی: فرصتهای جایزه جلال فراتر از چالشهای آن است
علی رمضانی در بخش بعدی این نشست بیان کرد: ما در خانه کتاب و ادبیات ایران تلاش میکنیم، آنچه در دورههای قبل وجود داشت و فرآیندکاری اعضای هیئت علمی را تسهیل کرده، تداوم دهیم و همکاری کنیم تا شما آن کار اصلی خود را که انتخاب آثار برتر و فاخر است و جایزه جلال آل احمد به آنها ارزش مضاعفی خواهد داد، به راحتی انجام دهید. البته این امر سختیهایی دارد که با همکاری آسان خواهد شد.
رمضانی در پایان سخنان خود گفت: فرصتهای این جایزه فراتر از چالشها و حواشی آن است. انشاءالله با کمک شما و با بسترسازی که در موسسه شکل میگیرد این کار به خوبی رقم بخورد و جایزه جلال آل احمد به آثاری درخور و فاخر اعطا میشود.
* احمدوند: وظیفه ما ارتقا و حفظ جایگاه «جایزه ادبی جلال آل احمد» است
یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه به دست آوردن جایگاه معتبر برای یک جایزه زحماتی دارد، تصریح کرد: بهواقع تلاشهایی شده که این جایزه اعتبار و مقبولیتی بین جامعه ادبی پیدا کرده است. وظیفه اصلی ما این است که این اعتبار و جایگاه را حفظ کنیم و ماموریت بعدی این است که بتوانیم این اعتبار و جایگاه را ارتقا دهیم. با حضور این جمع نخبه، کارشناس و متخصص شکی نیست که این اتفاق رخ خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه خود مخاطب حوزه ادبیات است، عنوان کرد: اکنون که مسئولیتی در این زمینه دارم تلاش خواهم کرد برای رشد کار در حوزه ادبیات آنچه از دستم برمیآید انجام دهم. از شما کارشناسان این عرصه نیز تقاضا دارم که غیر از زحمتی که برای کار داوری میکشید وقتی را هم اختصاص دهید و نظرات خود را برای رفع دغدغهها و نگرانی اهالی ادبیات و ایجاد زمینههای بهتر فعالیت ادبی در کشور ارائه کنید تا بتوانیم آنها را عملی کنیم.
احمدوند افزود: میدانیم و میدانید که جامعه ادبی ما هم در زمینه تولید و هم در حوزه ترویج و معرفی آثار مسائل و مشکلاتی دارد، هم پدیدآورندگان آثار ادبی و هم تولید کنندگان و ارائه کنندگان آن آثار نیز با مشکلاتی روبه رو هستند. حتما تلاش ما باید برای کاهش و رفع این مشکلات متمرکز باشد و این امر را در معاونت امور فرهنگی در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اولویت میدانیم.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن طرح این نکته که ادبیات را برای نمایش، ویترین و بهرهبرداریهای زودگذر ترویجی نمیخواهیم، اظهار کرد: اصولاً چنین نگاهی به ادبیات نگاه درستی نیست. امیدواریم که زمینه را برای تربیت و شکوفایی استعدادهای جوان فراهم کنیم و بتوانیم فعالان این عرصه را تکریم کرده و شرایط کار مناسب و درست را برای آنها فراهم کرده و از انواع سلایق ادبی حمایت کنیم. توجه به ادبیات از ضروریات امروز جامعه فرهنگی است؛ ادبیات برای جامعهای که دچار مسائل و مشکلاتی است، تسکین دهنده و سرگرمی نیست بلکه ضرورت است.
وی در ادامه بیان کرد: آفرینش ادبی و ادبیات خلاق باید به کمک جامعهای بیاید که میخواهد شرایط را عوض کرده، پیشرفت داشته باشد و رشد کند. امیدواریم که این اتفاق در بستر امن، آرام و متعالی فضای ادبی رخ دهد.
یاسر احمدوند در پایان سخنان خود ضمن بیان اینکه این جمع، جمع کارشناسی است و امیدوارم از نظرات شما برای توسعه فعالیتهای ادبی بهرهمند شویم، گفت: رسیدن به این تعداد اثر در چهاردهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم وجه مادی آن را افزایش دهیم و اعتبار مادی و مالی خود را داشته باشد تا انگیزه بخش هم باشد.
در بخش بعدی این آیین یاسر احمدوند، حکم «مریم بصیری» را به عنوان دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و حکم «غلامرضا طریقی» را به عنوان دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد اعطا کرد. همچنین احکام اعضای هیئت علمی این دوره از جایزه نیز به صورت جداگانه به آنها اعطا شد.
در پایان این نشست از پوستر چهاردهمین دوره «جایزه ادبی جلال آل احمد» رونمایی شد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: جایزه ادبی جلال آل احمد یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علمی چهاردهمین دوره دوره از جایزه عنوان در حوزه یاسر احمدوند امور فرهنگی جایزه جلال هیئت علمی دبیر علمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۸۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
در نظام تجلیات میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اصلیترین موضوعات زنان در حوزه تحقیقات بنیادین، مقایسه میان ارزش جنسیت زنانه و مردانه است. به این دلیل که برخی از راهبردها در حوزههای کاربردی و توسعهای مبتنی بر تبیین مبانی زیرساختی است. بر این اساس لازم است از منظره عرفانی و قرآنی به ارتباط میان جنسیت و رشد معنوی پرداخته شود و مسائل بنیادین جنس برتر یا فروتر بودن زن یا مرد و همچنین چرایی آن مورد تحلیل قرار بگیرد.
خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی از مهدیه مستقیمی، استاد دانشگاه، به بررسی آثار جنسیت زنانه بر رشد معنوی و عرفانی پرداخته است.
رابطه جنسیت و معنویت
زمانی که عرفان دینی در استخدام قرآن کریم درآید، طبیعتاً عرفان از توحید قرآنی نشأت میگیرد. بر این اساس، نظرات عارفان و مفسران قرآن درباره این موضوع تفاوت زیادی با هم ندارد.
تحلیل جنسیتی در رابطه با ارزشمندی معنوی و جنسیت در نظام تجلیات و مظهریت زنان نشان دادن خاستگاه تفاوتهای تکوینی زن و مرد در زمینه جسم و روح و روحیات آنها درباره مقایسه ارزشمندی این دو جنس هم مطالبی را ارائه میدهد و بررسی سرنخهای ظریف در موضوع جنسیتی از منظر عرفان مانند ساحت تناکح اسمائی، ساحت عشق عرفانی و مباحث مربوط به شعور عمومی و سیر حبی عالم وجود و نیز مراتب صدوری کتاب هستی، میتواند افقهای روشن و گستردهای را در تحلیل رابطه جنسیت و معنویت در اختیار جستجوگران قرار دهد. بررسی و تحقیق در میان آیات قرآن ما را به امکان رشد برابر معنوی مردان و زنان میرساند.
نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویتتحلیل رابطه جنسیت زنانه و رشد عرفانی
تعداد زیادی از عارفان این عقیده را دارند که حقیقت ذاتی مردان و زنان یک چیز است و تفاوتها میان آنها به دلیل قالب و مسائلی خارج از حقیقت وجود است. بر اساس این نظر، رشد معنوی زنان و مردان برخاسته از حقیقت وجود آنهاست که همان ذات و ذاتیات آن دو محسوب میشود.
با این تعبیر، جنسیت زنانه مانع از رشد دینی و ارتقای فکری و اعتقادی زنان نخواهد شد و زنان در این زمینه همپای مردان میتوانند افقهای بلند و روشن معنویت را فتح کنند. چهبسا زنانی یافت میشوند که از رشد دینی به مراتب بسیار بالاتری از بسیاری مردان رسیدند به طوری که مردان یا شاگرد چنین زنان معنوی شدهاند و یا حتی از منظر فکری و استعداد توان نشستن در زمره شاگردان چنین زنانی را هم نداشتهاند.
رشد معنوی هر انسانی فارغ از جنسیت او به حقیقت وجود انسانی و به روح ناطقه قدسیه او مربوط میشود و کثرات خارجیه همگی به منزله تعیناتی به حساب میآیند که بیرون از حقیقت روح انسان قرار دارند. باید دانست تعینات نوعی امور مجازی هستند که در سنجش حقایق ورود چندانی ندارند.
مصباح الانس که یکی از کتابهای مرجع در زمینه عرفان محسوب میشود، در تعریف تعین عنوان میکند: جز یک وجود چیزی در عالم خارج وجود ندارد و کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی است که آن را با واژههایی مانند تعین، اتصاف، نسبت یا ظهور تعبیر کردهاند. (ابن فناری 1363 ص 45)
این نوع تعبیر را با مثالی میتوان مشخص کرد که حقیقت آبی که در ظرفی به شکل دایره یا مربع میریزند یکی است و آنچه که موجب میشود تفاوتهایی به وجود بیاید، قالب ظرفیتی و تعینات صوری و شکل ظاهری ظرفهای آب است و این ظواهر موجب تغییر فرمول شیمیایی در آب نمیشود. در هر حال میتوان عنوان کرد کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی هستند که آن را با کلماتی مانند تعین، اتصاف، نسبت، مظهر یا ظهور تعبیر کردهاند.
تعبیر عینیت حقیقت زن و مرد در بیان عارفان حتی به این نکته اشاره دارد که این نوع نیست که آبی که در ظرف جنسیت مردانه ریخته میشود، آبی باشد که مانند باران از آسمان نازل شده ولی آبی که در ظرف جنسیت زنانه ریخته میشود آبی است که از اعماق زمین استخراج شده باشد. بلکه حقیقت زن و مرد به مثابه آب بارانی است که در دو ظرف متعین ریخته میشود و با تعینات ظرف، شکل خاصی به خود میگیرد.
مثال دیگر درباره مفهوم تعین را میتوان به دریای موجداری تعبیر کرد که موجها کلیت، جزئیت و بزرگی و کوچکی دارند و این ویژگیها همان تعینات موج دریا محسوب میشود.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!جنسیت زنانه در نظام تجلیات
طبق قاعده تجلیات عرفانی، وجود مرد و زن و تفاوتهای تکمیلی بین آن دو ریشه در تفاوت تجلیات دارد. تجلیات با یکدیگر متفاوت هستند که در زمان تنزل در مراتب وجود این تفاوتها بر حسب نشأتهای مختلف متنزل میشوند تا در عالم ناسوت این تفاوتها در زن و مرد و همچنین جسم و روحیات آنها ظهور پیدا کند.
از منظره عرفانی جهانهای بالاتر، حقایقی محسوب میشوند که سایه آنها در جهانهای پایینتر منعکس شده است. تشبیه عالم باطن به آفتاب و عالم ظاهر به عکس یا سایه، در ادبیات عرفانی تشبیه بسیار معناداری در نظام تجلیات است. در منظر عرفانی، خداوند نور آسمانها و زمین است: «الله نور السموات و الارض». تجلیات نوریه او تمام هستی را روشن کرده است. پرتو آفتاب از مبداء خورشید فاصله میگیرد و پایین میآید و طی مراتبی تنزل کرده و به مرور ضعیف میشود، بدون اینکه این پرتو از مبداء صدور تا مقصد نزول پاره شده یا خللی در آن ایجاد شود. نور وجود به همین شکل بدون تجافی تنزل پیدا میکند. (طباطبایی، 1362، ص 17 و 18)
قابل توجه است که موضوع تجلی در کتاب عارفان به طور مفصل مطرح شده است و جناب ملاصدرا هم در جلد دوم اسفار به آن اشاره کرده است. (ملاصدرا، ج 2، ص 287 و 291)
طبق نظام تجلیات الهی، تمام انواع و نقش و نگارها تجلی یک نور واحد هستند و همه مانند هفت رنگ رنگینکمان محسوب میشوند که از شکست پرتوهای متفاوت یک نور به وجود آمدهاند. هفت رنگ هر کدام به جای خود مینشیند و از ترکیب این رنگها، جهانی زیبا و تماشایی ایجاد میشود. عارف به یک جلوه قائل است و به نام وجود منبسط، اثراتی که حکیم قائل است از نظر عارف از لوازم وجود منبسط است.
زن و مرد و تقابلی که میان آنها به دلیل جنسی با یکدیگر وجود دارد، از پرتو نورهایی هستند که در نظام تجلیات ایجاد شده است. نور وجود در حوزه تعینات زنانه به رنگی و در حوزه تعینات مردانه به رنگ دیگری بازتابش مییابد.
اگر بتوان میان رنگهای نور سفید به لحاظ ارزشمندی ذاتی تفاوت قائل شد، شاید بتوان میان بازتابش این نورها هم تفاوتهایی قائل شد.
در نظام تجلیات حتماً میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد.
ارتباط جنسیت زنانه با جمال الهی
بر اساس مبانی عرفانی در تمام موجودات، تجلی جمال و جلال الهی وجود دارد و غلبه نور جلال بر جمال یا نور جمال بر جلال است که موجب میشود برخی آیت لطف و جمال و برخی آیت جلال و عظمت الهی باشند. (سبزواری، 1372، ص 137 و 152)
در چنین فضایی نگرش به موضوع جنسیت افقهای عرفانی در حل این معما باز میکند. انسان پرتو وجود خداوند است و نور الهی در آیینه وجود او بهطور تام و تمام تابیده است، اما این نور وقتی به آینه تعینات جنسیتی میرسد، به نوعی بازتابش دارد. در جنسیت زنانه نور الهی به صورتی ظاهر میشود که برآیند مجموعه انعکاسها این نور با مقتضیات صفات جمال سازگاری بیشتری دارد. بازتابش این نور در قالب تعین جنسیت مردانه نیز به گونهای است که برآیند مجموع آن با صفات جلال توافق بیشتری دارد.
محیالدین ابن عربی در رساله جلال و جمال این مطلب را به بعضی از عارفان نسبت میدهد که: جمال چیزی است که مواجهه و مشاهده آن، انس و انبساط میبخشد و جلال امری است که از آن هیبت و شکوه تداعی میشود. (ابن عربی، 1361، ص 3)
در احادیث و روایات اسلامی هم به تفاوت ظهور جلال و جمال در آینه وجود زن و مرد اشاره شده است. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در این باره فرمودهاند: «عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم.» (امالی شیخ صدوق، مجلس چهارم)
بنابراین شاید بتوان در تحلیل جنسیتی در نظام انوار جمال و جلال، این چنین ارزیابی کرد که: حقیقت زن و مرد یک حقیقت و نور واحد است که بازتابش آن در وجود زن با مرد تفاوت دارد. در عرفان ثابت شده است که هر جا نور جمال هویدایی بیشتری داشته باشد، انوار جلال تحت ساتریت آن محفوظ است. به تعبیر دیگر در باطن هر جمالی، جلال و در باطن هر جلالی، جمالی است.
بنابراین تفاوت حقیقی آیت جمال یا جلال بودن به نوع بازتابش و انعکاس برمیگردد و مربوط به ماهیت، هویت و حقیقت نور نیست.
جلوه بیشتر زنان در مظهریت الهی
از نظر بعضی از عرفا، زن و مرد هر دو مظهر خداوند هستند، اما زن از جهاتی در مظهریت الهی تابندگی بیشتری دارد. تبیین عرفانی این مطلب را تحلیل میکنیم.
تمام عالم وجود از بالاترین مرحله تا پایینترین مرتبه آن، ارتباط واحدی با هم دارند و تمام ذرات کائنات با یکدیگر مرتبط هستند و با همه کثرت و تفصیل ظاهری موجود میان اشیا در عالم خارج، تمام آنها در باطن عالم یکی هستند و وحدت دارند. (صدرالدین شیرازی، 5 و 359)
هر چند که ذات، بسیط است و همین ذات بسیط تجلی میکند. اما هر یک از مجالی یکی از اوصاف و اسمای الهی را نشان میدهد، نه اینکه او با یکی از اوصاف و ظهور کند. چراکه متجلی با تمام نامها و اسماء ظهور کرده است، اما گیرنده تجلی یکی از اوصاف را بر حسب عین ثابت خود نشان میدهد.
تفاوتهای تکوینی زن و مرد در یک نگاه توحیدی ناشی از یک مبداء واحد و به منظور وصول به یک غایت واحد و در یک سیستم به هم مرتبط واحد متحقق میشوند و راز این تفاوتها در قوس صعود این است که زن و مرد بتوانند مکمل وجود یکدیگر بوده و در مدار تکامل انسانی به سوی خدای یکتا بازگردند.
از این دیدگاه انسانها مظهر خدای واحد هستند و ارتقای معنوی در نظام مظهریت بر این اساس است که کدام یک از انسانها بهتر میتواند آینه الهی باشد. موضوع این است که سخن از مظهریت هم در قوس نزول مطرح میشود و هم در قوس صعود.
همان طور که آفتاب از یک مبداء نور تجلی و ظهور کرده است، جهان هستی هم به مثابه آفتاب از یک مبداء هستی تجلی و ظهور پیدا کرده است. (شیرازی 1360 ص 47)
در این نوع جهانبینی و نگرش عارفانه، هر نوری که بتواند با زبان تکوین خود از مبداء نور بیشتر حکایت کند، ارزشمندی ذاتی بیشتری دارد و معنویت بیشتری کسب خواهد کرد.
انتهای پیام/