Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعلی صالحی که حدودا دو هفته‌ای است به کرونا مبتلا شده، گرچه هنوز توان سخن گفتن ندارد، اما وضعیت جسمی رو به‌بهبودی دارد.

به گزارش ایسنا، تقریبا دو هفته‌ای است که این شاعر با ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. وقتی جویای احوالش می‌شویم، چندان به سختی سخن می‌گوید که ادامه احوال‌پرسی را به یکی از بستگانش واگذار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بستگان سیدعلی صالحی که این روز‌ها مشغول مراقبت از او است، درباره وضعیت جسمی این شاعر می‌گوید: «اکنون هفته دوم بیماری‌شان است، یعنی آغاز ابتلا تقریبا از جمعه دو هفته پیش بود. دو روز پیش کمی حال‌شان خوب نبود، اما دیروز و امروز سرحال‌تر هستند و می‌توانند راه بروند و کارهای‌شان را انجام دهند.»

او همچنین با بیان این‌که ریه سیدعلی صالحی در جریان ابتلا به کرونا درگیر نشده، اظهار می‌کند: «وضعیت‌شان رو به بهبود بوده. اما همچنان باید استراحت کنند. پزشکان گفتند که ایشان را به خانه بیاوریم، چون محیط بیمارستان خیلی امن نیست و در خانه از ایشان مراقبت شود.»

سیدعلی صالحی در مردادماه سال گذشته (۱۳۹۹) نیز در پی سکته قلبی زیر تیغ جراحی رفته بود.

سیدعلی صالحی متولد یکم فروردین ۱۳۳۴ در ایذه استان خوزستان است.

لیالی… لا، منظومه‌ها، پیشگو و پیاده شطرنج، مثلثات و اشراق‌ها، نامه‌ها، نشانی‌ها، عاشق شدن در دی ماه، مُردن به وقت شهریور، آسمانی‌ها، رؤیای قاصدک غمگینی که از جنوب آمده بود، سفر بخیر مسافر غمگین پنجاه و هشت، آخرین عاشقانه‌های ری‌را، ساده بودم، تو نبودی، باران بود، دیر آمدی ری‌را، دعای زنی در راه که تنها می‌رفت، دریغا مُلا عمر، چیدن محبوبه‌های شب، از آواز‌های کولیان اهوازی، یوماآنادا، سمفونی سپیده‌دم، قمری غمخوار در شامگاه خزانی، زیارت‌نامهٔ مرغ سحر و همخوانی دختران خردادماه، رد پای برف تا بلوغ کامل گل سرخ، عاشقانه‌های بعد از گرگ، اشاره به دریا پیش از زوال بزرگ، چند رؤیا مانده تا طلوع رنگین‌کمان، زندگی کن بگذار دیگران هم زندگی کنند، ما نباید بمیریم، رؤیا‌ها بی‌مادر می‌شوند، نگران نباش همه چیز درست خواهد شد، پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو سه نفر، شبانه‌ها در غیاب احمد شاملو، انیس آخر همین هفته می‌آید، نثار نامِ کوچکِ تو، آهوی الوداع به موسمِ زایمان آب، شازده کوچولوی فال‌فروش میدان راه‌آهن، گل رُز در سفر به ستارهٔ شمالی، کتاب کوچک معصومیت و امید، پرده را کنار بزن در پایان عشق پیروز است، این شفا برسد به دست مجروح‌ترین رؤیاها، زن در سایه چهره‌اش را نشان می‌دهد، دعوت به دعای عهد زنان، دختر ویولن‌زن در کوچه‌های برفی آذرماه، منشور شعر حکمت، گزارش به نازادگان و سرود روح بزرگ از جمله کتاب‌های او هستند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: علی صالحی شاعر سیدعلی صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان جدید بیماری آلزایمر

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که قرص معمولی دیابت به نام تیازولیدیندیون‌ها (TZDs) می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

این داروی درمان دیابت که به راحتی در دسترس است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز و یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود. آن‌ها مقاومت به انسولین را هدف قرار می‌دهند و هورمون را قادر می‌سازند تا کنترل گلوکز را بهبود بخشد.

در مطالعه‌ای که بر روی بیش از نیم میلیون بیمار انجام شد، احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کردند ۲۲ درصد کمتر بود.

دکتر جین ژو، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه آریزونا گفت: دیابت نوع ۲ با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل ازجمله دو زیرگروه اصلی آن، بیماری آلزایمر و دمانس عروقی (VaD) مرتبط است.

هم دیابت و هم آلزایمر با گردش خون ضعیف ارتباط دارند و تیازولیدیندیون‌ها می‌توانند با کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون به مقابله با آن کمک کنند. این دارو جریان خون را افزایش می‌دهد تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد که به کاهش علائم آلزایمر کمک می‌کند.

این مطالعه گسترده، سوابق سلامتی آمریکایی‌هایی را که بین ژانویه ۲۰۰۰ تا دسامبر ۲۰۱۹ مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده بودند، ردیابی کرد. موارد آلزایمر و دمانس عروقی به ترتیب ۱۱ و ۵۷ درصد در میان افرادی که با آکتوس (Actos) یا آواندیا (Avandia) و تیازولیدیندیون‌ها دیگر درمان شدند در مقایسه با افراد تحت درمان با دارو‌هایی مانند متفورمین یا سولفونیل اوره کاهش یافت.

دکتر ژو اظهار کرد: بیماری‌های عروقی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند بنابراین کاهش تیازولیدیندیون‌ها در دمانس عروقی ممکن است پیشرفت آلزایمر را نیز کاهش دهد. برخی از مطالعات که تیازولیدیندیون‌ها را با دارونما یا مراقبت‌های استاندارد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه می‌کنند، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را گزارش کرده‌اند.

تصور می‌شود که عوامل سبک زندگی مانند دیابت نوع ۲، نقش کلیدی در ایجاد آلزایمر دارند.

دکتر ژو توضیح داد: نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که تیازولیدیندیون‌ها در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق محافظت بیشتری دارند و ممکن است تیازولیدیندیون‌ها منجر به کاهش چاقی مرکزی عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل شوند.

این امر امکان مقابله با زوال عقل را از طریق قرص‌های پیشگیرانه باز می‌کند، اگرچه همه دارو‌های دیابت کاهش خطر یکسانی نداشتند و مصرف‌کننده سولفونیل اوره ۱۲ درصد بیشتر از کسانی که متفورمین دریافت می‌کردند در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

دکتر ژو گفت: مطالعات آینده برای استفاده مجدد از دارو‌های ضد دیابت خوراکی برای پیشگیری از زوال عقل ممکن است اولویت‌بندی تیازولیدیندیون‌ها را در نظر بگیرد. مصرف‌کنندگان سولفونیل اوره می‌توانند در مقایسه با مصرف‌کنندگان متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها در معرض خطر بالای زوال عقل باشند بنابراین، نظارت منظم بر عملکرد‌های شناختی در این جمعیت مهم‌تر است.

مکمل سولفونیل اوره با متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها ممکن است تا حدی اثرات جانبی زوال عقل آن را جبران کند.

آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بیش از ۹۲۰هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این رقم در دهه آینده به سرعت افزایش خواهد یافت. تمرکز بر این اقدامات پیشگیرانه که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند تا حدودی مانع از ابتلای افراد به زوال عقل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود
  • آب شرب ۲۵ هزار نفر در بهمئی پایدار شد
  • بازی استقلال انقدر بد بود که تلویزیون را خاموش کردم | تیم نکونام با این وضعیت به مشکل می خورد
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد