Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@23:33:34 GMT

باکو عامل وضع شکننده منطقه است

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۰۶۶۴

باکو عامل وضع شکننده منطقه است

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان ضمن هشدار درباره تفسیر نادرست جمهوری آذربایجان درباره مفاد توافق آتش‌بس اعلام کرد، باکو عامل وضع شکننده منطقه است.

به گزارش برنا، در آستانه یک سالگی توافق آتش‌بس ایروان، باکو و مسکو بر سر قره‌باغ کوهستانی، وزیر خارجه ارمنستان در مصاحبه با یک رسانه فرانسوی از مواضع جمهوری آذربایجان بشدت انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این مقام ارشد ارمنستانی در گفت‌و‌گو با مجله فرانسوی «نوول ارمنستان» (Nouvelles d'Armenie) اعلام کرد که وضعیت در قفقاز جنوبی به دلیل اقدامات غیرسازنده جمهوری آذربایجان همچنان شکننده است.

آرارات میرزویان گفت: «به‌رغم توقف خصومت‌ها در راستای بیانیه سه جانبه ارمنستان، روسیه و (جمهوری) آذربایجان در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (توافق آتش‌بس سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی)، وضعیت همچنان ناپایدار است زیرا (جمهوری) آذربایجان به برخی تعهدات مندرج در بیانیه فوق‌الذکر عمل نمی‌کند».

وی در ادامه با اشاره تلویحی به اظهارات و ادعاهای مقام‌های ارشد جمهوری آذربایجان درباره کریدور ادعایی «زنگه‌زور» تصریح کرد: «(جمهوری آذربایجان) به ویژه برخی مفاد را نادرست تفسیر می‌کند، از آزادی زندانیان نظامی و غیرنظامی امتناع می‌ورزد و به لفاظی‌های جنگ طلبانه و توسعه‌طلبانه می‌پردازد».

وزیر خارجه ارمنستان افزود: «ارمنستان به تلاش‌های خود برای رسیدن به ثبات در منطقه ادامه می‌دهد. برنامه دولت ما به وضوح آمادگی ما را برای کمک به ایجاد دوران توسعه صلح‌آمیز در منطقه نشان می‌دهد. من مطمئن هستم که اگر سایر کشورها اراده سیاسی مناسبی از خود نشان دهند و گام‌های سازنده‌ای بردارند، همه شرایط لازم برای آغاز گفت‌وگوهای فعال در دستور کار فراهم خواهد شد».

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

در توافق آتش‌بس قره‌باغ، ارمنستان پذیرفته مسیرهای بسته حمل‌ونقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با نخجوان را باز کند اما در هیچ جای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف مرز و محروم‌شدن ایران از دسترسی به مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌شود، حرفی زده نشده است.

چندی قبل در جریان سفر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به مناطقی از قره باغ کوهستانی، او و الهام علی ادعاها درباره کریدور ادعایی زنگه‌زور را تکرار کردند

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مسکو وزیر خارجه مصاحبه رسانه قفقاز روسیه جنگ ارمنستان دولت ولادیمیر پوتین ایران رجب طیب اردوغان ترکیه آرارات میرزویان جمهوری آذربایجان قره باغ کوهستانی توافق آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۰۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود

محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در دیدار با وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در حاشیه مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو با تاکید بر از سرگیری تبادلات فرهنگی بین دو کشور اظهار داشت: ما تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود؛ کشور ایران مرز‌های آبی و دریایی مشترک و طولانی با جمهوری آذربایجان دارد و پیشنهاد می‌کنم تبادلات فرهنگی در شهر‌های مرزی ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای آذربایجانی خود با اشاره به ضرورت برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و آذربایجانی ادامه داد: آمادگی داریم بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک برگزار کنیم.

اسماعیلی در این دیدار با تاکید بر بازطراحی رابطه فرهنگی با همسایگان در دوره دولت سیزدهم گفت: دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با یکدیگر دارند و به همین خاطر یک ایرانی در جمهوری آذربایجان و یک فرد ار کشور شما در ایران احساس غربت نمی‌کند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد چهارشنبه ١٢ اردیبهشت  برای حضور در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

باکو از امروز چهارشنبه تا جمعه ۱۴ اردیبهشت میزبان وزیران فرهنگ و شخصیت‌ها و مقامات سیاسی و فرهنگی کشور‌های مختلف جهان است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی، به‌عنوان یک راهکار جدی برای ایجاد بستر‌های لازم جهت گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟