Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات برجامی را برعهده دارد روز پنجشنبه در پیام توئیتری خاطر نشان کرد که رویکرد مشارکت کنندگان در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین عملی است. وی بر این اساس عنوان کرد که نسبت به دورنمای دوره بعدی مذاکرات وین محتاطانه خوش‌بین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه اروپا دیشب با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام هشتم آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

هم زمان علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم در توئیتی نوشته بود که در تماس تلفنی با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مورد تاریخ برگزاری نشست وین به توافق رسیده‌اند. وی هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی. توصیف کرد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد. او هفته پیش در بیانیه مشترک با رهبران انگلیس، آلمان و فرانسه بدون اشاره به خروج یکجانبه کاخ سفید از این توافق ادعا کرد مادامی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد، واشنگتن هم متعهد می‌ماند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه  خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیشب (چهارشنبه) در واکنش به خبر از سرگیری مذاکرات وین مدعی شد چنانچه ایرانی ها جدی باشند می توانیم در مدت زمان کمی به توافق برسیم. ند پرایس در نشست خبری عنوان کرد؛ معتقدیم از طریق بستن مسایلی که در پایان دور ششم مذاکرات باقی ماند بود، امکان بازگشت به پایبندی مشترک به تعهدات برجامی و اجرایی کردن آنها امکان پذیر است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در سخنانی تصریح کرد: مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه‌محور است. همانطوری که گفته‌ایم میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم ایستادگی می‌کنیم.

برچسب‌ها برجام روسیه سید ابراهیم رییسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه سید ابراهیم رییسی برجام روسیه سید ابراهیم رییسی اتحادیه اروپا هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۱۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند

نشریه آمریکایی از نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره اینکه ولادیمیر پوتین نقشی در مرگ مخالف سرشناس دولتش در ماه فوریه گذشته نداشته است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» امروز (شنبه)‌ در گزارشی نوشت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که «احتمالا» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور قتل «آلکسی ناوالنی»، مخالف سیاسی سرشناس دولتش را که ماه فوریه گذشته در زندانی نزدیک به قطب شمال جان باخت، صادر نکرده است.

ناوالنی به عنوان چهره برجسته اپوزیسیون روسیه و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ در زندانی که حبس خود را سپری می‌کرد، درگذشت؛ مرگی که به گفته مقامات روسیه به دلیل وجود لخته خون به صورت ناگهانی و در زمان هواخوری اتفاق افتاد.  الکسی ناوالنی در حالی که در زمان فوتش ۴۷ سال سن داشت در سال ۲۰۲۱ به دلیل حمایت مالی و تحریک افراط گرایی در روسیه به زندان افتاد و در زمان مرگ در حال گذراندن حکم مجازات بیش از ۳۰ سال حبس خود بود. حامیان او مدعی شده‌اند ولادیمیر پوتین دستور به قتل او داده و اسناد و مدارکی در حمایت از این ادعا ارائه خواهند کرد.

همچنین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به فوت ناوالنی ادعا کرد پوتین مسئول مرگ وی است اما کرملین در واکنش به این رخداد هر گونه ارتباط دولت روسیه با این مرگ را رد کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود با اشاره به منابعی که نامشان فاش نشد نوشت به باور سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مرگ ناوالنی به دستور مستقیم پوتین صورت نگرفته است.

در گزارش این نشریه نوشته شده این سازمان‌ها «به رغم وجود شرایط مشکوک برای مرگ این رهبر مخالفان روسیه» ارزیابی کردند این احتمال که پوتین خواستار کشته شدن ناوالنی بوده باشد کم است.

وال استریت ژورنال تصریح کرد «افراد مطلع به موضوع» گفتند سازمان‌های اطلاعاتی مهم آمریکا شامل سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)، دفتر مدیر اطلاعات ملی، و واحد اطلاعاتی وزارت امور خارجه آمریکا همگی بر این باور هستند.

بر اساس این گزارش کارمندان ناوالنی اعلام کرده بودند که او در زمان مرگش احتمالا در آستانه نوعی تبادل زندانی و آزاد شدن بوده و منابع اطلاعاتی آمریکایی نتیجه‌گیری کردند که پوتین در چنین موقعیتی مرگ ناوالنی را نمی‌خواست.

در این گزارش نوشته شد که با وجود این نتیجه‌گیری، متحدان ناوالنی این ارزیابی را قبول نداشته و هنوز مصر هستند که کرملین در پشت مرگ او است.

پوتین ماه گذشته میلادی مرگ ناوالنی را «غم‌انگیز» خوانده و گفت که او حاضر شده بود این مخالف سرشناس دولتش را در یک عملیات تبادل زندانی به غرب تحویل دهد با این شرط که او دیگر هرگز به روسیه برنگردد. متحدان ناوالنی تایید کردند که مذاکراتی بر سر این عملیات برگزار شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است