Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد تولایی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت شناسایی پیکر مطهر شهید شکرائیان برگزار شد، اظهار داشت: امروز مبارزه واقعی با استکبار جهانی پیمودن گام‌های پیشرفت است و نبردهای سخت‌افزارانه تسلیحاتی جای خود را به نبرد علمی داده و ابزار اقتدار خرد و دانش است.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور افزود: حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی از عرصه‌های نوین دانش است که کشورهای توسعه یافته و هژمونی قدرت در حال تدارک انواع تحریم‌ها جهت ممانعت از دستیابی سایر کشورها به این حوزه از دانش هستند و دستیابی دیگران را به منابع این دانش نوین با محدودیت مواجه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: معتقدیم باید با برنامه‌ریزی حرکت کرد و در حال حاضر چندین مرکز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که امروز یکی از این دستاوردهای به دست آمده در این حوزه را در شناسایی پیکر مطهر شهید شکرائیان مشاهده می‌کنید.

تولایی اظهار داشت: در حوادث طبیعی همچون زلزله و سیل و موضوعات انسانی همچون جنگ ممکن است تعداد زیادی انسان از بین بروند؛ از این‌ رو شناسایی آن‌ها از طریق تکنیک‌های شناسایی ژنتیکی صورت پذیرفته که این تکنیک‌ها متکی بر توارث اطلاعات از پدر و مادر است که در سلول جنینی آرایش جدیدی به خود گرفته و در مرحله تکوین در انسان بالغ به تریلیون‌ها سلول می‌رسند. 

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور ادامه داد: از علم ژنتیک برای مطالعه موضوعاتی همچون شکل‌گیری تمدن‌ها، پیدایش جمعیت‌ها، جنگ‌ها و در پزشکی برای شناسایی بیماری‌هایی که فرد نسبت به آن‌ها آسیب‌پذیر است و علت اصلی کسالت‌های دوران سالمندی می‌باشند و در علوم روانشناختی برای درک این که یک فرد در چه زمینه‌هایی استعداد دارد استفاده می‌شود و ما به فعالیت علمی در این حوزه‌ها به چشم جهاد نگاه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: پزشکی در آینده به سمت علم مولکولی پیش می‌رود و اگر در این جهت حرکت نکنیم تمامی دستاوردهای کسب شده در حوزه پزشکی را از دست خواهیم داد که یک نمونه اخیر آن همین بیماری کرونا است.

تولایی افزود: حوزه بیوتکنولوژی از علوم نوین است که ایران تاکنون پابه‌پای کشورهای پیشرفته جلو رفته و در این زمینه حرف برای گفتن دارد.

شناسایی شهدای گمنام از وظایف اصلی مرکز تحقیقات ژنتیک نور است

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور با اشاره به شناسایی شهدای گمنام که از وظایف اصلی این مرکز می‌باشد اظهار داشت: جست‌وجو و تفحص در مناطق کوهستانی و رملی و در شیارها و مناطق آغشته به مین و پر از اسلحه‌ها و تجهیزات جنگی عمل نکرده، بسیار سخت و نفس‌گیر بوده و جوانان ایثارگر ما برای پایان دادن به چشم انتظاری خانواده‌های شهدا از جان خود مایه می‌گذارند. 

وی اضافه کرد: تیم‌های شناسایی ما براساس امکانات و ملزوماتی که در اختیار دارند، افراد تازه تفحص شده را براساس ۱۵ مؤلفه بررسی می‌کنند که در صورت یافتن جسد کشته‌شدگان عراقی در تبادل‌هایی که انجام می‌شود جسد به طرف عراقی داده شده و در صورت احراز هویت به عنوان یکی از شهدای ما پیکر تفحص شده به مرکز تحقیقات ژنتیک نور منتقل می‌شود.

تولایی ادامه داد: به دلیل رانش زمین و آب‌گرفتگی که باعث تغییر عوارض زمین می‌شوند پیکر شهدا جابه‌جا شده و حتی متلاشی می‌شوند، گاهی ممکن است شهدا در گور دسته جمعی پیدا شوند و به همین دلیل پروسه شناسایی شهدا معمولا طولانی و زمان‌بر می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور با اشاره به روند شناسایی شهدا عنوان کرد: بعد از جمع‌آوری اطلاعات از شهید، همه این اطلاعات به یک پایگاه داده بیوانفورماتیک وارد شده و در نهایت برای هر شهید کارت سبزی صادر می شود که شامل اطلاعات ژنتیکی شهید به علاوه اطلاعات مربوط به زمان و مکان شناسایی و گروه تفحص است و در نهایت اطلاعات کارت سبز در کنار اطلاعات مربوط به پدر و مادر در کنار هم قرار گرفته و در یک پایگاه اطلاعاتی به نام نور جی‌آی‌اس وارد می شود.

نرم‌افزار بومی ما برای شناسایی اجساد، نرم‌افزار نور جی‌آی‌اس است

وی با اشاره به نرم‌افزار نور جی‌آی اس بیان داشت: نرم‌افزار بارگذاری اطلاعات ژنتیک مورد استفاده در دنیا اف‌بی‌آی ژنتیک است؛ بنابراین تیم مهندسی بیوانفورماتیک و آی‌تی مرکز تحقیقات ژنتیک نور به جهت ملاحظات اقتصادی و جلوگیری از تهدیدات بیولوژیک که مانع از دسترسی دیگران به اطلاعات ژنتیکی مردم خودمان شویم، نرم‌افزار نور جی‌آی‌اس را طراحی کرده که از آن در چهارمین همایش بیوانفورماتیک رونمایی شد.

تولایی تاکید کرد: برای مشاغلی هم چون اورژانس‌ها، آتش‌نشانی‌ها، مشاغل هوایی و نظامیان در حال خدمت در مناطق عملیاتی، نمونه‌برداری ژنتیکی صورت گرفته و اطلاعات نمونه‌ها در سامانه ژنتیک مشاغل خطرناک وارد شده تا در صورت بروز حادثه، شناسایی پیکر در کمترین زمان انجام شود و هرچه زودتر فرد به خانواده خویش پس داده شود. 

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور عنوان کرد: در شهادت شهید طهرانی‌مقدم و شهید حججی ما در طی سه روز کار شناسایی را به انجام رساندیم؛ اما با استفاده از سامانه ژنتیک مشاغل خطرناک و پیشرفت‌های فناوری شناسایی پیکر شهید سلیمانی و همراهان ایشان را در کمتر از ۱۲ ساعت به نتیجه رساندیم.

وی افزود: شهدایی که ما شناسایی می‌کنیم بسیجیان، نیروهای انتظامی، نیروهای سپاه و ارتش هستند که انتظار داریم با توجه به این که هر نهاد فهرست شهدای رده خود را دارد با همکاری بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اسامی شهدا را جمع‌آوری کرده و در ملاقات‌هایی که با خانواده‌های شهدا انجام می‌دهند نمونه‌گیری از خانواده‌ها انجام شود تا فرآیند شناسایی شهدا با سرعت بیشتری انجام پذیرد. 

تولایی در پایان اظهار داشت: از نهادهای ذی‌ربط در دولت و نیروهای مسلح تقاضا داریم بودجه مربوط به فعالیت‌های ما را به موقع تامین کرده تا ما به دلیل کمبود و نبود به موقع مواد اولیه دچار کندی در کار نشویم

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: ژنتیک محمد تولایی شکرائیان شهید گمنام بیوتکنولوژی شناسایی شهدا شناسایی پیکر نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق فخر اسلام و مسلمین بود
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • بازگشت پدر به خانه
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد