Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: هشدار چین به آمریکا و اروپا درباره سلاح اتمی و تایوان، بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات درباره سودان، آرایش نظامی هند در مرز با چین، تأکید روسیه و چین بر حل و فصل توافق هسته‌ای و خروج بیش از ۲۱۰۰ کامیون تجهیزات نظامی آمریکا از عراق از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

هشدار چین به آمریکا و اروپا درباره سلاح اتمی و تایوان

 

دولت چین روز پنجشنبه (امروز) به اقدام وزارت دفاع آمریکا در انتشار یک گزارش ضد چینی و سفر هیات پارلمان اروپا به تایوان واکنش نشان داد.

منابع رسانه‌ای خبر دادند، وزارت خارجه چین ادعای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره برنامه سلاح اتمی را رد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این وزارتخانه اعلام کرد که گزارش منتشر شده در آمریکا «پر از غرض‌ورزی» است.

 

وزارت خارجه چین همچنین در رد این گزارش، پنتاگون را به غلو کردن درباره تهدید اتمی ناشی از چین متهم کرد.

 

پنتاگون در برآوردی جدید که چهارشنبه (۱۲ آبان - ۳ نوامبر) منتشر شد، پیش‌بینی کرد که سلاح‌های اتمی چین طی ده سال آینده پنج برابر افزایش خواهد داشت.

 

طبق ادعای گزارش وزارت دفاع آمریکا، چین احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۱۰۰۰ کلاهک اتمی قا‌بل استفاده خواهد داشت.

 

پیشرفت‌های نظامی فزاینده چین و تلاش‌های این کشور برای پایان دادن به استیلای آمریکا در منطقه «ایندوپاسیفیک» باعث ایجاد نگرانی در وزارت دفاع آمریکا شده است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا در گزارشی در این باره نوشت مقام‌های آمریکایی از پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف، شامل توسعه زرادخانه هسته‌ای این کشور، پیشرفت‌هایش در زمینه فناوری‌های سایبری، موشکی و فضایی و مسئله تایوان نگران هستند.

 

وزارت خارجه چین، روز پنجشنبه (امروز) به اقدام تحریک آمیز اروپایی‌ها در قبال تایوان هم واکنشنش نشان داد.

 

یک هیأت شامل اعضای پارلمان اروپا در بحبوحه تنش‌ها بر سر مسئله تایوان و علی‌رغم هشدارهای مکرر چین به مقام‌های خارجی درباره سفر کردن به این جزیره، به تایوان سفر کردند.

 

این هیأت پارلمانی اروپا که برای اولین بار در نوع خود است که به تایوان سفر می‌کند، هنگام ورود به این کشور گفت تایوان در اولویت دستورکار اتحادیه اروپا قرار دارد.

 

«رافائل گلوکسمن» نماینده فرانسوی پارلمان اروپا، در جلسه‌ای به «سو سنگ شنگ» نخست‌وزیر تایوان گفت: «نگاه ما نشان می‌دهد که چگونه تایوان اکنون در بروکسل و در هر کشور عضو اتحادیه اروپا، در اولویت دستورکار قرار دارد».

 

گلوکسمن که رهبری هیأت سفر کرده به تایوان را بر عهده دارد، به سو سنگ شنگ افزود: «ما برای یک پیام بسیار ساده و روشن اینجا هستیم: شما تنها نیستید. اروپا پشت شماست»

 

وزارت خارجه چین ضمن انتقاد شدید از سفر این هیات پارلمان اروپا به تایوان خطاب به اروپا اعلام کرد که «باید اشتباهش را اصلاح کند».

 

به گفته وزارت خارجه چین، اتحادیه اروپا «نباید سیگنال‌های اشتباهی برای نیروهای جدایی طلب در تایوان ارسال کند».

 

طی ماه‌های اخیر تنش‌ها بر سر تایوان میان چین با آمریکا و برخی از متحدان اروپایی و هم پیمانش در ناتو تنش‌زا شده است.

 

آمریکا با همراهی کانادا، انگلیس، فرانسه و ژاپن بارها در حمایت از تایوان موضعگیری کرده و برخی از این کشورها به رغم هشدارهای چین اقدام به گشت‌زنی در تنگه تایوان کرده‌اند.

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم طی روزهای اخیر بارها درباره تایوان اظهارنظر کرده و به چین درباره تجاوز احتمالی اتهام زده است.

 

بایدن همچنین اعلام کرده که آمریکا از تایوان در برابر چین حمایت و دفاع خواهد کرد.

 

این اظهارنظرها و ادعا در شرایطی مطرح شده که پکن تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا از قبیل فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

 

واشنگتن با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

 

بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات درباره سودان

 

چهار کشور عربستان، امارات، آمریکا و انگلیس با صدور بیانیه مشترکی خواستار بازگشت دولت مدنی انتقالی در سودان به ریاست «عبدالله حمدوک» شدند.

در این بیانیه بر ایستادگی این چهار کشور در کنار ملت سودان و حمایت از خواسته‌های آن جهت دستیابی به دموکراسی، تحقق صلح و بازگشت فوری دولت مدنی در سودان تأکید شده است.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری امارات (وام)، چهار کشور مذکور همچنین خواستار آزادی تمامی بازداشت‌شدگان در حوادث اخیر سودان و پایان وضعیت فوق‌العاده در این کشور شدند.

 

در این بیانیه آمده است: هیچ جایی برای خشونت در سودان نیست لذا ما همه طرف‌ها را به گفت‌وگوی سازنده و اهتمام به سلامت و امنیت ملت سودان به عنوان اولویت نخست، تشویق می‌کنیم.

 

این چهار کشور بر ضرورت پایبندی به سند قانون اساسی و توافقنامه جوبا به عنوان دو مرجع اصلی گفت‌وگو برای احیای شرکت بین دو نهاد نظامی و غیرنظامی درباره مرحله انتقالی پیش از برگزاری انتخابات تأکید کردند.

 

اخیرا رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند و ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت 

 

فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

 

آرایش نظامی هند در مرز با چین

 

با گذشت یک سال از درگیری‌های مرگبار با سربازان چینی، هند حضور نظامی خود در ایالت مرزی آروناچال پرادش را که سال‌ها مرکز درگیری‌ها میان این دو کشور بوده است، تقویت می‌کند.

به نوشته روزنامه داون، ایالت مرزی آروناچال پرادش در طرف دیگر هیمالیا از سمت تبت قرار داشته و میراث فرهنگی بودایی مشترکی با همسایه شمالی‌اش دارد.

 

چین بر ایالت مرزی آروناچال پرادش ادعای مالکیت دارد و آن را جزو تبت و به عنوان تبت جنوبی می‌داند.

 

دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت در سال ۱۹۵۹ میلادی پس از قیام نافرجام علیه حکومت چین در سرزمینش از طریق این ایالت فرار کرد و از آن زمان به بعد در هند زندگی کرده است.

 

پکن سه سال پس از فرار دالایی لاما در جنگی کوتاه اما خونین این منطقه را به طور موقت اشغال کرد.

 

از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی هنگامی که سربازان چین و هند در امتداد مرز مشترک‌شان در منطقه لداخ با یکدیگر درگیر شدند، تنش‌ها میان این دو کشور همسایه مجدداً بالا گرفته است. در جریان درگیری‌های سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی کشته شدند.

 

چین و هند مرتبط نیروهای گشت زنی خود را به مناطق تحت کنترل یا تحت ادعای یکدیگر اعزام می‌کنند و هند، چین را به ایجاد تشکیلات دائمی در نزدیکی مرز متهم کرده است.

 

هند با تقویت تدابیر دفاعی‌اش در ایالت آروناچال پرادش و استقرار موشک‌های کروز، توپخانه هویتزر، هلیکوپترهای ترابری نیمه سنگین دو موتوره و دو ملخه آمریکایی موسوم به شینوک و پهپادهای ساخت اسرائیل به این اقدامات چین پاسخ داده است.

 

به دنبال مذاکرات بی‌ثمر با پکن برای کاهش بسیج مرزی در هر دو طرف، مقامات در این منطقه می‌گویند، درگیری‌های سال گذشته بر لزوم تقویت حضور نظامی هند در مرز تاکید می‌کند.

 

تأکید روسیه و چین بر حل و فصل توافق هسته‌ای 

 

«سرگئی ریابکوف» و «ما ژائوسو»، معاونان وزرای امورخارجه روسیه و جمهوری خلق چین در گفت‌وگویی تلفنی بر تلاش مشترک برای حل و فصل مشکل هسته‌ای ایران از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.

 

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، وزارت خارجه چین در بیانیه ای نوشته است، «ما ژائوسو» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگوی تلفنی داشت و طرفین در مورد موضوع هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند و در مورد تلاش و راهکار مشترک در این مورد به توافق رسیدند.  

 

در این گفت و گو، دیپلمات‌ها تاکید کردند که وضعیت کنونی هسته‌ای ایران در مرحله مهمی است و همه طرف‌ها باید تلاش‌های مشترکی را برای تسهیل از سرگیری مذاکرات و بازگشت به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام دهند.  

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه در توییتی نوشت: ۸ آذر مذاکرات برای رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران آغاز می شود. 

 

 در توییت علی باقری کنی آمده است: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا(معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی، در روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.

 

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده بود روی اصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم، اتفاق نظر وجود دارد. درحال نهایی کردن ترکیب تیم هستیم. وزارت خارجه مذاکره را دنبال خواهد کرد و مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه دنبال خواهد شد و طرف‌های مذاکراتی و توافقی که انجام می‌شود در سطح وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده تایید و جمع بندی نهایی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در چارچوب نهادهای بالادستی نظام وظیفه ذاتی مذاکراتی را انجام خواهد داد، گفته بود: ملت ما باید از منافع برجام بهره مند شود. این‌که یک جز را بگیریم و یک جز را نگیریم در تضاد با نیت آنهاست که می‌گویند جدی هستیم.

 

امیرعبداللهیان همچنین در حساب کاربری خودر توییتر  به تازگی نوشت «مذاکره»، حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

 

وی اظهار داشت: کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد ولی همزمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم، تاکید کرد: هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

 

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،   دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

 

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است، به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

 

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

 

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

 

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

 

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

 

خروج بیش از ۲۱۰۰ کامیون تجهیزات نظامی آمریکا از عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فرماندهی عملیات مشترک عراق از خروج بیش از ۲۱۰۰ کامیون تجهیزات نظامی آمریکا و تحویل بیش از ۱۸۰۰ خودرو زرهی مسلح، بالابر و تانکر آب ائتلاف آمریکایی به نیروهای عراقی خبر داد.

 

عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود: 

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق امروز در بغداد میزبان نشستی بین کمیته‌های فنی - نظامی عراق و ائتلاف بین المللی به ریاست «عبدالامیر الشمری» معاون فرمانده عملیات مشترک عراق و «جان برینان» فرمانده عملیات عزم راسخ در عراق بود. در این نشست «ریچارد بیل» معاون آمریکایی برینان و نیز معاون رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس سازمان اطلاعات نظامی عراق و نماینده وزارت پیشمرگه منطقه کردستان حضور داشتند و خلاصه‌ای از عملیات‌ها و برنامه‌های خود را برای همکاری با نیروهای ائتلاف پس از انتقال به مرحله مستشاری، کمکی و توانمندسازی ارائه کردند.

 

این بیانیه افزوده است: در چارچوب مذاکرات فنی - امنیتی توافق شد رایزنی درباره برنامه‌هایی که دستیابی به مرحله خروج کامل نیروهای رزمی آمریکا از عراق را محقق سازد، ادامه یابد.

 

طبق این بیانیه طرف‌های حاضر در این نشست، به عملیات خارج کردن بیش از ۲۱۰۰ کامیون تجهیزات نظامی از عراق اشاره کردند که در چارچوب تداوم انتقال روابط امنیتی عراق با نیروهای ائتلاف به مرحله مستشاری و غیر رزمی قرار دارد. در این نشست همچنین بر پایبندی طرف‌ها بر شراکت مستمر بین نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی تأکید شد.

 

طرف‌های حاضر در نشست بغداد، چگونگی اقدام ائتلاف بین المللی به ادامه پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق در قالب حمایت‌های مستشاری، کمک و توانمندسازی را مشخص و درباره ارزیابی مجدد فصلی از پیشرفت در روابطشان توافق کردند. آنها همچنین به انتقال موفقیت آمیز مالکیت تجهیزات نظامی به نیروهای عراقی در طول ماه‌های گذشته اشاره کردند که شامل تحویل بیش از ۱۸۰۰ خودرو زرهی مسلح، بالابر و تانکرهای آب و انواع دیگر خودروها بوده و این روند باعث افزایش توان نیروهای امنیتی عراق برای تردد و توانمندسازی نیروهای عراقی برای دفاع از شهروندان عراقی در مقابل داعش شده است.

 

طبق این بیانیه، دولت عراق بر پایبندی مجدد به محافظت از اعضای ائتلاف بین المللی که مسئولیت مستشاری و کمکی و توانمندی سازی نیروهای عراقی را به عهده دارند، تأکید کرد و افزود اعضای ائتلاف به دعوت عراق و در چارچوب حاکمیت عراق و قوانین و منشورهای بین المللی در این کشور حضور دارند.

 

در پایان بیانیه طرف‌های حاضر در نشست بغداد درباره ادامه برگزاری نشست‌های منظم در دیدارهای آینده با هدف تکمیل رایزنی‌ها به منظور پایان حضور نظامی ائتلاف بین المللی در زمان مقرر یعنی پایان سال جاری میلادی توافق کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول غلامرضا ملابیگی طرح جهش تولید مسکن دزدی دریایی نفت ایران چین آمریکا اروپا تایوان انگلیس عربستان امارات سودان هند روسیه عراق ربیع الاول غلامرضا ملابیگی طرح جهش تولید مسکن دزدی دریایی نفت ایران کامیون تجهیزات نظامی وزارت دفاع آمریکا نظامی هند در مرز وزارت خارجه چین وزیر امور خارجه آروناچال پرادش گزارش خبرگزاری اتحادیه اروپا پارلمان اروپا نیروهای عراقی بیانیه مشترک امنیتی عراق ائتلاف بین چهار کشور سلاح اتمی درگیری ها تحریم ها حل و فصل هسته ای طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۲۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین امروز دوشنبه بحث انتقام‌جویی از آمریکا بابت قانونی کردن مصوبه‌ای را پیش کشید که به تقویت توان نظامی تایوان منجر می‌شود و به دنبال سلب مالکیت صاحب چینی شبکه اجتماعی تیک‌تاک است.

چهارشنبه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه بسته کمک‌های نظامی جدید کنگره را امضا کرد که بخش قابل‌توجهی از آن به اوکراین و رژیم صهیونیستی اختصاص داده‌ شده است.

هم‌زمان، وی لایحه جداگانه‌ای را هم امضا کرد که ضمیمه این مصوبه بود و شامل لغو مجوز تیک‌تاک در آمریکا در صورت امتناع مالک چینی از واگذاری حق مالکیت ظرف مدت ۹ ماه تا یک سال می‌شود.

در همین ارتباط، «لین جیان» (Lin Jian) سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را از اجرای بخش‌های منفی این مصوبه که به چین مربوط است، بر حذر داشت.

وی دراین‌باره گفت: اگر آمریکا در ادامه دادن به این مسیر سرسختی به خرج دهد، چین هم گام‌های قاطعانه و قدرتمندی را در راستای دفاع از امنیت و توسعه منافعش بر خواهد داشت.

 آمریکا به‌رغم عدم برخورداری از روابط دیپلماتیک با تایپه، اصلی‌ترین حامی نظامی تایوان است- جزیره‌ای خودمختار که پکن حق مالکیتش را خط قرمز خود می‌داند و بار‌ها به واشینگتن درباره تحریک جریان‌های جدایی‌طلب آن هشدار داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟