Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخانی گفت: ایران به دلیل این که در خاورمیانه و در کمربند خشک زمین قرار گرفته است در اثر افزایش گرمایش کره زمین بیشتری آسیب را خواهد دید.

به گزارش برنا؛ اجلاس گلاسکو ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در اسکاتلند با حضور نمایندگانی از ۲۰۰ کشور برگزار شد و هدف از این اجلاس، مذاکرات دیپلماتیک برای مقابله با گرمایش زمین بود البته هیاتی از ایران قرار است در تاریخ ۱۷ آبان ماه به ریاست علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این اجلاس شرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان حوزه محیط زیست معتقد هستند که عمده ترین دلیل گرمایش زمین و افزایش دما، تغییر اقلیم است که این تغییرات به دلیل سوزاندن نفت، گاز، زغال‌سنگ و توسعه صنعت و شهرنشینی است. این وضعیت و افزایش دمای زمین اتفاقی خوبی نخواهد بود چراکه گرمایش زمین باعث از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری، آب شدن یخ های قطبی، نابودی بخش زیادی از جنگل ها و دشت ها و حجم زیادی از منابع آبی خواهد شد که قطعا زندگی بشر را بر روی کره زمین سخت و سخت تر خواهد کرد.

حسین آخانی عضو هیئت علمی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران و کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره گرمایش زمین و خطرات آن، گفت: ایران به دلیل این که در خاورمیانه و در کمربند خشک زمین قرار گرفته است در اثر افزایش گرمایش کره زمین بیشترین آسیب را خواهد دید.

او با اشاره به اینکه در سایر کشورهای دنیا، گرمایش زمین اگر باعث افزایش دو درجه دما در آن کشورها شود در خاورمیانه این افزایش دما 4 درجه است، افزود: به دنبال آن آسیب بیشتری در اثر گرمای جهانی متوجه ایران و کشورهای خاورمیانه خواهد شد.

آخانی بیان کرد: ایران به عنوان کشور درحال توسعه و وابسته به نفت و محصولات نفتی و نوع زندگی ناپایداری که دارد نقش زیادی را در افزایش دمای کره زمین ایفا می‌کند و جز 10 کشور اول جهان در تولید گازهای گلخانه‌هایی است به همین دلیل باید به پیمان اقلیمی پاریس محلق شویم تا الزامات قانونی جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم اگر هم به پیمان اقلیمی پاریس نپیوندیم باید از سیاست های این پیمان در کشور مان در زمینه تولید گازها گلخانه‌ای استفاده کنیم.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه سوخت کارخانه‌های آلوده کننده‌ای که در کشورمان وجود دارند را باید تغییر دهیم، ادامه داد: علاوه بر این وابستگی به سوخت‌های فسیلی و نفت را باید کم کنیم و به سمت استفاده از انرژی‌های نو حرکت کنیم.

او با بیان اینکه اصلاح سیستم حمل و نقل یکی از اقداماتی است که باید در زمینه کاهش گرمایش زمین انجام دهیم، گفت: بنزین در کشور ما ارزان است و مصرف بنزین در کشور ما بالاست و لازم است حمل و نقل عمومی در کشور ما رشد داشته باشد تا شاهد کاهش تولید گازها گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا باشیم اما متاسفانه در این زمینه قدم های لازم برداشته نشده است و حمایت از حمل و نقل پاک در کشورمان جایگاهی ندارد.

آخانی درباره آسیب‌های گرمایش زمین به محیط زیست، تصریح کرد: افزایش دما کره زمین باعث می‌شود منابع آبی آسیب ببیند در بسیاری از کشورها تالاب ها و رودخانه ها خشک شدند. در این سال‌ها بسیاری از یخچال‌ها، درحال ناپدید شدن هستند. آب مایع حیات است و وقتی در چرخه آن اختلال ایجاد شود محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: وقوع آتش سوزی های مکرر در مناطق جنگلی، سیل‌هایی که رخ می‌دهد نشان از این دارد که تغییر اقلیم، فاجعه بزرگی را برای کره زمین ایجاد می‌کند و کشورما به دلیل قرار گرفتن در منطقه حساس و به دلیل اینکه فرهنگ زیست محیطی رشد نکرده است بسیار آسیب پذیر است در آینده بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/۳

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران محیط زیست زمین ایران خاورمیانه زمین خاورمیانه ایران نفت جهان محیط زیست نفت حمل و نقل بنزین حمل و نقل عمومی رشد آلودگی هوا حمل و نقل تالاب آتش سوزی زیست محیطی محیط زیست گرمایش زمین دمای کره زمین گرمایش زمین افزایش دما محیط زیست گلخانه ای کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۳۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ در این گلخانه ها، انواع صیفی جات، درخت و گل و گیاه پرورش داده و نهال، بوته و محصول آن عرضه می‌شود.

محصولات این گلخانه ها، مشتری‌های مشتاق و ثابت خود را هم دارد.

اکنون در استان گلستان بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری است که ۴ هکتار آن با ۲۱۰ بهره بردار، کوچک مقیاس و خانگی است.

در گلخانه‌های استان گلستان سالانه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن سبزی، صیفی و میوه، ۱۱ میلیون گلدان گل و ۱۸ میلیون نشا تولید می‌شود.

برنامه ریزی شده است که تا سال ۱۴۰۵ وسعت گلخانه‌ها در استان به ۲۲۰ هکتار برسد و میزان تولید، تا ۲ و نیم برابر افزایش یابد.

افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال پایدار و تحقق ارزش افزوده در بخش کشاورزی، از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

تسریع و تسهیل در روند صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی تا ۸۰ درصد هزینه‌های طرح، از اقدامات حمایتی و تشویقی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟