Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامفیروز شهری در استان فارس و مرکز بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است که محصول برنج آن آوازه جهانی دارد ، بسیاری از ساکنان این بخش در کار کاشت و برداشت برنج و شلتوک اشتغال دارند و نسل به نسل این پیشه ادامه یافته و گاه پدربزرگان ، پدران و فرزندان یک خانواده بر روی یک کشتزار کار می کنند و نان چندین خانواده را از همین سالی زارها در می آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند توشه بسیار ناچیزی نصیب هر خانواده می گردد و به علت کوچک شدن اراضی کاشت و افزایش جمعیت ، بهره مالکان بر روی هر قطعه زمین کم می شود ، برنج کامفیروزی اکنون در شیراز و دیگر شهرستان های فارس به ازای هر کیلو گرم ۴۰۰ هزار ریال تا ۴۵۰ هزار ریال بفروش می رسد.

در عین حال کاشت برنج کامفیروزی در مقابل کاشت گندم وو دیگر محصولات مقرون به صرفه است ، همین مقرون به صرفه بودن و قیمت نسبتا مناسب و عادت مردم به کاشت برنج و مشتری پند بودن محصول برنج کامفیروزی موجب شده است که شهروندان و روستاییان در این بخش به دنبال کاشت جایگزین نروند ، و از آن استقبال نکنند و بی توجه به آسیب هایی که کاشت برنج به سفره های آب زیر زمینی می زند کشت این محصول را ادامه می دهند.

ذائقه اغلب مردم فارس به مصرف برنج کامفیروز شکل گرفته است ، برنج کامفیروزی یک برند و کالای شاخص در استان فارس به حساب می آید و از دیدگاه بسیاری از شهروندان شیرازی و سایر ساکنان فارس این نوع برنج محلی خوش طعم‌ترین و خوش پخت‌ترین برنج است.از این رو هر سال با افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی ، باز هم برنج کامفیروز مشتری دارد ، اکنون بر سر در اغلب خواربار فروشی ها عبارت برنج کامفیروز رسید به چشم می‌خورد ، برنج کامفیروز را می توان بخشی از فرهنگ مردم شیراز و فارس دانست و دل کندن از آن به آسانی میسر نیست.

در برخی از مناطق بخش کامفیروز و بالا دست سد درود زن برای حفر یک چاه کشاورزی کافی است  فقط چند متر  چاه حفر شود و آب فراوان و آماده برای آبیاری غرقابی جاری گردد ، کشاورزان به این شیوه می توانند به صورت مجاز و غیر مجاز ، شبانه یا روزانه فقط در چند ساعت یک چاه حفر کنند تا مزارع و کشتزارهای برنج  را آبی اساسی و غرقابی بدهند ،هم اکنون نیز دور از چشم ماموران و دور از چشم قانون شاهد حفاری های غیر مجاز شبانه در این بخش هستیم ، بارها اتفاق افتاده که چاهی پُر می شود و ماموران قانون هنوز منطقه را ترک نکرده اند دوباره آن چاه حفر شده است از این رو هر روز عمق چاه‌ها بیشتر و بیشتر شد و خشکسالی بر استان فارس چنبره ای سیاه زد.

موضوعی که باید مسوولان ارشد استان فارس به آن بپردازند و به پرسش های مطرح پاسخ دهند آن است که آیا شیوه پرکردن چاههای غیر مجاز که تا کنون اجرا شده درست است ؟ آیا می توان محصولی سودآور برای ایجاد انگیزه جایگزینی به کشاورزان کامفیروز معرفی کرد؟ آیا برگزاری دوره های آموزشی فراگیر می تواند در این زمینه به کشاورزان کمکی کند؟ آیا اصولا کشاورزان خرده پا و قدیمی در این مناطق آموزش پذیری دارند؟

آیا طرح تعادل بخشی منابع آب و پرکردن چاههای غیر مجاز به درستی اجرا می شود؟ آیا در اجرای این طرح موضوع زد و بند ، تسامح ، اغماض ، فساد و سایر عواملی که منجر به اجرای ناقص آن شود دخالتی ندارد ؟ آیا بازرسان و افرادی بر اجرای دقیق طرح تعادل بخشی و پرکردن چاههای غیر مجاز نظارتی دارند؟

پُرکردن  ۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در چهار نقطه فارس

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس با بیان اینکه عملیات مقابله با جرایم حوزه منابع آب فارس با انسداد ۶۱ حلقه چاه‌ غیر مجاز ادامه پیدا کرد اظهار داشت : طی چهار عملیات با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان نی ریز،۲۵ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان خرامه، ۱۷ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان داراب و ۹ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان فراشبند پر و مسلوب المنفعه شدند.

 کرامت الله کریمی مزیدی گفت: رصد جرائم حوزه منابع آب استان اعم از حفر یا فعال نمودن چاه‌های غیر مجاز به صورت شبانه روزی توسط گروههای گشت و بازرسی آب منطقه ای فارس انجام می گردد و  خاطیان تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس از فعالیت بیش از ۱۹ هزار حلقه چاه غیر مجاز در نقاط مختلف استان خبر داد و افزود:مقابله با فعالیت این چاه‌ها به منظور حفاظت از سفره های زیرزمینی استان و جلوگیری از برداشت غیرمجاز سالانه میلیون ها مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی بسیار حیاتی است.

 اگر کشت جایگزین با درآمد مناسب به کشاورزان فارس معرفی نشود حتی منطقه کامفیروز نیز با روند فعلی کشت شلتوک به زودی با بحران شدید آب مواجه می شود   هم اکنون نیز بسیاری از شلتوک کاری ها در این منطقه به علت کمبود آب به برداشت نمی رسد اما کاشت شلتوک دراین منطقه با وجود همه کم آبی ها و مشکلات موجود دست کم سودی سه برابر بیشتر نسبت به کشت گندم دارد.

شرایط بسیار دشواری برای قانع کردن کشاورزان برای کاستن از زیر کشت شلتوک و رفتن به سمت سایر کشت ها وجود دارد ، تفاوت عایدی سه برابر کشاورزان در شرایط برابر برای کاشت گندم و شلتوک در منطقه کامفیروز عاملی است که نیاز به زمان دارد تا اصلاح شود .

 کشاورزان دراین منطقه سطوح اراضی کوچک و اکثرا با شمار جمعیتی زیاد دارند ، بسیاری از کشاورزان از یک قطعه زمین یک هکتاری باید هزینه زندگی خود و فرزانشان را تامین کنند ، بسیاری از جوانان با وجودی که زندگی مستقلی تشکیل داده اند اما همچنان چشم به ارتزاق از همین اراضی کوچک دارند .

از این رو گرایش به سمت کشت شلتوک همچنان بالا است ، با همه تلاشی که سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مسوول انجام داده اند و با همه محدودیت هایی که در استفاده از آب کشاورزی اعمال شده ما شاهدیم که همچنان برخی از دشت ها و اراضی این منطقه در شرایط سخت بحرانی موجود زیر کشت شلتوک است .

در پایان باید گفت تغییر روند در این زمینه نیازمند به وجود قانون است ، هیچ قانونی الان وجود ندارد که کشاورز را از کشت شلتوک باز دارد ، همه اقداماتی که شده است به صورت تعاملی به نتیجه رسیده در حالی که اگر قانون قاطع در این زمینه تصویب شود بهتر می توان کشاورزان را به کاشت سایر کشت ها تغییر رویه داد.

برچسب‌ها کشاورزی مصرف غیر مجاز برنج کامفیروز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی مصرف غیر مجاز برنج کشاورزی مصرف غیر مجاز برنج کامفیروز فارس حلقه چاه غیر مجاز مجاز در شهرستان برنج کامفیروزی برنج کامفیروز غیر مجاز استان فارس کشت شلتوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

وحید خرمی امروز، ۱۱ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال رهاسازی آب را زودتر از سال قبل انجام خواهیم داد، عنوان کرد: به دلیل کمبود آب و ضرورت مدیریت مصرف و کاهش احتمال روبرو شدن با تنش‌های آبی، امکان رهاسازی پیش از این موعد و غیر منطبق با تقویم زراعی اعلامی جهاد کشاورزی وجود ندارد.

وی مصرف روزانه آب سد را ۲۰ میلیون مترمکعب دانست و تصریح کرد: آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت ماه و از طریق کانال راست و چپ سنگر به سمت شالیزار‌های استان روانه خواهد شد و زودتر از این تاریخ، امکان رهاسازی نداریم.

وی ذخیره فعلی سد سفیدرود را ۶۸۰ میلیون مترمکعب دانست که در مدت مشابه سال گذشته ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود و اظهار کرد: در شرایط نرمال باید بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در سد داشته باشیم که نشان دهنده کمبود آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کشاورزان خواست طبق تقویم زراعی عمل کنند و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها از صبح ۱۶ اردیبهشت تا پایان تیرماه از آب سد برای نشاء و کشت برنج استفاده خواهیم کرد.

وی ۸۰ درصد کشاورزان را منطبق با تقویم زراعی دانست و یادآور شد: اراضی داخل شبکه عمدتا شخم و خزانه را انجام داده‌اند و منتظر رهاسازی جهت نشاء هستند؛ در اراضی خارج از شبکه نیز شاهد انجام نشاء هستیم و کلیه فعالیت‌های کشاورزی را رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به تخریب ۱۵۰ سردهنه در جریان سیلاب‌های ماه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین آب منطقه‌ای در سراسر استان در حال احداث این سردهنه‌ها هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: از کشاورزان می‌خواهم به تقویم زراعی توجه داشته باشند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم با وجود کم آبی به لطف خدا و در سایه برنامه‌ریزی، مدیریت و همکاری کشاورزان شاهد رشد تولید باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • هشدار هواشناسی برای کشاورزان فارس
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان