Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:21:16 GMT

۴ میلیون زوج ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۳۸۹۶

۴ میلیون زوج ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند

دکتر ناصر امیرجنتی متخصص ناباروری مردان، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا در خصوص موضوع ناباروری در زنان و مردان اظهار داشت: باور غلطی در جامعه وجود دارد که ناباروری مختص زنان است در حالی که نتایج تحقیقات متعدد داخل و خارج از کشور، نشان می دهد که مردان در بیش از ۵۰ درصد ناباروری‌ها نقش دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به عبارتی می توانند علت اصلی این مشکل بوده یا در کنار علل زنانه در این اختلال نقش دارند.

استان‌های دارای بیشترین ناباروری 
وی در خصوص استان هایی که بیشترین نرخ ناباروری را در کشور دارند، توضیح داد: از استان هایی که بیشترین درگیری با مساله ناباروری را دارند، می توان به کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و ایلام اشاره کرد.  به عبارتی این استان ها آمار بالاتری در این خصوص دارند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: استان هایی مانند اردبیل و گیلان آمار ناباروری پایین تر دارند و در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقاتی که در کشور ما انجام شده، نشان می دهد به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین دچار ناباروری هستند که حدود چهار میلیون زوج ایرانی را شامل می شوند.

علل ناباروری مردانه کدامند؟
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا به علل ناباروری در مردان اشاره کرد و گفت: عفونت ها، مشکلات مادرزادی و ژنتیکی، عوامل محیطی و شغلی، مصرف داروهای مختلف، مصرف مواد مخدر و واریکوسل را می توان از مهمترین دلایل ناباروری در مردان دانست.

امیرجنتی ادامه داد: هرچند بخشی از دلایل ناباروری مردانه هنوز ناشناخته است اما بخش عمده ای از علل این موضوع شناخته شده و قابل درمان است.

وی به خانواده ها توصیه کرد، همانطور که خانواده به موضوعاتی مانند بهداشت دهان و دندان فرزندان خود توجه دارند، به سلامت و بهداشت تولیدمثل آنان نیز توجه کنند.

امیرجنتی افزود: معاینه کودکان توسط متخصص اطفال، توجه به بلوغ فرزندان و توجه به دردها در ناحیه تناسلی پسرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه شود.

امیرجنتی ادامه داد: اجتناب کودکان و نوجوانان از رفتارهای پرخطر، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، توجه به ایمنی در زمان کار و پرهیز از مصرف مکمل های بدن سازی همچنین توجه به تغذیه و ورزش جوانان و کنترل استرس ها از کارهای اساسی است که باید رعایت شود.

پژوهشگاه ابن سینا،  پویشی با عنوان «ناباروری و فرهنگ عمومی» از ۸ آبان ماه آغاز کرده است که تا ۱۴ آبان ادامه می یابد.  هدف اصلی این پویش ارتقای آگاهی عمومی و اصلاح باورهای نادرست درباره ناباروری و فرهنگ‌سازی در مواجهه درست با زوج های نابارور عنوان شده است.  

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌ سینا ناباروری جهاد دانشگاهی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا ناباروری اختصاصی ایرنا پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا ناباروری جهاد دانشگاهی بهداشت و سلامت استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۳۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!

 ارزیابی مکانیزم‌های اثرگذاری بودجه عمومی بر روی نرخ فقر نشان‌می‌دهد که آیا لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با مولفه‌های که گفته شد در سال آینده حامی فقرا خواهد بود

به گزارش صدای بورس، بر اساس داده‌های برآوردی سرانه حقیقی بودجه عمومی، این شاخص در سال ۱۴۰۳ به سطح سال ۱۳۹۰ خواهد رسیدبه‌عبارت دیگر بر اساس لایحه بودجه، دولت در سال ۱۴۰۳ معادل ۵ میلیون تومان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ برای هر ایرانی هزینه خواهد که دقیقاً معادل همان مبلغ در سال ۱۳۹۰ است.

این در حالی است که اگر از منظر فقر (که یکی از موضوعات مهم است که بودجه نسبت به آن مسئولیت دارد) به موضوع توجه شود، جمعیت فقرا در سال ۱۴۰۳ در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۱۳۹۰ است.

با فرض اینکه کاهش سرانه بودجه به معنی کاهش به نسبت مساوی میان همه موضوعات بودجه‌ای باشد، می‌توان نتیجه گرفت با وجود افزایش قابل توجه نرخ فقر ، امکانات بودجه برای مقابله با فقر در سطح سال ۱۳۹۰ قرار دارد.

این گزارش ادامه می‌دهد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد که نسبت بودجه عمرانی به تولید ناخالص داخلی در کشور همچنان روندی نزولی دارد، این مسئله در کنار کاهش حقیقی هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی، نشان دهنده کاهش اثرگذاری بودجه بر روی رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ فقر است.

این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس داده‌های برآوردی شیب کاهشی شاخص نسبت کسری تراز عملیاتی به تولید ناخالص داخلی برای سال ۱۴۰۳ تندتر شده و این کاهش به‌دلیل تکیه بیشتر بر درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌های بودجه‌ای و نرخ رشد اقتصادی مناسب در سال‌های اخیر است.

فارغ از سایر تبعات این مسئله که در جای خود قابل تحلیل است، به‌طور کلی این موضوع از منظر کاهش کسری بودجه و تبعات آن برای تورم و افزایش فقر می‌تواند مثبت ارزیابی شود. با این حال، ترکیب جمعیت پرداخت کننده مالیات خود می‌تواند از منظر تأثیر بر فقرا یا جمعیت نزدیک خط‌فقر قابل تحلیل باشد.

هرچند که سیاست‌گذار سعی کرده مالیات بر ارزش افزوده اثر کمتری بر روی فقرا داشته‌باشد، با این حال این شیوه مالیات ستانی، روش ایده آل برای توزیع درآمد و مقابله با فقر نیست. ایده‌آل‌ترین نوع مالیات در مقابله با فقر، مالیات بر مجموع درآمدها است و سازه مالیاتی در ایران فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد.

در این گزارش مطرح می‌شود که تسهیلات تکلیفی اشتغال‌زایی که بخشی از آن به فقرا اختصاص می‌یابد از ظرفیت‌های خوب دیده شده در بودجه‌های سال‌های اخیر است که مبلغ آن در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز افزایش یافته‌است. با این حال، عملکرد ضعیف این تسهیلات در سال‌های گذشته امید به تأثیر قابل توجه آن بر کاهش فقر از طریق اشتغال و توانمندسازی را مبهم می‌کند.

در این گزارش آمده است که بر اساس قوانین برنامه و با توجه به رشد ۳۵ درصدی حداقل دستمزد، متوسط مستمری کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز باید ۳۵ درصد افزایش یابد با این حال در بند (ذ) تبصره ۱۵ بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۳ میزان رشد مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (۳۰%) تعیین شده است که کمتر از ۳۵ درصد رشد حداقل دستمزد است.

فقیرترین فقرا در اولویت کالابرگ قرار بگیرند

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که اعتبارات لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌طور مشخص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شود و از جابه‌جایی ردیف‌های تبصره هدفمندی که در سال ۱۴۰۲ در دستور کار دولت قرار گرفت، اجتناب شود.

همچنین در شرایطی که دلایل گذشته گسترش فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است ادامه روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاست‌گذاری به‌حساب می‌آید، بنابراین اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی در راستای اولویت‌بندی و انتظام بخشی است.

رویکرد اولویت‌بندی برای تخصیص اعتبارات حمایتی ناکارآمدی‌های کنونی بودجه عمومی در راستای فقرزدایی را کاهش داده و منجر به بهبود اثرگذاری بودجه عمومی بر نرخ فقر می‌شود. به این منظور پیشنهاد می‌شود در تخصیص اعتبارات مربوط به مصارف حمایتی هدفمندی یارانه که اصلی‌ترین بخش بودجه در مقابله با فقر شناخته می‌شود، توجه ویژه به دو گروه فقیرترین فقرا و کودکان، از جمله در موضوع یارانه‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • لزوم توجه به موضوع پیشگیری از جرم در سطح استان
  • بازديدهای ميدانی و بررسی عملكرد شركت‌ها و دفاتر تاكسيرانی/ توجه ویژه به مشکلات و مسائل تاکسیرانان
  • مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم)
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!