Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- بزرگترین صادرکنندگان نفت خاورمیانه که از اعضای بزرگ اوپک هستند، ثمره صعود قیمت‌های نفت را درو کرده و همزمان سهم بازارشان در بزرگترین بازار نفت جهان را پس می گیرند.

 سهم نفت خاورمیانه از واردات آسیا برای نخستین بار در سال میلادی جاری در اکتبر به بیش از ۶۰ درصد رسید. طبق آمار رفینیتیو آیکان، همزمان سهم محموله‌های اروپایی و آمریکایی از مجموع واردات نفت آسیا در ماه میلادی گذشته به پایین‌ترین میزان در سال ۲۰۲۱ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موجود بودن بالاتر نفت خاورمیانه به دلیل تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس دلیل اصلی رشد سهم بازار اعضای خاورمیانه‌ای اوپک در بازار نفت آسیا نیست. بلکه علت اصلی قیمت‌های پایین‌تر در مقایسه با قیمت‌های محموله‌های نفت آفریقا، اروپا و آمریکا بوده است.

اختلاف قیمت‌های نفت خاورمیانه با قیمت نفت برنت در هفته‌های اخیر به بالاترین میزان در هشت سال گذشته رسیده و نفت خاورمیانه‌ای را برای خریداران آسیایی نسبت به نفتی که از غرب خلیج فارس می‌آید، ارزان‌تر کرده است.

افزایش قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در هفته‌های اخیر محموله‌هایی که از اروپا، آفریقا و آمریکا می‌آیند نسبت به نفتی که از خاورمیانه به آسیا می‌رود و بر مبنای قیمت پایه عمان/دوبی قیمت گذاری می‌شود را گران‌تر کرده است.

مطمئنا قیمت‌های نفت خاورمیانه هم همسو با سایر قیمت‌های نفت بین‌المللی صعود کرده اما این افزایش به اندازه نفت برنت نبوده است. در نتیجه، اختلاف قیمت بین نفت برنت و نفت دوبی هفته جاری به پنج دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین اختلاف قیمت از سال ۲۰۱۳ بوده است.

به گفته تحلیلگران، انتظار می رود این اختلاف قیمت قابل توجه همچنان از فروش بالاتر نفت خاورمیانه به آسیا حمایت کند. نشانه‌هایی در چند هفته اخیر ظاهر شده که خاورمیانه پس از افت سهمش از بازار نفت آسیا در ماههای بهار و تابستان، در حال بازپس گیری سهمش است.

واردات نفت چین و در مجموع آسیا در سه ماهه سوم امسال به دلیل قیمت‌های بالاتر و تفحص فزاینده دولت چین از پالایشگاههای خصوصی و شیوع کووید در تابستان کند شد. اما با نزدیک شدن به سه ماهه چهارم بزرگترین تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به خصوص عربستان سعودی عرضه نفت بیشتر به آسیا را تحت توافق تسهیل محدودیت عرضه شروع کردند و قیمت‌های نفت را کاهش دادند تا رقابتی مانده و سهم بازار از دست رفته خود از زمان آغاز پاندمی را احیا کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی در ابتدای اکتبر قیمت فروش رسمی نفت در نوامبر به آسیا را به میزان ۴۰ سنت در هر بشکه برای گرید نفتی سبک عرب لایت کاهش داد و قیمت آن را یک دلار و ۳۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت دوبی/عمان تعیین کرد که پایین‌ترین نرخ پریمیوم از مارس بود. این دومین کاهش قیمت فروش نفت سعودی در پی افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس در اکتبر برای ادامه افزایش تدریجی ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نفت خاورمیانه قیمت های نفت اختلاف قیمت سهم بازار نفت برنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت و خیز قیمت طلا و سکه امروز در بازار رشت تا ساعت ۱۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ اتحادیه طلا و سکه رشت اعلام کرد: سکه و طلا هم اکنون در بازار رشت با این قیمت‌ها معامله می‌شود.

تمام سکه بهار آزادی ۴۱ میلیون تومان                        - ۵۰۰ هزار تومان 

نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان          + ۲۰۰ هزار تومان

ربع سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان           + ۱۰۰ هزار تومان 

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان     - ۵۰ هزار تومان

دیگر خبرها

  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • افت و خیز قیمت طلا و سکه امروز در بازار رشت تا ساعت ۱۱
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان عملیاتی
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند