Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:21:58 GMT

اوکراین به خرید پهپاد از ترکیه ادامه می دهد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۵۷۸۹

اوکراین به خرید پهپاد از ترکیه ادامه می دهد

به گزارش ایرنا، سرگئی شاپتالا رئیس ستاد کل ارتش اوکراین روز جمعه به شبکه تلویزیونی ۱+۱ اوکراین گفت: دولت اوکراین چندین فروند پهپاد بایراکتار از ترکیه خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه با خرید این پهپادها از ترکیه اقدامات خود را متوقف نمی کنیم، اظهار داشت: در آینده تعداد بیشتری بایراکتار از ترکیه خریداری خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاپتالا گفت که تصمیم در مورد بکارگیری پهپادهای بایراکتار توسط ارتش اوکراین در حوزه اختیارات فرمانده نیروهای مسلح اوکراین (ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین) است.

وی خاطر نشان کرد که شبه نظامیان در شرق اوکراین مواضع ارتش این کشور را مورد حمله قرار دادند و این اقدام نقض توافقنامه آتش بس مینسک بود.

 پهپاد بایراکتار تی-بی۲ یک پهپاد شناسایی رزمی است که توسط شرکت ترکیه‌ای بایکار (Baykar) که در زمینه صنایع نظامی فعالیت می‌کند برای ارتش ترکیه ساخته شده است. پهپاد بایراکتار TB۲ به چهار موشک هدایت شونده MAM-L و MAM-C ساخت شرکت دفاعی راکستان مجهز است.

کانال تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه با اشاره به فروش پهپادهای بایراکتار به اوکراین اعلام کرد که روسیه، ترکیه را بخاطر تحویل پهپادهای «بایراکتار» به اوکراین مجازات می کند.

این رسانه در گزارش خود به نقل از کارشناسان گفت: ترکیه تاکنون چندین فروند پهپادهای «بایراکتار» به اوکراین فروخته است که ممکن است در منطقه مناقشه دونباس در شرق اوکراین بکار گرفته شود.  

زویوزدا خاطرنشان کرد که ارتش اوکراین برای نخستین بار برای انهدام یک مقر شبه نظامیان دونتسک در منطقه دونباس از پهپاد بایراکتار استفاده کرد، در حالی که مطابق توافقنامه مینسک استفاده از این تسلیحات در خطوط حائل در دونباس منع شده است.  

در گزارش رسانه روسی گفته شد که مسکو به عنوان گام های نخست مجازات ترکیه بخاطر تحویل این تسلیحات که ممکن است علیه روس تبارهای جمهوریهای خودخوانده دونتسک و لوگانسک بکار گرفته شود، واردات نارنگی و گوجه فرنگی که از اقلام عمده صادراتی ترکیه به روسیه است را متوقف کرد.  

'ایگور کوروتچنکو' رییس سابق شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه در این رابطه گفت: روسیه باید ابزار واقعی برای فشار بر اوکراین و ترکیه در رابطه با بکارگیری پهپادهای بایراکتار در منطقه دونباس در شرق اوکراین را بیابد.  

وی معتقد است که دولت اوکراین با بکارگیری پهپاد ترکیه ای در شرق این کشور، در واقع نارضایتی خود را از تکمیل خط لوله گاز نورد استریم ۲ که روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان کشیده است نشان می دهد.

کوروتچنکو گفت که دولت اوکراین از یک طرف با بکارگیری پهپاد در منطقه دونباس، توافقنامه مینسک را نقض می کند و از طرف دیگر خواستار ادامه گفت و گوها در چارچوب گروه چهار نورماندی است.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی از بکارگیری پهپاد ترکیه ای بایراکتار در شرق اوکراین انتقاد کرد و گفت: مقام های اوکراینی در این فکر هستند که در زمان حاضر چه چیزی به سود این کشور است و آیا باید شهامت خود را با بکارگیری پهپاد نشان دهند یا اینکه توافقنامه مینسک را برای حل بحران اجرا کنند.

لاوروف در ادامه سخنان خود بدون نام بردن از ترکیه، از کشورهایی که تسلیحات پیشرفته به اوکراین تحویل می دهند، انتقاد کرد.  

در ادامه گزارش رسانه روسی گفته شد، باوجود اینکه تحویل پهپادهای ترکیه ای به اوکراین چالشی برای روسیه است، مسکو وارد عمل نشده و خویشتندارانه رفتار کرده است.

برچسب‌ها اوکراین روسیه حمله پهپاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه حمله پهپاد اوکراین روسیه حمله پهپاد بکارگیری پهپاد پهپاد بایراکتار شرق اوکراین ترکیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۵۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان ۸۰۰ پهپاد «وکتور» دیگر به اوکراین می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رسانه‌های آلمانی اعلام کردند که دولت اوکراین جدیداً درخواست تحویل بیش از ۸۰۰ پهپاد شناسایی «وکتور» از آلمان شده است.

به نوشته اشپیگل هفته پیش رییس شرکت سازنده این پهپاد به همراه رییس و معاون امور اقتصادی به کی‌یف سفر کردند و در جریان این دیدار مقامات اوکراینی تمایل خود را برای پهپادهای شناساسی وکتور اعلام کردند و در خواست خود را به وزارت دفاع آلمان ارائه دادند.

پیش از این اعلام شده بود که شرکت سازنده این پهپاد یک کارخانه تولید پهپاد و مرکز توسعه را در اوکراین تأسیس کرده است. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد در دو سال آیندده شش میلیون یورو در زمنیه تأسیسات تولید این پهپاد در اوکراین سرمایه‌گذاری کند.

این شرکت آلمانی از می ۲۰۲۲ پهپادهای وکتور را در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد. تاکنون بیش از ۲۱۰ پهپاد از این پهپادها تحویل ارتش اوکراین داده شده که یک‌سوم آنها منهدم شدند. قرار است تا پایان سال میلادی بیش از ۵۰۰ پهپاد دیگر از این نوع به اوکراین تحویل داده شود.

به گفته این شرکت، افزایش ظرفیت تولید باعث افزایش تعداد ساخت پهپادها تا ۱۰۰۰ پهپاد در سال می شود. بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی پراودا اوکراین، پهپاد وکتور می تواند به صورت عمودی بلند شود و فرود بیاید و دارای یک موتو کم‌صداست.

شرکت سازنده این پهپاد( Quantum Systems) در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در مونیخ آلمان قرار دارد. دفاتری در آمریکا، استرالیا و اوکراین هم دارد.

کد خبر 6090860

دیگر خبرها

  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • آلمان ۸۰۰ پهپاد «وکتور» دیگر به اوکراین می‌دهد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • سلاح‌ های جدید کلاشینکف، آسمان را تسخیر می‌کنند (+عکس)