Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد در نشست هم اندیشی  با دانشگاهیان، با بیان اینکه برگزاری این جلسه به لحاظ شکلی و محتوایی ارزشمند است، گفت: به لحاظ شکلی از این جهت که از جمله فرهیخته ترین و دانشمندترین افراد استان جامعه دانشگاهی، آموزشی و پژوهشی هستند و به لحاظ محتوایی از این بابت که جامعه دانشگاهی استان می تواند به خوبی ریل گذاری و تحول نرم افزاری استان را مهندسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه نگاه من به این جلسات نگاه تشریفاتی نبوده بلکه نگاهی عملیاتی است، اظهارداشت: برای ایجاد تحول، توسعه و پیشرفت استان به چنین جمع ها و جلساتی امید داریم و معتقدیم وقتگذاری و صرف هزینه برای چنین بخش هایی، یک سرمایه گذاری بوده و به شناسایی مسیرهای جدید برای اداره استان، قرار گرفتن استان در جایگاه واقعی خود و افزایش دوچندان سرعت تحول و پیشرفت استان کمک شایانی می کند.

استاندار یزد ادامه داد: در جلسه امروز بیشتر، به موضوعاتی نظیر تاریخچه، ظرفیت ها، خدمات و دستاوردهای دانشگاه ها پرداخته شد اما جلسات بعدی باید موضوع محور باشد تا از نظرات و دیدگاه های این جامعه فرهیخته در امر مدیریت، برنامه ریزی و توسعه بهره مند شویم.

فاطمی با بیان اینکه هیچ منعی برای ورود اساتید دانشگاه ها به کلیه کارگروه ها، شوراها و مجمع های تصمیم گیر و تصمیم ساز استان به جز شورای تامین وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حضور محققین و اساتید در این جلسات، مقوم نظام کارشناسی استان خواهد بود لذا باید سازوکارهای ورود محققین و اساتید در جلسات تعریف شود.

او با تاکید بر اینکه حتی برای لحظه ای اجازه نخواهیم داد تا جریان فزاینده علمی و پژوهشی در استان متوقف شود، گفت: به عنوان استاندار یزد یکی از وظایف خود را حمایت و پشتیبانی جدی از جریان علمی استان میدانم و در این راستا همه ظرفیت ها را در جهت سرعت بخشی و افزایش کیفیت اقدامات و فعالیت های این حوزه بسیج خواهیم کرد.

استاندار یزد در ادامه با اشاره به لزوم تشکیل کارگروهی از مجموعه دانشگاه ها جهت شناسایی، جمع بندی و ارائه ظرفیت های این حوزه پرداخت و گفت: پس از ارائه ظرفیت ها آن ها را دسته بندی و نظام بندی خواهیم داد و بر اساس این نظام، نقشه راه تعاملی مجموعه مدیریت استان و مجموعه دانشگاه ها طراحی و تدوین شده و دانشگاهیان در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی استان به صورت عملیاتی حضور خواهند داشت.

فاطمی با بیان اینکه سالیان سال در باب ضرورت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه مباحث متعددی مطرح شده اما در عمل اتفاقی محسوسی رقم نمی خورد، افزود: این مهم باید یک بار برای همیشه در استان حل شود لذا باید یک مدل عملیاتی و دقیق با پشتوانه های قانونی، مدیریتی و تعاملی ایجاد شده و بر مبنای آن کار کنیم.

او با اشاره به لزوم برقراری پیوند بین دانشگاه، صنعت و جامعه، اظهارداشت: طرح اولیه مدل ارتباطی دانشگاه، صنعت و جامعه باید طی چند جلسه کارشناسی بر اساس تجربیات گذشته تهیه و پس از جمع بندی نهایی، آیین نامه مربوطه تدوین و بر اساس آن، گروه ها ارزیابی و از آن ها حمایت شود.

استاندار یزد در ادامه ضمن استقبال از نقد منصفانه و سازنده نقادان، خاطرنشان کرد: اساتید و دانشجویان به آسیب شناسی روش ها و اقدامات و فعالیت های ما بپردازند و در کنار آن به ارائه راهکارهای خود جهت حرکت قطار توسعه استان بر ریل پیشرفت و تحول بپردازند.

فاطمی با بیان اینکه فضای دانشگاه ها باید سیاسی باشد و از سیاست زدگی پرهیز شود، تصریح کرد: این موضوع بدان معناست که باید با یک نگاه علمی به فرآیندهای حاکمیتی و اتفاقات نگریست و درچارچوب قانون نقد کرد و از طرفی نقد دانشجویان نباید به عنوان ایجاد تنش در دانشگاه تلقی شود.

استاندار یزد دانشگاه را محل نظریه پردازی و آزاد اندیشی دانست گفت: تمام مدیران استان موظف هستند با حضور در دانشگاه ها به سوالات مربوطه پاسخ داده و پیرامون اقدامات و فعالیت های در حال انجام توضیحات لازم را ارائه کنند تا شاهد از بین رفتن گسست موجود بین دانشگاه و دستگاه ها باشیم.

استاندار یزد در بخش دیگری سخنانش با بیان اینکه باید خروجی مجموعه کارهای پژوهشی به سمت جامعه گسیل شود، خاطرنشان کرد: اساتید ما باید یافته های علمی و تحقیقاتی خود را از مقالات، ژورنال ها و مجلات بیرون آورده و در سطح جامعه ارائه دهند تا جامعه نسبت به یافته ها حساس شده و از آن ها استفاده کنند.

فاطمی با بیان اینکه دانشگاه ها باید هنر تبدیل دانش به ثروت را داشته باشند، عنوان کرد: در این حوزه باید اقدامات و فعالیت های اساسی صورت بگیرد.

او در پایان بر میدان دادن به اساتید جوان و استفاده از ظرفیت آن ها برای مدیریت و توسعه دانشگاه در کنار تجربه پیشکسوتان و روسای دانشگاه ها و نیز انجام تحقیقات کاربردی و مسئله محور در دانشگاه ها جهت حل مشکلات موجود در حوزه های مختلف تاکید کرد.

انتهای پیام/ غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نقد و بررسی مطالبات دانشجویان اقدامات و فعالیت استاندار یزد دانشگاه ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی، روز معلم را به استادان و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت.

در متن پیام دکتر طهرانچی آمده است:

«با حمد و ستایش به محضر باری‌تعالی و درود بر پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت کرامش که چراغ راه بشریت‏اند  

دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت بزرگمرد عرصه تعلیم و تربیت و اندیشه‌ورزی، شهید گرانقدر استاد مرتضی مطهری گرامی باد. 

بی‌تردید معلم و استادان در جامعه نماد عظمت و عزت انسان‌های فداکار و پاک‌‌سرشتی است که وجودشان مملو از عشق است و تجلی آن در تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین رؤیت می‌شود. بدین وسیله از زحمات ارزنده همه استادان ارجمند و معلمان دلسوز در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که در مسیر رشد و تعالی فرزندان این سرزمین تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. 

روز معلم فرصت مغتنم و شایسته‌ای است که حقیقت و اهمیت نقش و جایگاه آموزگاران و استادان در عرصه تعلیم و تربیت جامعه یادآور شود که زیربنای تعالی و رشد جامعه از این مسیر تحقق می‌یابد. به واقع آموزش و پرورش و آموزش عالی، رسالتی مهم در سرنوشت یک ملت دارند و  پل ارتباطی نسل‌های مختلف با اجتماع هستند که متناسب با اقتضائات و شرایط باید تأمین‌کننده نیازهای مادی و معنوی جامعه باشند. از این جهت نقش محوری معلّمان و استادان در آگاهی‌بخشی، تعلیم و تربیت نسل جوان بر کسی پوشیده نیست و مسئولیت سنگین تولید علم و دانش، اندیشه‌ورزی و تربیت نیروی کارآمد و توسعه همه‌جانبه کشور برعهده آنان است؛ این همان موضوعی است که شهید مطهری  تلاش کرد در جامعه علمی کشور درمورد آن آگاهی‌بخشی کند.

عرصه تعلیم و تربیت نظامی گسسته نیست، بلکه باید مجموعه‌ای بهم‌پیوسته، پویا و کارآمد باشد تا انسان‌هایی مفید برای جامعه شکل دهد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک نهاد آموزشی و اجتماعی، مسئولیت و رسالت خود را در همین راستا تنظیم کرده است؛ به طوری که دانشگاه به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند. 

واقعیت این است که درک گذشته، تابع درک آینده و آینده نیز به گذشته پیوسته است و بدین شیوه می‌توان افقی ترسیم کرد که مبتنی بر واقعیات جامعه باشد. مسلماً توجه به مسائل اخلاقی و انسانی، فرهنگی و اجتماعی، علمی و مهارتی مناسب، می‏‌تواند به تدوین یک مدل کارآمد آموزشی در مدارس و دانشگاه بیانجامد که در تعمیق مباحث تعلیم و تربیت مؤثر باشد. مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بی‌شک متناسب با این شرایط بازطراحی شده‌اند.
اینجانب با گرامیداشت یاد و نام استاد شهید مرتضی مطهری (ره) و بزرگداشت مقام شامخ معلم، این روز را به همه معلمان و استادان گرانقدر و زحمت‏کش دانشگاه آزاد اسلامی تبریک و تهنیت می‏‌گویم و برای تمامی عزیزان توفیق و شادکامی در پناه توجهات خداوند منان مسئلت دارم. 

محمدمهدی طهرانچی 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی روز معلم را تبریک گفت
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان