Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه، در جمع خبرنگاران به تصمیماتی که در نشست اخیر سران گروه ۲۰ بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گرفته شد، اشاره و اعلام کرد که دو رئیس جمهور توافق کردند که روابط ترکیه و آمریکا را در چارچوب روابط استراتژیک درستی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالین در ادامه به برنامه خرید جنگنده F-۳۵ آمریکا اشاره کرد و گفت: «انتخاب اول ترکیه، حضور در برنامه جنگنده F-۳۵ آمریکا بوده است. حذف ترکیه از این برنامه به دلیل تحریم‌ها اقدامی ناعادلانه و غیرقانونی است.»

کالین همچنین با تاکید بر اینکه اگر مشکل برنامه F-۳۵ حل نشود، ترکیه دیگه وقت خود را تلف نمی‌کند، گفت: «ما می‌توانیم تلاش کنیم تا  با F-۱۶ جبران کنیم. دولت آمریکا تاکنون نگرش مثبتی نسبت به این موضوع نشان داده است. آن‌ها رویکرد مثبتی دارند.»

وی با یادآوری اینکه ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار برای برنامه F-۳۵ پرداخت کرده است، گفت: «لایحه‌ای در کنگره آمریکا در دستور کار است تا برای هند و استرالیا که اکنون اس-۴۰۰ روسیه را دریافت می‌کنند، استثنا قائل شود.»

وی در ادامه افزود: «اگر موضوع تحریم فقط برای کشور‌هایی است که به طور یکجانبه تسلیحات سنگین از روسیه خریداری می‌کنند، چرا استثنا‌هایی برای این کشور‌ها قائل شده، اگر چنین قاعده‌ای وجود ندارد، چرا این تحریم‌ها علیه ترکیه اعمال می‌شود؟»

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما این است که نیاز‌های ترکیه در حوزه صنایع دفاعی را به بهترین نحو برآورده کنیم، خاطرنشان کرد: «ترکیه در این زمینه‌ها جایگزین دارد و این کشور قادر است هواپیما‌های بدون سرنشین خود را تولید کند و گام‌های مهمی در صنعت دفاعی برداشته است.»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین گفت که امیدوار است اعضای کنگره، سیاستگمداران و نمایندگان آمریکا اهمیت ترکیه را آنطور که شایسته است، درک کنند.

وی در ادامه به اهمیت ترکیه برای آمریکا اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم چند موضوع ژئوپلیتیکی را فهرست کنیم که در حال حاضر مستقیماً بر سیاست جهانی تأثیر می‌گذارد، مانند افغانستان، مدیترانه شرقی، سوریه، قفقاز و لیبی، همه آن‌ها به ترکیه مرتبط هستند و  نمی‌توان بدون ترکیه در این زمینه‌ها تصمیمی گرفت یا سیاستی را تدوین کرد.»

ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار برای جت‌های جنگنده آمریکایی پرداخت کرده است، اما واشنگتن در سال ۲۰۱۹ آنکارا را از برنامه خرید جنگنده‌ها به دلیل خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، خارج کرد.

آمریکا مدعی است که تسلیحات دفاعی روسیه یک خطر امنیتی برای اعضای ناتو است، اما ترکیه معتقد است که اس-۴۰۰ هیچ تهدیدی برای ناتو یا تسلیحات آن نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان جنگنده های آمریکایی جنگنده روسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک جنگنده اف-۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد


به گزارش تابناک به نقل از آسوشیتدپرس، خلبان این اف-۱۶ تنها سرنشین آن بود که توانست خود را بموقع از جنگنده خارج کند و زنده بماند.

هنوز علت سقوط این جنگنده مشخص نیست و تحقیقات درباره آن ادامه دارد.

مقام‌های آمریکایی از پرسنل غیرضروری خواسته‌اند از تردد در محل سقوط هواپیما خودداری کنند زیرا مواد شیمیایی استفاده شده در این هواپیما ممکن است که مخاطراتی برای آنها داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • یک جنگنده اف-۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است