Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر جریان حکمت ملی، رهبر جریان صدر، کمیته ساماندهی تظاهرات علیه نتیجه انتخابات عراق و ائتلاف الفتح با صدور بیانیه‌های جداگانه نسبت به عواقب بروز خشونت و حمله به معترضان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، واکنش‌ها به اتفاقات امروز نزدیک منطقه سبز بغداد و حمله نیرو‌های امنیتی به معترضان به نتیجه انتخابات عراق ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش موازین نیوز، ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان الحشد الشعبی هم با صدر بیانیه‌ای خواستار قصاص کسانی شد که فرمان شلیک گلوله به سمت معترضان را صادر کردند.

در بیانیه الفتح آمده است: ما با شدیدترین لحن، وضعیت وحشتناک سرکوب توسط مقامات دولتی علیه تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو را که به دزدی صدایشان و جعل نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند و در ارائه قانونی دیدگاه خود از حدود دموکراسی فراتر نمی‌روند، محکوم می‌کنیم.

ائتلاف الفتح تصریح کرد: ما از مقامات قضایی می‌خواهیم برای قصاص کسانی که فرمان تیراندازی به سمت معترضان را صادر کردند، فورا وارد عمل شود و همه کسانی را که در شهادت و زخمی شدن این معترضان مسالمت جو سهیم بودند، مجازات کنند.

در این بیانیه آمده است: ما دولت را مسئول حفظ امنیت و جان آن‌ها می‌دانیم و از دستگاه‌های عزیز امنیتی می‌خواهیم با برادران معترض خود همکاری کنند و ضمن پذیرش مسئولیت حفاظت از معترضان، از سلاح علیه آن‌ها استفاده نکند.
ائتلاف تحت رهبری العامری از معترضان نیز خواست با حفظ خویشتنداری و آرامش خود شگفت انگیزترین تصاویر انضباط و دوراندیشی خود را ترسیم کنند تا به پیروزی قطعی دست یابند.

* اعتراضات به قوت خود باقی است

کمیته ساماندهی تظاهرات در اعتراض به نتیجه انتخابات در پاسخ به تیراندازی به سمت معترضان گفت: ما الکاظمی، عبدالوهاب الساعدی و حامد الزهیری را مسئول مستقیم شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر در برخورد وحشیانه با فرزندان ملت عزیزی هیتیم که خواهستار بازگشت حق به صاحبانش هستند.

در این بیانیه آمده است: مردم عزیز ما هرگز در برابر توطئه تقلب و کلاهبرداری تسلیم نمی‌شوند و هیچ آلت جرمی مانع آن‌ها نمی‌شود. آن‌ها با اراده و عزم خود به مطالبات برحق خود ادامه می‌دهند تا آرای به سرقت رفته خود را پس بگیرند.

الحکیم:کمیسیون انتخابات در قبال معترضان منصف باشد

«عمار الحکیم» رئیس ائتلاف قوی الدوله الوطنیه امروز جمعه معترضان و نیرو‌های امنیتی را به خویشتنداری و جلوگیری از کشیده شدن به اوضاعی غیرقابل تصور دعوت کرد.

الحکیم با تاکید بر اینکه اعتراضات در رد نتیجه انتخابات نباید از چارچوب مسالمت آمیز خود خارج شود، گفت: ما با نگرانی شدید حوادث ناگوار رخ داده در منطقه سبز را دنبال می‌کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق از همه طرف‌ها خواست در این شرایط حساس، منافع عالی ملی را در اولویت قرار دهند و همچنین خواستار رسیدگی جدی کمیسیون عالی مستقل انتخابات و نهاد قضایی به درخواست‌های دریافتی و رعایت انصاف نسبت به نیرو‌های معترض شدند.

مقتدی الصدر، رهبر جنبش الصدر هم از تظاهرات‌کنندگانی که نتیجه انتخابات را رد می‌کنند، خواست تا به تعبیر خود آبروی الحشد الشعبی را خدشه دار نکنند و از تبدیل اعتراض خود به خشونت و تحقیر دولت خودداری کنند.

او گفت:شایسته است که تظاهرات مسالمت آمیز به نتیجه انتخابات به تظاهرات خشونت آمیز تبدیل نشود و دولت هم نباید علیه معترضان مسالمت جو که اعتراض حق آنهاست به خشونت متوسل می‌شود.

الصدر در یک پست توئیتری متعهد شد که از آنچه حقوق اعضای منضبط الحشد الشعبی در دولت اکثریت ملی خواند، دفاع کند، به دور از پروژه‌های سیاسی داخلی و خارجی که می‌خواهد عراق را به خاطر منافع حزبی و طائفه‌ای تضعیف کند.

شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم گفت: ما استفاده نیرو‌های امنیتی از سلاح علیه تظاهرات کنندگان مسالمت جو را محکوم می‌کنیم و از طرف‌های ذیربط می‌خواهیم در خصوص دلایل استفاده از خشونت در برخورد با اعتراضات مسالمت آمیز تحقیق فوری کنند.

وزارت بهداشت عراق می‌گوید که در اعتراضات امروز ۱۲۵ نفر زخمی شدند که ۲۷ نفر آن‌ها از غیرنظامیان و بقیه از نیرو‌های امنیتی بودند و شدت مصدومیت آن‌ها هم بین خفیف تا متوسط است.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهر‌های عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هادی العامری ائتلاف الفتح اعتراضات بغداد بحران عراق الحشد الشعبی نتیجه انتخابات نیرو های امنیتی ائتلاف الفتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید

شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» گزارش کرد که چادر‌های اعتراضی در بیش از ۴۰ دانشکده و دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده و کانادا از جمله، «نورث‌وسترن»، «جرج واشنگتن»، «هاروارد»، «براون»، «دانشگاه میشیگان»، «دانشگاه فناوری ماساچوست» (MIT) و دانشگاه پلی‌تکنیک دولتی کالیفرنیا در منطقه «هامبولت» کالیفرنیا بنا شده است.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که شب گذشته، نیرو‌های پلیس آمریکا، ۹۳ معترض حامی فلسطین را بازداشت کردند، امروز اعلام کرده است که مراسم اصلی آغاز فارغ‌التحصیلی (۲۱ اردیبهشت) را به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو می‌کند.

به نظر می‌رسد شروع اعتراضات دانشجویی از دانشگاه کلمبیا بود. در این دانشگاه معترضان حامی فلسطین اقدام به برپایی یک چادر برای اعتراض کردند. پلیس ابتدا تلاش کرد که تجمعات دانشجویان را بر هم بزند و ۱۰۰ نفر از معترضان را دستگیر کرد، اما این اقدام نتیجه عکس داد و تظاهرات‌ها شدت گرفت.

دانشجویان خواستار آن هستند که دانشگاه‌ها همکاری خود را با هر شرکتی که در پیشبرد عملیات‌های نظامی اسرائیل در غزه نقش دارد قطع کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس / حمله معترضان به بن گویر