Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، شنبه پانزدهم آبان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با سی ام ربیع الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با ششم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (پانزدهم آبان) به شرح زیر است:

اعتصاب کارکنان رادیو و تلویزیون ایران

۴۳ سال در چنین روزی، پانزدهم آبان سال ۱۳۵۷ هجری شمسی اعتصاب کارکنان رادیو و تلویزیون ایران، در اعتراض به رژیم شاه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتصاب در رادیو و تلویزیون به منظور افزایش فشار بر رژیم شاه و برای تسریع روند سرنگونی آن انجام شد. در همین روز ماموران این رژیم به موسسات مطبوعاتی حمله و عده‌ای از روزنامه نگاران را بازداشت کردند که در نتیجه چاپ روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز متوقف شد.


درگذشت آیت الله شیخ مهدی نوغانی، عالم و فقیه فاضل

۲۹ سال پیش، در روز پانزدهم آبان سال ۱۳۷۱ هجری شمسی آیت الله شیخ «مهدی نوغانی»، عالم و فقیه فاضل و پرتلاش، درگذشت.

وی در سال ۱۳۰۵ ه. ش در شهر مقدس مشهد در شمال شرق ایران متولد شد و پس از پایان دوران ابتدایی، تحصیل در علوم دینی را آغاز کرد. آیت الله نوغانی توانست از محضر عالمان برجسته و گرانقدری استفاده کند و خود نیز با جدیت به تدریس و تبلیغ معارف دینی پرداخت. در پی آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره)، وی نیز به روشنگری علیه نظام استبدادی شاه پرداخت و از رهبران انقلاب در خراسان در شمال شرقی ایران بود. آیت الله نوغانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همچنان به وظیفه تبلیغ دین و ارشاد مردم ادامه داد.


اولین نبرد سیمون بولیوار

۲۰۸ سال پیش در چنین روزی، ششم نوامبر سال ۱۸۱۳ میلادی اولین نبرد سیمون بولیوار (Simón Bolívar)، قهرمان آزادی بخش ملل آمریکای جنوبی، برای آزادی کشورش ونزوئلا از سلطه اسپانیا، با پیروزی به پایان رسید. در این جنگ سپاه ۶۵۰۰ نفری سیمون بولیوار بر سیزده هزار سرباز اسپانیایی پیروز شد. وی سرانجام ونزوئلا را از سلطه اسپانیائی‌ها آزاد کرد و سپس با نیروهایش، در مبارزات آزادیخواهانه چند کشور دیگر آمریکای جنوبی برای رهایی آن‌ها از استعمار اسپانیا، شرکت کرد.


پیروزی ابراهام لینکلن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۱۶۱ سال پیش درچنین روزی، ششم نوامبر سال ۱۸۶۰ میلادی «آبراهام لینکلن» (Abraham Lincoln) از مخالفان برده داری در آمریکا، به ریاست جمهوری رسید. در دوران ریاست جمهوری وی، جنگ‌های انفصال در آمریکا شروع شد که با شکست طرفداران برده داری پایان یافت. لینکلن قبل از رسیدن به ریاست جمهوری، رسماً مبارزه با برده داری را آغاز کرده بود. وی در سال ۱۸۶۵ به دست یکی از مخالفان لغو نظام برده داری در آمریکا، به قتل رسید.


کشته شدن خاخام صهیونیست تندرو در نیویورک

۳۱ سال پیش، در روز ششم نوامبر سال ۱۹۹۰ میلادی «مئیر دیوید کاهان» (Meir David Kahane) یکی از متعصب‌ترین خاخام‌های صهیونیست در نیویورک کشته شد. وی در سال ۱۹۳۲ در همین شهر متولد شد و در جوانی مدتی را به دلیل ارتکاب جرایمی، چون سرقت و تجاوز در زندان به سر برد. کاهان سپس به صهیونیسم گرایش پیدا کرد، تا جایی که به عنوان یک خاخام تندرو مطرح شد. وی در سال ۱۹۶۸ سازمان به اصطلاح دفاع از یهود موسوم به «کاخ» را در آمریکا بنیان نهاد که اعضای آن صهیونیست‌های متعصب با آموزش‌های نظامی بودند. پلیس آمریکا مجبور شد برخی از آنها، از جمله کاهان را به دلیل فعالیت‌های تروریستی دستگیر کند. سه سال بعد وی به فلسطین اشغالی رفت و توانست به عضویت پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) درآید. دیدگاه‌ها و رفتار افراطی و خطرناک کاهان حتی پلیس رژیم صهیونیستی را مجبور به دستگیری وی می‌کرد. کاهان خواستار اخراج همه فلسطینیان از سرزمینشان بود و حتی می‌گفت کسی را که مسجدالاقصی را بمباران کند، تشویق می‌کند.

درگذشت چارلز والتون، پدر فناوری رادیویی بی سیم

۱۰ سال پیش در چنین روزی، ششم نوامبر ۲۰۱۱ میلادی چارلز والتون، پدر فناوری رادیویی بی سیم در سن ۸۹ سالگی درگذشت. "چارلز والتون"، کارآفرین و فارغ التحصیل دانشگاه کورنل طی دوران فعالیت خود بیش از ۵۰ ابداع را به نام خود به ثبت رسانده است، اما تنها یکی از آن‌ها برایش شهرت فراوانی به ارمغان آورد، وی در سال ۱۹۷۳ حق امتیاز اختراعی به نام " شناسایی کننده قابل حمل فرکانس رادیویی" را به نام خود به ثبت رساند. فناوری بی سیم RFID اکنون در بسیاری از ابزار‌های کنترل از راه دور کاربرد دارند، این تراشه‌ها در قفل‌های در خودرو‌ها نیز به کار گرفته می‌شوند و همچنین شرکت‌ها از این فناوری برای ردیابی کالا‌های ارزشمند خود در حین حمل و نقل استفاده می‌کنند. یکی از رایجترین کاربرد‌های امروزی این فناوری خواندن مشخصات یک کالا و محاسبه قیمت آن در فروشگاه‌های بزرگ است.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از جدایی ایروان از خاک ایران تا پایان بحران موشکی کوبا

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی سیمون بولیوار ریاست جمهوری پانزدهم آبان چنین روزی برده داری آیت الله سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۰۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از سپری شدن بیش از 200 روز از نبرد مفتضحانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بیمارستان شفا، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز درمانی باریکه غزه شاهد حملات، اشغال، محاصره و تخریب مکرر نظامیان اسرائیلی قرار گرفته است. سه مرحله از جنایت های رژیم صهیونیستی در بیمارستان شفاء عبارتند از:

 

.

 

مرحله اول: دستاوردسازی خیالی (روز چهلم تا چهل و هشتم نبرد)

ارتش رژیم صهیونیستی برای ارائه دستاورد به افکارعمومی خود، عملیات زمینی در غزه را بیمارستان شفاء‌کشاند. این حمله با این بهانه آغاز شد که زیر بیمارستان مقر فرماندهان حماس قرار دارد. اما پس از حمله وحشیانه به کادر درمان و کشته شدن بیماران هیچ نتیجه ای حاصل نشد. این عملیات رسانه های رژیم صهیونیستی «رسوایی» لقب گرفت.

مرحله دوم:‌ محاصره (روز یکصد و هفتادم تا یکصد و هشتاد و دوم)

ارتش رژیم اسرائیل اقدام به محاصره 12 روزه بیمارستان شفاء در ایام ماه مبارک رمضان نمود. در این ایام، اخبار تعرض، اسارت و عدم دسترسی به مایحتاج غذایی و درمانی به گوش می رسید. تخریب کلینیک تخصصی و از بین بردن زیرساخت ها و محاصره 107 بیمار بستری در این بیمارستان در نهایت به شهادت 21 بیمار منجر شد.

حماس: جنایات اشغالگران در بیمارستان شفا، جنایاتی جنگی استافشای ابعاد جدید از جنایات هولناک صهیونیست‌ها در مجتمع شفاء

 

مرحله سوم: فاجعه انسانی (روز یکصد و هشتاد و چهارم)

پس از اعلام خفت بار اتمام عملیات زمینی علیه نوار غزه، حملات به بیمارستان ادامه یافت. خروج پیکر 409 شهید از گورهای دسته جمعی و خاک های اطراف بیمارستان، مفقود شدن بیش از 1500 نفر، نابودی بیش از هزار واحد مسکونی اطراف بیمارستان و به آتش کشیدن بخش های خدماتی بیمارستان، گوشه ای از جنایات نظامیان صهیونیست در این برهه بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • (ویدئو) از دست دادن «مهاجرانی» یک اشتباه بزرگ در تاریخ تلویزیون بود
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • یمن فیلم لحظه سرنگونی پهپاد آمریکایی را منتشر کرد+ فیلم
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی