Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، وزارت آموزش و پرورش چندی پیش شیوه‌نامه اجرایی مدیریت فوریت‌های روانی - اجتماعی دانش آموزان را ابلاغ کرد که در مقدمه آن آمده است: مداخله در فوریت‌های روانی - اجتماعیِ دانش آموزانی که دارای وضعیت روان شناختی و هیجانی نامناسب و بحران شده‌اند، بسیار ضروری است. بنابراین تیم مداخله در فوریت‌های روانی - اجتماعی با ورود به موقع و موثر در موقعیت بحرانی و با به‌کارگیری دانش و مهارت‌های کسب شده، ضمن بررسی و تحلیل شرایط، اقدامات مقتضی متناسب با محیط و فرد (برابر نوع آسیب) را به عمل خواهند آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فوریت‌های روانی - اجتماعی به معنای خدمات تخصصی به موقع و در دسترس است که به صورت شبانه‌روزی و رایگان در سطوح زیر ارائه می شود:

۱- مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی

۲- پاسخگویی تلفنی فوریت های روانی - اجتماعی (خط هات لاین ۱۵۷۰ )

۳- خدمات سیار فوریت های روانی - اجتماعی

۴- خدمات ارائه‌شده در میز مداخله در فوریت های روانی - اجتماعی منطقه / شهرستان / استان

بر اساس نتایج ارزیابی های صورت‌گرفته مبتنی بر داده های آزمون غربالگری سلامت روانی - رفتاری و گزارش هسته‌ها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی کشور، در حوزه سلامت روان با رویکرد مثبت و منفی (شامل خرده مقیاس‌های خوش‌بینی، امید، نشاط و عزت نفس و افسردگی، اضطراب، خشم و رفتارهای پرخطر)، گروه قابل توجهی از دانش آموزان در معرض خطر و نیازمند انجام اقدامات فوری و تخصصی هستند که در صورت عدم توجه جدی به آنان، افزایش بروز و تشدید اختلالات روانشناختی منفی (اضطراب، افسردگی و خشم) و در نتیجه ازدیاد آسیب های روانی - اجتماعی در حوزه رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، فرار، سوءاستفاده اخلاقی، بی‌سرپناهی، بدسرپرستی، مصرف مواد مخدر و ... را شاهد خواهیم بود.

نتایج ارزیابی‌های صورت‌گرفته مبتنی بر داده های سامانه پایش و آسیب های اجتماعی دانش آموزان نیز در 6 سال گذشته نشان دهنده رشد حدود ۱۰ برابری میزان خطرپذیری دانش آموزان (با رشد سالانه حدود ۱/۵ درصد) است و متاسفانه در 3 سال گذشته، خشونت رتبه اول را در بین خطرپذیری دانش آموزان داشته و خودکشی نیز همواره یکی از سه خطر اول تهدید کننده دانش آموزان در زمینه رفتارهای پرخطر بوده است.

بنابراین عدم توجه به شرایط دانش آموزان در این دوران حساس، توسط والدین، مربیان و ... و پاسخگویی به موقع به نیازهای اساسی، آنان را بیش از هر زمان دیگری آماده گرایش به رفتارهای انحرافی می کند. لذا نیاز به مداخله سریع در فوریت‌ها و بحران‌های روانی - اجتماعی یک ضرورت مهم و اساسی است.

ظرفیت سازی برای مداخلات روانی به موقع و موثر در فوریت‌های روانی اجتماعی، رفتارهای پرخطر (خودکشی، فقر، بی سرپناهی، تجاوز اخلاقی، جنسی، فرار، بدسرپرستی)؛ شناسایی به موقع، و توانمندسازی دانش آموزان در معرض خطر؛ ورود سریع، کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان؛ افزایش آمادگی مدارس و مناطق آموزش و پرورش کشور برای واکنش سریع در فوریت های روانی اجتماعی؛ کنترل و کاستن از میزان بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ ارائه خدمات تخصصی و به موقع به دانش آموزان در معرض آسیب و آسیب دیده؛ فراهم کردن زمینه همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی در ارائه خدمات تخصصی مرتبط با موضوع و  رصد مستمر وضعیت فوریت‌های روانی اجتماعی از جمله اهداف طرح مذکور است.

کدام دسته از دانش‌آموزان در شمول این طرح قرار می‌گیرند؟

دانش آموزان مشمول، دانش آموزانی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، دانش آموزان آزار دیده جنسی با سوء استفاده شده، دانش آموزان فراری از منزل یا مدرسه، هرگونه وضعیت زیان بار ناشی از فقر شدید، آوارگی، بی خانمانی، دانش آموزانی که سرپرستان آنان دچار سهل انگاری، ناتوانی در سرپرستی، بدسرپرستی و غفلت یا ترک سرپرست و بزهکاری هستند.

فرآیند ارائه خدمات فوریت‌های روانی - اجتماعی

دانش آموزان نیازمند مداخله در طرح فوریت‌های روانی اجتماعی، به شیوه‌های زیر شناسایی می‌شوند:

 الف) گزارش (از طرف مشاور، معلم، کارکنان مدرسه، دانش آموزان، والدین و سایر اعضای خانواده، خود اظهاری) به تیم مداخله / مدیر مدرسه / خط ۱۵۷۰؛

 ب) : مشاهدات و موارد ثبتی (موارد نشانگان محور و مکاتبات دانش آموزان اولیاء و کارکنان در سامانه نماد)

 ج) :غربالگری های آزمون سلامت روان، پایه، سریع که در سامانه همگام صورت می پذیرد.

تبصره: بعد از شروع به کار خط ۱۵۷۰ مدیر مدرسه فقط با تماس این خط امکان دریافت خدمات را خواهد داشت.

لازم است مدیر مدرسه نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:

- تماس با اورژانس ۱۱۵

- تماس با خط ۱۵۷۰

- تماس با حراست

- تماس با مسئول تیم تخصصی فوریت های روانی اجتماعی منطقه

همچنین ضرورت دارد مدیر مدرسه به طور ویژه در خصوص موارد خودکشی به شرح زیر اقدام کند:

اطلاع رسانی به خانواده دانش آموز حادثه دیده، جلوگیری از ورود سایر افراد غیر مرتبط به مدرسه، جلوگیری از خروج دانش آموزان از مدرسه و به کار گیری تمام معلمان جهت حضور در کلاس های درس برای بازگرداندن جو روانشناختی مطلوب و آرامش به دانش آموزان تا لحظه حضور تیم مداخله در فوریت های روانی - اجتماعی تخصصی منطقه، جلو گیری از تصویربرداری توسط دانش آموزان، همکاران و افراد غیر مسئول.

مراقبت و پیگیری

همزمان و پس از دریافت خدمات درمان و مددکاری، مراقبت‌های لازم برای بهبودی و نیز پایداری وضعیت سلامت دانش آموز، انجام می‌شود. مراقبت و پیگیری، باید قادر باشد به سوالات زیر پاسخ دهد:

- آیا عوامل مخاطره آمیز زمینه‌ای دانش آموز، بهبود یافته، برطرف شده، باقی مانده است، کاهش یافته و یا تشدید شده است؟.

- آیا وضعیت وضعیت خطر پذیری دانش آموز، از نظر روانی و اجتماعی، بهبود یافته، دچار عود شده یا این که تشدید شده است؟.

در پاسخ به این سوالات، مدیریت مدرسه و نیز کار گروه فوریت‌های روانی اجتماعی منطقه با رصد مستمر وضعیت دانش آموز که حداقل شش ماه است، ممکن است در قالب گزینه های ذیل، جمع بندی کند:

۱- دانش آموز، بهبود یافته است.

۲- دانش آموز، بار دیگر در موقعیت خطر قرار گرفته است.

٣- دانش آموز بهبود یافته است اما در محیط زندگی مخاطره آمیز قرار دارد.

در صورتی که یکی از نتایج ۲ و ۳ به دست آید، در آن صورت، عملیات مداخله، بار دیگر برای دانش آموز، به اجرا در می آید و در صورتی که وضعیت دانش آموز در چارچوب گزینه ۱ باشد، در آن صورت، خاتمه پیگیری اعلام می شود.

اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان

همچنین خط ملی «نماد» با شماره ۱۵۷۰ تحت عنوان اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان مردادماه و در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور افتتاح شد که گفته می‌شود از جمله زیرساخت‌های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است و قرار است در کنار سایر ابزارهای حوزه سامانه نماد به وزارت آموزش و پرورش  کمک کند تا مدل‌های مختلف فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را در سراسر کشور در قالب یک سیستم یکپارچه طراحی و عملیاتی شود.

دسترسی آسان به مراکز مشاوره، یکپارچه سازی خدمات مشاوره، به روزآوری روش‌های جدید و واکنش سریع در فوریت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان از اهداف این طرح است.

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز با تأکید بر این که با ارائه‌ خدمات راهنمایی و مشاوره، بستر لازم برای ایجاد شادی و نشاط در فرایند یاددهی-یادگیری فراهم خواهیم کرد، بیان کرد: خط چهار رقمی ۱۵۷۰،  از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب، آماده ارائه خدمات به دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا دانش آموزان است.

کد خبر 636007 برچسب‌ها خودکشی مدرسه و مدارس خشونت دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خودکشی مدرسه و مدارس خشونت دانش آموز مداخله در فوریت های روانی فوریت های روانی اجتماعی اجتماعی دانش آموزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان آموزش و پرورش ارائه خدمات بهبود یافته مدیر مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌رئیس دانشگاه آزاد کشور با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد تا ۳۵ درصد گفت: دولت امسال ۲۰ درصد افزایش حقوق برای اعضای دولت در نظر گرفت که  ما در جلسه شورای معاونان در حال تهیه لایحه‌ای برای هیأت امنای دانشگاه آزاد کشور هستیم  که در پی آن ۳۰ تا ۳۵ درصد حقوق کارکنان افزایش خواهد یافت.

محمد مهدی طهرانچی در اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی با بیان اینکه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در قالب دانشکده‌های هنر و رسانه در چالوس گرد هم جمع شدند و مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختن به مسائل آموزشی را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، گفت: آینده آموزش عالی در حقیقت در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و این آینده کشور را رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه آزاد کشور با بیان اینکه همواره در خبر‌ها داشتیم که مجموعه‌ای از دانش آموزان در کنکور شرکت می‌کردند، افزود: در هفته‌ای که گذشت ۱۲۰ هزار نفر در رشته ریاضی، شش برابر در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که این حکایت از یک ناهنجاری در انتخاب رشته بین دانش آموزان داردو اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده با چالش همراه شود.

وطهرانچی بیان کرد: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد که امیدواریم با همت و تلاش موانع برطرف شود.

وی همچنین با بیان اینکه ما در یک جنگ ترکیبی قرار گرفتیم و در این جنگ، نگاه هنر و رسانه نقش جدی را بازی می‌کند، تصریح کرد: در هنر و رسانه بحث جامعه شناسی و مخاطب شناسی جایگاه بسیار مهمی دارد که به این مبحث نیز از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد که جایگاهشان در نقش آفرینی جدیدشان در دانشکده‌های هنر و رسانه را بتوانند در جایگاه دقیقی قرار بدهند .

 

دیگر خبرها

  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری بیرجند برای سال ۱۴۰۳
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد