Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رضا میرزایی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شناخت ارزش زیستی پرندگان به‌ویژه درنا و نگاهی خاص به حفظ و بهبود چرخه زیستی آنان و اثراتش در اقلیم منطقه موضوعی است که مردم باید بیشتر به آن توجه کنند.
وی بیان کرد: چند سالی است که مناسبت استانی روز درنا به‌دلیل وجود ظرفیت بالای تالاب میقان و حضور هزاران قطعه از این گونه پرنده در فصول سرد سال، مورد توجه فعالان محیط زیست و مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: روز درنا از سال ۸۸ با پیشنهاد تشکل زیست‌محیطی سبز اندیشان اراک و با هدف آشنایی و آموزش، بهره‌برداری پایدار از تالاب میقان، تاکید بر ارزش زیستگاهی و اکولوژیکی میقان و اهمیت حفظ این منطقه و مهاجران آن با حضور دوستداران و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود.
میرزایی اظهار داشت: حفظ و احیای تالاب میقان اراک از دغدغه‌های زیست محیطی در استان مرکزی است که باید برای دستیابی به شرایط مطلوب نقشه راه داشت.

وی عنوان کرد: این تالاب‌کویری علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و جانوری،دارای گونه‌های متعدد گیاهی همچون قره‌داغ است که به قهرمان کویرزدایی شهرت دارد و می‌تواند جلوی ورود ریزگردها را که این روزها منشاء اصلی آلایندگی هوای اراک است را بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: از دیگر جاذبه‌های تالاب میقان حضور سالانه بیش از ۹۰ گونه پرنده مهاجر در این تالاب در فصول سردسال است که بیشتر آنها درنای خاکستری است.
میرزایی افزود:  ۱۵ گونه درنا در جهان وجود دارد و هر سال کشور ما میزبان سه گونه درنای سیبری، درنای طناز و درنای معمولی یا خاکستری است.

وی تصریح کرد: جمعیت درنای طناز در کشور بسیار کم اما، جمعیت درنای معمولی قابل توجه است و تک همسر بودن مهمترین ویژگی این پرنده است که حدود ۵۰ سال با یک جفت زندگی می‌کند و در فصل زادآوری، نر و ماده بصورت موقت از جمعیت اجتماعی خود دور شده و به‌صورت جفتی با یکدیگر زندگی می‌کنند و علاوه بر آن در لانه‌سازی و بزرگ کردن جوجه‌ها، هر ۲ همکاری دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: این پرنده در آب‌های شیرین، دشت‌های تالابی کم ارتفاع و حاشیه رودخانه‌ها زادآوری می‌کند و این پرنده در اردیبهشت ماه تخمگذاری کرده و هر پرنده ماده ۲ تخم می‌گذارد و جوجه‌ها بعد از ۲۸ تا ۳۱ روز از تخم بیرون می‌آورند.

میرزایی عنوان کرد: نکته جالب در خصوص درنا این است که هر جوجه توسط یکی از والدین مراقبت می‌شود و جوجه بعد از ۸۰ تا ۹۰ روز قادر به پرواز می‌شود.

وی بیان کرد: این پرندگان مهاجر مکانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند که دخالت انسانی در پایین‌ترین سطح باشد و بسته به شرایط آب و هوایی، از اواخر شهریورماه شروع به مهاجرت می‌کنند و آب و هوا به میزان قابل توجهی در مهاجرت این پرنده تاثیر دارد و بازگشت این پرندگان به کشور اصلی نیز فروردین ماه رخ می‌دهد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: حفظ تالاب کویری میقان اراک به‌عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دخالت‌های انسانی در این تالاب می‌تواند حیات پرندگان را به خطر اندازد.

میرزایی عنوان کرد:  ۲۰ هزار و ۷۱۳ قطعه پرنده مهاجر پارسال در تالاب میقان اراک سرشماری شد که پنج هزار و ۴۰۰ قطعه آن از نوع گونه درنا بود. 
وی بیان کرد: پرندگان نقش کنترلی در اکو سیستم دارند و چنانچه هر کدام از جانداران در چرخه اکوسیستم حذف شوند به سایر جانداران چرخه، آسیب جدی وارد می‌شود و نیاز است با کمک سمن‌ها و مردم و با مدیریت صحیح و اصولی از طریق آموزش و به کارگیری قوانین و مقررات بازدارنده، از آسیب به حیات وحش و تنوع زیستی هر منطقه جلوگیری شود تا امنیت لازم برای زیستگاه مهیا شود.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس مطالعات علمی تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی پرندگان مهاجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی پرندگان مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تالاب میقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان