Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این فصل ، ۶ کارگاه مورد کاوش قرار گرفت که به طور کلی ۲۵ گور با ۲۷ تدفین انسانی، یافته‌های این فصل را شامل می‌شود و از مجموع قبور، ۹ گور چاله‌ای،یک گور خمره‌ای، ۱۵ گور دخمه ای مورد شناسایی قرار گرفت. 
 وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های گونه ‌شناختی صورت گرفته، به‌طور کلی نشانگر تعلق گورآوندهای مکشوفه به بازه‌ زمانی اواسط دوره اشکانی تا اواخر عصر ساسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان این که کشف چندین گور به همراه جنگ افزارها  از جمله  شمشیر، خنجر ،نیزه و سرپیکان از مهمترین یافته های این فصل کاوش است، افزود: نکته  قابل توجه در این کاوش ها ، احتمال تاثیر فرهنگ و هنر سکایی بر این منطقه است که از روی یافته هایی همچون تزئینات روی غلاف شمشیر دریافت می شود.
جهانی گفت: استحکام اسکلت های به دست آمده از این گورستان مطالعات انسان شناسی و ژنتیک باستان شناسی  را  امکان پذیر کرده  که به این منظور نمونه هایی از این بقایای انسانی برداشت شده است.
وی بیان کرد: این مجموعه ی باستانی طی سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز مورد کاوش و گمانه‌زنی قرار گرفته بود و ماحصل پژوهش‌های صورت گرفته بر روی گورآوندهای آن نشان دهنده ارتباطات این محوطه با سرزمین‌های دور و نزدیک از جمله اقوام ساکن در کرانه‌های شمالی دریای کاسپی همچون استپ‌های جنوب روسیه و یا ارمنستان امروزی  است. 
مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش با محوطه ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار  شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است.
مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش ها در فواصل سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.

برچسب‌ها گردشگری میراث فرهنگی گیلان املش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی گیلان گردشگری میراث فرهنگی گیلان املش کاوش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»

برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی» همزمان با نودمین سال تاسیس دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، برنامه‌های «تا صد سالگی»، پس از همایش «آینه‌دار دوران» برای نکوداشت استاد باستانی پاریزی طراحی شده است؛ «آینه‌دار دوران» عنوان برنامه‌های بزرگداشت استاد باستانی پاریزی است که ۷ سال قبل همزمان با روز معلم فعالیت‌هایش آغاز شد.

برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی» همزمان با نودمین سال تاسیس دانشگاه تهران، هفتم خرداد ماه در باغ موزه نگارستان با افتتاح یک سالن به نام این نویسنده و استاد تاریخ  همراه خواهد بود.

در این سالن آثار اهدایی هنرمندان با موضوع باستانی پاریزی به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین در این روز برنامه خلق ۱۰۰ تصویر با موضوع زندگی و آثار محمد ابراهیم باستانی پاریزی توسط ۱۰۰ تصویرگر آغاز می‌شود. قرار است در تولد این نویسنده تصاویر به نمایش گذشته شود.

قرار است از آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی» در خرداد ماه ۱۴۰۳ تا صدمین سال تولد این ادیب در دی ماه ۱۴۰۴، سلسله برنامه‌هایی به نام و برای او برگزار شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • جریمه بیش از ۸۱ میلیارد ریالی راننده متخلف/ تویوتا قاچاق توقیف شد
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • باند سارقان سابقه‌دار در تالش زمین‌گیر شدند
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران