Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:13:21 GMT

چالش های دشت خاموش به روایت تدوین گر

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۲۸۸۴

تدوینگر فیلم سینمایی «دشت خاموش» می گوید «دشت خاموش» فیلمی عمیق و تاثیرگذار و فرم بصری و شیوه روایت فیلم بسیار جذاب و بدیع است.

سارا یاوری تدوینگر فیلم سینمایی «دشت خاموش» و برنده جایزه بهترین تدوین از انجمن بین‌المللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱ در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه «دشت خاموش» که این روزها روی پرده سینماهای هنروتجربه است، اولین همکاری وی با احمد بهرامی در مقام کارگردان نبوده، بیان کرد: من مدت طولانی‌ست که احمد بهرامی را می‌شناسم و با یکدیگر در پروژه‌های مختلف کار کرده‌ایم اما زمانی که  تولید «دشت خاموش» شروع شد، ایشان به من پیشنهاد داد تدوین کار را برعهده بگیرم و من هم به دلیل شناختی که از سلیقه سینمایی او داشتم و  فیلمنامه هم بسیار خوب نوشته شده بود، پیشنهاد کار را پذیرفتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: باید بگویم پروژه «دشت خاموش» را از همان ابتدای شروع به کار بسیار دوست داشتم و در تمام طول فیلمبرداری سر صحنه حاضر بودم.

تدوینگر فیلم سینمایی «دشت خاموش» در پاسخ به این پرسش که حضور تدوینگر سر صحنه فیلمبرداری چه مزایایی به همراه دارد، مطرح کرد: با صحبت‌هایی که با احمد بهرامی داشتیم، به دلیل آنکه نوع فرم کار سکانس-پلان بود، تصمیم گرفتیم همزمان با فیلمبرداری راف‌کات‌ یا تدوین اولیه انجام شود که بتوانیم خروجی کار را ببینیم که به چه شکل درآمده است یعنی از همان ابتدای فیلمبرداری تدوین را شروع کرده بودیم.

یاوری ادامه داد: این اتفاق به کارگردان کمک می‌کرد تا ببیند پلان ها آنطور که در ذهنش بوده است، بهم می چسبد یا نه.

وی درباره چالش‌های تدوین این فیلم سینمایی اظهار کرد: از آنجاکه «دشت خاموش» به شکل لانگ تیک یا همان سکانس-پلان فیلمبرداری شده است و نقاط کات زیاد هم ندارد کمی در تدوین با چالش مواجه بودیم چراکه در این فیلم ها به علت ریتم آرام و طولانی بودن پلان ها، تماشاگر نقاط کات ها را بیشتر می بیند و یافتن فریم درست نقطه کات ها بسیار سخت بود.

یاوری ادامه داد: ضمنا به علت طولانی شدن مدت فیلم‌ ما مجبور بودیم با نظر کارگردان تعدادی از پلان ها را کوتاه کنیم که بخش‌هایی از داستان هم  ناخواسته حذف می شد و از آنجاکه احمد بهرامی به عنوان کارگردان بسیاری از سکانس‌ها را دوست داشت این مساله به چالش جدی تبدیل و همین موضوع باعث شد در یک زمان طولانی با همراهی احمد بهرامی و سعید بشیری تهیه‌کننده به آنچه که مدنظرمان بود برسیم، البته باید بگویم حضور در تولید این فیلم سینمایی برای من بسیار دلنشین بود و نکات مهمی را به عنوان تدوینگر آموختم.

این تدوینگر سینما با اشاره به اینکه یک پروژه متعلق به کارگردان و نظر ایشان در نهایت اعمال می‌شود، تصریح کرد: یک تدوینگر در راستای نظر کارگردان جلو می‌رود اما در مجموع احمد بهرامی برای نظرات من به عنوان تدوینگر و دیگر عوامل احترام می‌گذاشت و پس از مشورت با عوامل تصمیم‌ نهایی را می‌گرفت از سوی دیگر کارگردان نقش مهم و پُررنگی در تدوین داشت و تاثیر مثبتی روی کار گذاشت. 

به گفته یاوری، «دشت خاموش» از همان ابتدا و به پیشنهاد خود احمد بهرامی قرار بود سیاه و سفید و با کادر چهار به سه فیلمبرداری شود و در مرحله پیش تولید و پس از همفکری با مسعود امینی تیرانی فیلمبردار این موضوع قطعی شد که تاثیر آنچنانی هم روی تدوین نداشت.

یاوری که جایزه بهترین تدوین را از انجمن بین‌المللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱ دریافت کرده است، درباره آن گفت: شاید بسیاری از افراد تصور کنند تدوین «دشت خاموش» به دلیل آنکه کات‌های زیادی ندارد، کار راحتی است اما اینگونه نیست و باید بگویم تدوین این کار به دلیل سکانس-پلان بودن، بسیار سخت‌ بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تدوین فیلم کوتاه و اثر سینمایی شبیه یکدیگر اما تدوین مستند متفاوت با دیگر آثار است، تصریح کرد: مستند اساسا روی میز تدوین شکل می‌گیرد و نقش تدوینگر در این حوزه پُررنگ‌تر است همچنین معتقدم تدوینگران مستند افرادی صبورتر و عاشق‌تری هستند چراکه کارشان بسیار سخت است.

تدوینگر «دشت خاموش» در ادامه با بیان اینکه «دشت خاموش» فیلمی عمیق و تاثیرگذار است، بیان کرد: فرم بصری و شیوه روایت فیلم بسیار جذاب و بدیع است که کمتر دیده شده و جالب است بدانید با مخاطبان فیلم که صحبت می‌کنم، می‌گویند پس از پایان فیلم نمی‌توانیم از روی صندلی بلند شویم چراکه تحت تاثیر آن قرار می‌گیریم.

یاوری افزود: مضامین مطرح شده در فیلم پیچیده‌ و در همه جوامع بشری وجود دارد که هر کس به گونه‌ای آن را دریافت می‌کند و به نوعی متوجه موضوع می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مخاطبان، تماشای «دشت خاموش» را به دلیل آنکه تجربه بی‌نظیری‌ست که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اند، باید در سینما تماشا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فیلم سینمایی دشت خاموش فیلم سینمایی احمد بهرامی دشت خاموش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هم‌اندیشی فعالان فرهنگی و گردشگری دزفول با استاندار خوزستان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان در این نشست گفت: برنامه‌های گردشگری باید به شکل جامع و همراه با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود.

وی بیان کرد: رودخانه‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه گردشگری است و در این خصوص اقدامات زیادی می‌توان انجام داد.

کد خبر 6088702

دیگر خبرها

  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • فریادهای خاموش: روایت‌های ناگفته از حمله به نورشمس | گزارش تصویری