Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@18:23:58 GMT

هشداربه خانواده‌هایی که کودک دارند

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۳۱۲۴

هشداربه خانواده‌هایی که کودک دارند

مجید ابهری از امکان بروز رفتارهای پرخطر در کودکانِ دورانِ کرونا می‌گوید. ناطقان: این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری درباره تأثیرات پاندمی کرونا بر بروز رفتارهای پرخاشگرانه، جامعه‌گریزانه و افزایش میزان بزهکاری در آینده کودکان بیان کرد: مهم‌ترین نکته درباره کودکانی که در خانه می‌مانند و از روابط عاطفی و اجتماعی فاصله می‌گیرند، آینده آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بچه‌ها چون از ابعاد عاطفی فاصله می‌گیرند و کمتر در رفت‌وآمدهای خانوادگی و دوستانه قرار دارند، دچار خلاء عاطفی شده و آسان‌تر و سریع‌تر از دیگر همسالان خود در معرض آسیب‌هایی مثل بزهکاری و کاهش روابط عاطفی قرار می‌گیرند. اگر این کودکان مشمول سلسه‌مراتب درمانی و رفتاری نشوند، در آینده دچار چالش‌های فکری شده و مهارت همسان‌سازی خود با کودکان دیگر را از دست داده و به افرادی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل می‌شوند که همین حالات رفتاری و روانی باعث گرایش آنان به رفتارهای پرخطر می‌شود.



ابهری درباره دسته‌بندی گروه‌های کودکانی که در دوران کرونا دچار آسیب‌های رفتاری شده‌اند، گفت: گسترش بیماری کرونا علاوه‌بر کشتارهایی که میان طبقات و افراد مختلف به‌وجود آورد، عوارض و آسیب‌هایی را از نظر عاطفی به جامعه وارد کرد. در این میان علاوه‌بر سالخوردگان و جوانان، کودکان نیز از این آسیب‌ها در امان نماندند. کودکان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی کشور در دوران کرونا به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول کودکانی که مشغول تحصیل در مدارس بودند و به‌علت همه‌گیری به آموزش مجازی روی آوردند و از فاصله دور به تحصیل پرداختند، و گروه دوم کودکانی که به مدرسه نمی‌روند و در خانه هستند و کارشان بازی و سرگرمی در خانه بوده و احیاناً ممکن است به مهد کودکی می‌رفته‌اند. درمورد کودکان گروه اول، جامعه‌گریزی، نظم‌گریزی و قطع روابط عاطفی آنان با دوستان و آموزگاران آسیب جدی به آن‌ها وارد کرده و باعث شده این کودکان تا مدت‌ها دچار عوارض این آسیب‌های عاطفی شوند. و این‌که اگر بار دیگر مدارس افتتاح شده و آن‌ها در مدرسه حاضر شوند، باید آموزگاران و مربیان طی برنامه‌های خاصی آن‌ها را به مجاری قبلی وارد کنند.

این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری درباره کودکانی که به مدرسه نمی‌روند و در خانه و در کنارِ والدین هستند نیز بیان کرد: این کودکان هم به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول که والدین شاغل دارند و گروه دوم که مادرِ خانه‌دار، مشغول مراقبت از آن‌هاست. کسانی‌ که شاغل‌اند، به مشکلات متعددی برای مراقبت از کودکان خود دچارند؛ آن‌ها یا مجبور می‌شوند از محل کارشان مرخصی بگیرند و دورکاری را بپذیرند، و یا بچه را در خانه تنها بگذارند که خود به اضطراب و عذاب‌ وجدان مبتلا می‌شوند.

ابهری با ذکر توصیه‌ای در جهت بهبود اوضاع رفتاری کودکان، افزود: کودکانی که مادران آن‌ها در خانه‌اند و به خانه‌داری مشغول‌اند، وضعیت بهتر و راحت‌تری دارند، اما آن‌ها هم به‌دلیل دور افتادن از اقوام و قطع روابط عاطفی رفت‌وآمد با خویشاوندان نزدیک مثل پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، دایی، خاله، عمو و حتی اقوام دورتر، دچار مشکلات و خلاء عاطفی شده‌اند. باتوجه به این مسئله این کودکان در آینده‌ای نه‌چندان دور، در ردیف کودکانی قرار می‌گیرند که نسبت‌ به اقوام و فامیل دچار سردی عاطفی شده و دشوار است که آن‌ها را دوباره در کانال‌های رفتاری قبل قرار دهیم. رسانه‌ها و والدین می‌توانند برنامه‌های ویژه‌ای برای این قشر تدارک ببینند. مثلاً والدین می‌توانند با قصّه‌خوانی و بازی‌های سرگرم‌کننده از تنها شدن فرزندان جلوگیری کنند.
منبع: ایسنا برچسب ها: کودکان ، هشدار ، رفتار ، پرخطر ، دوستانه ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کودکان هشدار رفتار پرخطر دوستانه کرونا روابط عاطفی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۳۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی

ایسنا/هرمزگان رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس از جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان؛ امروز (هشتم اردیبهشت ماه) رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس گفت: عمل جراحی خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس با موفقیت انجام شد.

این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • دومینوی آسیب‌
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده