Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، توسعه کشت گیاهان دارویی پایداری اشتغال را به دنبال دارد و زمینه ساز رشد صادرات است.

استفاده از گیاهان‌ دارویی از گذشته تاکنون‌ مرسوم‌ بوده و امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آنها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنجیره ارزش گیاهان دارویی به عنوان یکی از زنجیره‌های منتخب برای تغییر اشتغال و معیشت به سمت فعالیت‌های کم‌آب‌بر است.

سه محور اصلی «تامین گیاهان دارویی»، «فرآوری گیاهان دارویی» و «بازاریابی گیاهان دارویی»، زنجیره ارزش گیاهان دارویی را شکل می‌دهد. به نظر می‌رسد نبود اطلاعات کافی برای کشت ارقام مختلف گیاهان دارویی و ابهام در صرفه اقتصادی و بازار محصول، از دلایل  مغفول ماندن توسعه کشت گیاهان دارویی است.

 هنوز هم حوزه‌های مختلف کشاورزی را می‌توان یافت که مغفول مانده و جای پیشرفت دارد که یکی از این حوزه‌ها، تجارت در عرصه گیاهان دارویی است.

بر اساس گفته‌ کارشناسان بخش کشاورزی، محدوده جغرافیایی کشور با توجه به زاویه تابش خورشید، اقلیم و آب و هوای مخصوص در مناطق مختلف این سرزمین، بهترین مکان برای پرورش و کشت باکیفیت‌ترین گیاهان دارویی در دنیا است،

اما با وجود این پتانسیل بی‌نظیر که کشور می‌تواند از این طریق، سهم بزرگی در بازار تجارت جهانی داشته باشد و ارزآوری بالایی را نصیب خود کند، درآمد بسیار ناچیزی را به دست می‌آورد که این هم قابل قیاس با سایر کشورها نیست.

مدیر خدمات کشاورزی میمند با اشاره به کشت گیاهان دارویی در میمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فیروزآباد اظهار داشت: کاشت گیاهان دارویی چند سالی است که در قالب مدیریت خاص صورت می‌پذیرد و تعداد متقاضی برای این کار اعلام آمادگی کردند که بیشتر به صورت دیم انجام می‌شد.

 محمدهادی عابدی افزود: همه گیاهان دارویی مشتری عمومی نداشتند و فقط تعداد اندکی از مردم شناخت از این گیاهان داشته، که جهت یافتن آویشن کوهی یا سایر گیاهان به کوه می‌رفتند.

وی ادامه داد: امروزه برای کشت گیاهان دارویی از روش‌های نوین مانند کشت گلخانه ای و کشت آبی استفاده می شود که با مدیریت صحیح در مصرف آب هم صرفه جویی خواهد شد.

حاصلخیزی خاک میمند برای پرورش گیاهان دارویی

وی اضافه کرد: از نظر آب و هوا، اقلیم و حاصلخیزی خاک، منطقه میمند هیچ مشکلی برای پرورش گیاهان دارویی ندارد و پتانسیل  کشت تمام گیاهان مانند نعنا، به‌لیمو، زعفران، آویشن و...‌ را دارد.

عابدی با اشاره به صرفه اقتصادی گیاهان دارویی بیان داشت: به دلیل بارش‌های کم، کمبود آب و نبود اطلاعات کافی کشاورزان در خصوص چگونگی پرورش گیاهان دارویی، این حرفه با مشکل مواجه شده است.  

مدیر خدمات کشاورزی میمند ابراز داشت: مردم باید مطالباتشان را در رابطه با بخش کشاورزی، به خصوص کشت گیاهان دارویی با اداره ترویج و جهاد کشاورزی بیشتر، تا به نتیجه مطلوبی برسند و بتوانند در این راستا قدمی بردارند.

صادرات 60 درصدی گل محمدی از میمند 

در ادامه  بخشدار میمند فیروزآباد در خصوص مهم ترین نوع گیاهان دارویی در منطقه اظهار داشت: مهم ترین نوع گیاهان دارویی در بخش میمند گل محمدی است که هزار و ۵۰۰ هکتار را در مزارع و مراتع به خود اختصاص داده و سالانه ۱۰ هزار تن گلاب تولید می‌شود که ۶۰ درصد آن صادر و ۴۰ درصد دیگر برای مصرف داخلی استفاده می‌شود.

وی افزود: ۸۰ کارگاه تولیدی در سطح شهر میمند وجود دارد که گیاهان دارویی را تبدیل به عصاره، عرقیات و اسانس جهت استفاده داخلی و صادرات کرده که حدود ۷ کارگاه صنعتی و مابقی سنتی می‌باشند.

 ظهرابی ادامه داد: کارگاه های برتری که در آنها ار گیاهان دارویی عرقیات تولید می‌کنند در میمند واقع شده که یکی از این گیاهان، گل محمدی می‌باشد  که به موجب آن شهر میمند به شهر گل و گلاب معروف شده است.
 
بخشدار میمند فیروزآباد با اشاره به تولید گل نسترن گفت: خواستگاه اصلی گل نسترن در میمند است و حدود ۵۰ هکتار را به خود اختصاص داده که این گیاه هم مانند گل محمدی خاصیت دارویی دارد

 وی اضافه کرد: نسترن به کشورهای دیگر مانند فرانسه، هند و کشور حوزه خلیج فارس به صورت اسناس و... صادر می‌شود.

ادعای وقف بودن میمند از جمله مشکلات کشت گیاهان دارویی

ظهرابی با بیان این که مشکلاتی در خصوص کشت گیاهان دارویی وجود دارد خاطرنشان کرد: نخست ادعای وقف بودن میمند به شاهچراغ است که اجازه نمی‌دهد به راحتی گیاهان دارویی تولید کنند‌ و دیگر مشکل، معضلات نبود یا کمبود بارندگی خصوصا در دو سال اخیر است که بر روند تولید آسیب رسانده است.

وجود تنها مرکز تحقیقاتی گیاهی استان فارس در میمند

بخشدار میمند فیروزآباد تصریح کرد: در استان فارس تنها یک مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی وجود دارد که در شهر میمند است و از معتبر ترین مراکز تحقیقاتی و دستگاه های پیشرفته پزشکی است.

 وی گفت: در واقع این مرکز تحقیقاتی روی گیاهان دارویی تحقیقاتی را انجام می‌دهند که می‌تواند مسیرهای دانش بنیان برای کشاورزان و همچنین جهاد کشاورزی هموار کند

به گزارش فارس آنچه را که می‌توان در این رابطه مورد تاکید قرار داد این است که با توجه به پتانسیل و توانمندی‌های کم‌نظیر طبیعی در میمند فیروزآباد لازم است هم در بعد پژوهش و تحقیقات و هم در بعد اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های لازم در این منطقه صورت گیرد تا با ایجاد کارخانه فراوری داروهای گیاهی و به ویژه محصول این شهرستان برای صنعت دارویی کشور ارمغانی سبز را به همراه بیاورد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: گیاهان دارویی اشتغال میمند گل محمدی کشت گیاهان دارویی گیاهان دارویی میمند فیروزآباد گیاهان دارویی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۳۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ اردیبهشت روز «میمند»، خواستگاه گل محمدی

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • تولید ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات در میمند فارس
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ۸ اردیبهشت روز «میمند»، خواستگاه گل محمدی
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان