Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائتلاف الفتح از جریان‌های اکثریت در پارلمان پیشین عراق به حوادث روز گذشته (جمعه) در بغداد و حمله به معترضان نتایج انتخابات اخیر این کشور واکنش نشان داد و خواستار توقف فوری حملات و خشونت نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان شد.

 ائتلاف الفتح  از دولت موقت به رهبری «مصطفی الکاظمی» خواست که برای توقف کشتار و حمله به معترضان نتایج انتخابات اخیر پارلمانی دستور فوری صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عباس الکنانی»، از اعضای برجسته ائتلاف الفتح امروز (شنبه) در این باره به خبرگزاری «المعلومه» گفته است دولت باید دستور فوری برای توقف ریختن خون تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرهای عراق را صادر کند.

وی تاکید کرد که قانون اساسی اعتراض به نتایج انتخابات را جزو حقوق مشروع و تضمین شده معترضان شمرده است بنابراین دولت موقت باید برای جلوگیری از خونریزی و کشتار اعتراض کنندگان در بغداد و دیگر استان ها دستور فوری و صریح صادر کند.

الکنانی گفت که دولت موقت الکاظمی موظف است حمله کنندگان به معترضان را مورد بازخواست و محاکمه قرار دهد.

این عضو ائتلاف الفتح ادامه داد که تظاهرکنندگان پس از سرقت آرای شان توسط کمیسیون انتخابات، حقوق مشروع خود را مطالبه می کنند و به دلیل تعلل کمیسیون در رسیدگی به خواسته های مشروع تظاهرکنندگان، این حقوق سلب شده است.

از سوی دیگر، «محمد البلداوی» از رهبران جنبش «الصادقون» و نماینده پیشین مجلس عراق گفت که حمله به معترضان نتایج انتخابات در بغداد، برای سرپوش گذاشتن بر تقلب و دزدی آرا انجام شده است.

وی در اظهاراتی دولت را به تعرض و حمله عمدی به اعتراض های مسالمت آمیز در مقابل دروازه‌های «منطقه سبز» (الخضرا) بغداد به منظور سرپوش گذاشتن بر رسوایی تقلب در انتخابات متهم کرد و خواستار محاکمه و پاسخگویی عوامل و آمران حملات شد.

البلدوی تاکید کرد که هدف قرار دادن تظاهرکنندگان برنامه و سناریویی عمدی است که با هدف ترساندن معترضان و جلوگیری از گسترش مخالفت شهروندان با اعتراض ها علیه تقلب در انتخابات انجام شده است.

عضو جنش الصادقون افزود که شهادت و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ شهروند در عرض چند ساعت در بغداد نشان دهنده گستردگی خشونت ها علیه تظاهرکنندگان و همچنین میزان نفرت برخی از رهبران امنیتی است.

البلداوی توضیح داد که اعتراض ها علیه تقلب در نتایج انتخابات، مسالمت آمیز بود اما معترضان با سلاح های گرم هدف قرار گرفتند؛ مقامات ذیربط باید عاملان را به دادگاه بکشانند و آنها را به اتهام قتل عمد معترضان محاکمه کنند.

نیروهای امنیتی عصر روز گذشته (جمعه) در ورودی منطقه سبز بغداد با معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق که معتقدند در روند و نتایج انتخابات دستکاری شده است، درگیر شدند.

صدای شلیک گلوله برای متفرق کردن معترضان چند دقیقه ادامه یافت و نیروهای امنیتی برای عقب راندن جمعیت تظاهرات کننده از منطقه سبز بغداد با شلیک هوایی و گاز اشک آور تلاش کردند معترضان را متفرق کنند.

برخی منابع در اخبار اولیه گفتند که یک نفر در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی مستقر در ورودی های منطقه سبز بغداد کشته شده و ۳۰ نفر مجروح شده اند. در ادامه برخی منابع دیگر از کشته شدن ۳ معترض خبر دادند در حالی که وزارت بهداشت عراق تعداد مجروحان را ۱۲۵ نفر، بدون مورد فوتی اعلام کرد.

با گذشت حدود سه هفته از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که انتظار می رفت به یکسال بحث و جدل پساانتخابات ۲۰۱۸ این کشور خاتمه دهد، همچنان اوضاع سیاسی عراق با وجود دیدارهای متعدد سران سیاسی، شاهد رکود و حرکت درجا است.

معترضان به دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان خیمه های تحصن را در پشت منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد و در برابر مقر هیات دولت این کشور و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس تقویت کردند؛ چادرهایی که دیشب به آتش کشیده شد و رایزنی ها برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت نیز به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی موکول شده است.

گروه‌های سیاسی معترض و معترضان متحصن در پشت دیوارهای منطقه امنیتی سبز بغداد در انتظار رسیدگی جدی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به شکایت‌های قانونی به دستکاری نتایج انتخابات هستند و همین امر، باعث شده تا دیگر گروه‌های سیاسی، رایزنی برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت جدید را به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) موکول کنند.

«هیات هماهنگی جریان‌های سیاسی معترض به نتایج اولیه انتخابات عراق» پیش تر اعلام کرده بود که تا روشن نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و رسیدگی به شکایت ها، از هرگونه رایزنی درخصوص تشکیل فراکسیون بزرگ و دولت آتی خودداری می کند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نتایج انتخابات نیروهای امنیتی ائتلاف الفتح منطقه سبز سبز بغداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۴۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟

 

تابناک _ با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی، رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

 بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات، موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روز‌های پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده، اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبر‌ها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

به نوشته ایسنا و برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند