Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:41:16 GMT

اهداف سفر رئیس سیا به مسکو چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۴۳۳۷

اهداف سفر رئیس سیا به مسکو چه بود؟

به گزارش روز شنبه ایرنا از مسکو روسیه و واشنگتن هیچ اظهار نظری درباره سفر رئیس سیا به مسکو نکرده اند، اما تعدادی از رسانه های روسی و آمریکایی در باره این سفر تحلیل های کلی ارائه کرده اند.

با وجود افزایش تنش بین دو کشور  تعداد تماس های دوجانبه بعد از نشست ژنو به شدت افزایش یافته است و سفر اخیر ویلیام برنز به مسکو مهمترین تماس های دو طرف بعد از دیدار بایدن - پوتین ارزیابی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برنز از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در مسکو و مدتی نیز دستیار وزیر امور خارجه آمریکا بود و از ماه مارس (اسفند - فروردین) گذشته به ریاست سیا منصوب شد.

برنز در مسکو با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت  روسیه و سرگئی نارشکین رئیس سرویس اطلاعات روسیه برای گفت و گو درباره آنچه که کرملین آن را «فوق العاده مهم برای روابط دوجانبه» نامیده است، دیدار کرد.

وزارت خارجه روسیه گفت که پس از دیدار پوتین و بایدن، بین روسیه و آمریکا تبادل نظر در مورد ثبات راهبردی جریان یافت. به گفته تحلیلگران یکی از اهداف مهم سفر برنز هم در  همین راستا بوده است.

به گزارش رسانه های روسی سفارت آمریکا اعلام کرد، مشخص است که برنز به ابتکار رئیس جمهور بایدن وارد مسکو شده است. کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا، در دیدار با نیکولای پاتروشف به برنز پیوست.

 منابع رسمی می گویند که مذاکرات برنز در مسکو در راستای تثبیت روابط بین دو کشورِی که دارای بزرگترین ظرفیت هسته ای هستند بوده است.

روزنامه روسی نووایا گازیه در این مورد می نویسد : علاوه بر کنترل بر تسلیحات، مذاکرات شامل گفت و گوی جدی درباره امنیت سایبری نیز بوده است. ایران همچنان موضوع مهمی برای بایدن است. مقامات رسمی آمریکایی اعلام کردند که مسکو به انجام مذاکرات با تهران درباره برنامه هسته ای اش کمک می کند.

برنز رئیس کنونی سیا یکی از دیپلمات هایی بود که در زمان خودش مذاکراتی را آغاز کرد که منجر به توافق بین المللی ۲۰۱۵ شد. 

دفتر مطبوعاتی سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس. و.ار)، نیز نوشت:  ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» بعد از دیدار با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با سرگئی نارشکین رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه نیز دیدار کرد و در مرکز توجه دو طرف، مسائل مربوط به همکاریهای بین اس. و.ار و سیا  در مبارزه با تروریسم بین المللی قرار داشت.



 

این دیدار به درخواست طرف آمریکایی صورت گرفت. این نخستین دیدار پاتروشف با برنز از زمان تصدی ریاست سیا است.

به گزارش رسانه های روسیه هر دو طرف همچنین در مورد سایر موضوعات دارای «منافع متقابل» از جمله کره شمالی، افغانستان و سیاست آب و هوایی گفت و گو کردند.

مطبوعات آمریکایی نیز اشاره کرده اند که موضوعات بسیار جدی و ظریفی بین جوامع اطلاعاتی دو کشور وجود دارد: «از دخالت مسکو در انتخابات، انتشار اطلاعات نادرست در سراسر جهان و حملات گروه های هکر روسی با استفاده از باج افزار.»

روسیه همه این اتهامات را رد می کند. همانطور که نیویورک تایمز خاطرنشان کرد، مشخص نیست که آیا مدیر سیا  موضوع شرایط بهداشتی غیرطبیعی موسوم به «سندرم هاوانا» را مطرح کرده باشد. سندرم هاوانا مجموعه ای از علائم و نشانه‌های پزشکی است که توسط کارمندان سفارت ایالات متحده و کانادا در کوبا گزارش شده و قدمت آن به اواخر سال ۲۰۱۶ و همچنین متعاقباً در برخی از کشورها از جمله ایالات متحده گزارش شده‌ است.

برخی از مقامات آمریکایی به طور خصوصی گفته اند که معتقدند روسیه مسئول این حوادث بهداشتی است.  روسیه این فرضیات را «خیالات ناسالم» نامیده است.

سی ان ان: رئیس سیا در سفر به مسکو، پیام هشدار داشت

 شبکه سی ان ان نیز گزارش داد که دولت بایدن «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا را برای هشدار دادن به کرملین در مورد فعالیت نظامی در نزدیکی مرز با اوکراین به مسکو فرستاد.

 سی ان ان به نقل از منابع خبری نوشت: برنز به این دلیل به مسکو سفر کرد تا هشدار دهد که ایالات متحده از نزدیک شاهد استقرار نیروها در نزدیکی مرز اوکراین است و در تلاش است تا مشخص کند که انگیزه اقدام‌های روسیه چیست.

سفر برنز به روسیه، جایی که او با مقام‌های ارشد امنیتی کرملین که مستقیماً در فعالیت های نظامی دخیل بودند گفت وگو کرد، در حالی انجام شد که ایالات متحده به طور فزاینده ای از جابه جایی نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی مرز شمالی اوکراین نگران شده است.

براساس این گزارش، دولت بایدن در روزهای اخیر تلاش های خود را برای کاهش تنش‌های فزاینده بین مسکو و کیف افزایش داده است. در همین زمینه یک منبع به سی ان ان گفت که برنز با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفت وگو کرد تا تنش‌ها را کاهش دهد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه برای حمایت از این تلاش‌ها به کیف سفر کرد.

سفرهای متعدد بدون تغییر در روابط دشوار

به گزارش رسانه های روسی در روابط آمریکا و روسیه که طبق معمول دارای روابط دشواری هستند هیچ چیز تغییری ایجاد نشده است، هر چند تعداد تماس های دوجانبه بعد از نشست ژنو به شدت افزایش یافته است.

علاوه بر سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا به مسکو دیدارهای جدید دیگری نیز با مقامات رسمی روسیه در کشورهای بی طرف، در فنلاند و سوئیس بعد از دیدار دو رئیس جمهور برگزار شده است.

روابط مسکو و واشنگتن همواره با فراز و نشیب زیادی روبه رو بوده است که این روابط از منظر کارشناسان سیاست خارجی و روابط بین الملل به «صلح سرد» و «جنگ سرد» نیز تعبیر می شود  و دو کشور همواره در اوج اختلاف‌ها و بحران روابط برای کاهش هزینه‌ها و با درک برخی واقعیت های جهانی در جستجوی تحولات و موضوعاتی بوده‌اند تا از آنها به عنوان بهانه‌ای برای تغییر فضا و بازسازی و بهسازی روابط استفاده کنند.

در سال های اخیر تحریم روسیه یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت های آمریکا بوده و در این زمینه نه تنها دولت بایدن تمایلی به حذف آن ندارد، بلکه در آخرین اقدام خود ضمن تحریم ۱۴ شرکت وابسته به روسیه در کشورهای مختلف، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

 بایدن که ۹ ماه پیش روی کار آمد، تحریم‌های جدید گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرد. ایالات متحده به تسلیح و آموزش ارتش اوکراین ادامه داد و تهدید کرد که با حملات سایبری علیه اهداف روسیه مقابله خواهد کرد. سفارت آمریکا در مسکو عملا صدور ویزا را متوقف کرده است. 

حتی در جریان کنفرانس آب و هوایی اخیر سازمان ملل در گلاسکو، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا مسکو را متهم کرد مایل نیست به مشکلات جدی آب و هوایی خود رسیدگی کند.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این اظهارات به خبرنگاران گفت: دشت‌های توندرا واقعاً در آتش می‌سوزند، اما بیایید فراموش نکنیم که جنگل‌ها همچنین در کالیفرنیای آمریکا هم در حال سوختن هستند. جنگل‌ها همچنین در ترکیه و در دیگر کشورهای جهان هم در حال سوختن هستند. این‌ها دقیقاً پیامدهای تغییرات آب و هوایی است که ما با آن روبرو هستیم.


 

 سخنگو ریاست جمهوری روسیه افزود که کرملین با ادعای بایدن مبنی بر اینکه روسیه هیچ کاری برای آب و هوا انجام نمی‌دهد، مخالف است.

برچسب‌ها مسکو سیا روسیه ویلیام برنز ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو سیا روسیه مسکو سیا روسیه ویلیام برنز ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر رسانه های روسی ایالات متحده ویلیام برنز رئیس سازمان آب و هوایی سی ان ان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۴۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!

به گزارش خبرآنلاین، پیتر روتلند در تحلیلی برای ریسپانسیبل استیت کرفت وابسته به «اندیشکده کوئینسی» نوشت:ماکسیم ساموروکوف از مرکز کارنگی اخیرا مقاله‌ای را باعنوان" رژیم‌ شکننده پوتین" در فارن افرز منتشر کرده است. او نوشته مانند آنچه در گذشته برای شوروی اتفاق افتاد، سیستم پوتین هم همیشه درحال فروپاشی است.

این استدلال بر اساس یک قیاس تاریخی شکل گرفته است. طبق این قیاس نظام شوروی، قوی و تغییرناپذیر به نظر می‌رسید و عملاً هیچکس فروپاشی آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. اما در نهایت شوروی فروپاشید. به همین‌ترتیب، سیستم پوتین در حال‌حاضر قدرتمند و مقاوم به نظر می‌رسد و کمتر کسی می‌تواند فروپاشی آن را تصور کند. اما در نهایت این سیستم هم مانند شوروی، دچار فروپاشی خواهد شد.

مشخص است که چرا این استدلال برای فارن‌افرز دارای جذابیت است. پندار آرزومندانه همیشه مخاطب را جذب می‌کند. مردم دوست دارند آنچه را که می‌خواهند بشنوند را به آنها بگویند. بدون هیچ‌ چشم‌اندازی برای یک ضدحمله موفق در اوکراین، محتمل‌ترین سناریویی که باعث می‌شود کی‌یف در جنگ پیروز شود، فروپاشی رژیم پوتین در روسیه است.

قیاس‌های تاریخی می‌توانند جذاب؛ اما گمراه کننده باشند. چرا که ممکن است توجه ما را بر شباهت‌های سطحی متمرکز کنند، در حالی که تفاوت‌های ساختاری را نادیده می‌گیرند. چندین دلیل مهم وجود دارد که مشخص می‌کند نظام پوتین در مکان بسیار متفاوتی با اتحاد جماهیر شوروی در دوره پرسترویکا قرار دارد.

اول اینکه میخائیل گورباچف تنها شش سال در روسیه قدرت را به دست داشت و هرگز نتوانست کنترل موثری بر حلقه داخلی رهبران شوروی داشته یا تغییری در بروکراسی ایجاد کند. در نتیجه او نتوانست ابتکارات سیاسی خود را اجرایی کند و ناچار شد تصمیمات رادیکال‌تری را اتخاذ کند که کل سیستم را بی‌ثبات می‌کرد.

در مقابل پوتین پس از به قدرت رسیدن در سال دو هزار خیلی سریع بر نخبگان رقیب کنترل پیدا کرده و مکانیسم قدرت عمودی را احیا کرد. او ۲۴ سال است که در قدرت بوده و اکثر تحلیل‌گران موافقند که پایه‌های اصلی رژیم او آنقدر قوی است که احتمالا حتی از مرگ بنیان‌گذار خود هم جان سالم به‌در می‌برد.

مسائل دوم این است: یکی از عوامل مهم در فروپاشی اتحادجماهیرشوروی این واقعیت بود که این کشور در یک جنگ در افغانستان بود و قابلیت پیروز بیرون آمدن از آن را نداشت. بنابراین اتحادجماهیر شوروی مجبور شد که با غرب وارد مذاکره شود. روسیه در حال جنگ در اوکراین است که هنوز اطمینان دارد که می‌تواند در آن پیروز شود.

مورد سوم اینکه اتحادجماهیر شوروی ورشکسته شده بود، کسری تجاری داشت و از خارج پول قرض می‌گرفت. در مقابل با وجود تحریم‌های غرب، روسیه در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار مازاد تجاری داشته است. اقتصاد برنامه‌ریزی شده شوروی سفت و سخت و ویران‌کننده بود و دولت در گودالی از یارانه‌های دولتی فرو رفته بود. روسیه کنونی دارای یک اقتصاد سرمایه‌داری پویا است که به‌خوبی در اقتصاد جهانی در اقتصاد جهانی ادغام شده و کارآفرینان مهارت خوبی در دور زدن تحریم‌های غرب دارند.

نکته چهارم این است که اتحاد جماهیر شوروی،‌ فدراسیونی بود که تنها ۵۲ درصد از جمعیت آن را روس‌ها تشکیل می‌دادند. اما روسیه پوتین یک کشور متمرکزتر است که ۸۲ درصد از جمعیت آن را روس‌ها تشکیل می‌دهند. مسلما برای روسیه احتمال شورش اسلام‌گرایان در قفقاز شمالی یک چالش امنیتی بالقوه است. اما منطقی که رمضان قدیروف رهبر چچن را تبدیل به یک رعیت وفادار برای مسکو کرده، در موارد دیگر هم صدق می‌کند. بر اساس این منطق بهتر است از جریان یارانه‌ای که از مسکو می‌رسد لذت ببرید و لامبورگینی سوار شوید تا اینکه گروزنی یکبار دیگر به تلی از آوار تبدیل شود. چچنی‌ها از جنگ‌های اول و دوم درس گرفته‌اند که استقلال‌طلبی ارزش تلاش را ندارد. هیچ‌یک از جمهوری‌های دیگر در فدراسیون روسیه هم علاقه‌ای به آغاز جنگ با مسکو ندارند.

حمله ۲۲ مارس ۲۰۲۴ به تالار شهر کراوکس، نه تنها یادآور این موضوع بود که اسلام‌گرایی افراطی همچنان یک تهدید امنیتی برای روسیه است بلکه نشاندهنده شکست اطلاعاتی گسترده سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بود. ایالات‌متحده از قبل به آنها هشدار داده بود که چنین حمله‌ای در راه است. آنها باید نگهبانان مسلح را در تمام سالن‌های کنسرت در مسکو مستقر می‌کردند. بااین‌حال، حملاتی مانند کراوکس باعث تغییر رژیم در روسیه نمی‌شود. تروریست‌ها نه از قفقاز شمالی، بلکه از تاجیکستان آمده بودند. این نشان می‌دهد که هشت میلیون کارگر مهاجر از آسیای مرکزی یک خطر امنیتی بالقوه برای روسیه است. اما ارزش آنها در اقتصاد روسیه که با مشکل نیروی کار کم مواجه است، حداقل در حال‌حاضر از چالش‌های امنیتی که ایجاد می‌کنند بیشتر است.

شورش واگنر در ژوئن ۲۰۲۳ یک تحول خارق‌العاده بود و جدی‌ترین تهدید برای ثبات رژیم پوتین از زمان تأسیس آن در سال دو هزار به حساب می‌آمد. ما هرگز نمی‌دانیم اگر یوگنی پریگوژین به عقب نرفته بود، چه رخ می‌داد. او به نیروهای خود دستور داده بود تا به سمت مسکو پیشروی کنند. اما آنچه می‌دانیم این است که قیام یا شورش واگنر در نهایت شکست خورد. پریگوژین مرده و به خاک سپرده شده و ثبات رژیم به سرعت برقرار شده است.

اجازه دادن به گروه واگنر برای توسعه و قدرت پیدا کردن تا جایی که بتواند آن شورش را به راه بیندازد، یک اشتباه جدی از سوی پوتین، پس از تصمیم او برای آغاز تهاجم تمام عیار به اوکراین بود. اما این یک اتفاق دور از ذهن باقی می‌ماند و نمی‌تواند به عنوان پایه‌ای برای سیاست ایالات متحده عمل کند.

برای پیروز شدن در دیپلماسی و جنگ نیاز به ارزیابی واقع‌بینانه از نقاط قوت و ضعف دشمن است. فروپاشی ناگهانی اتحاد جماهیر شوروی به ما یادآوری می‌کند که انتظار چیزهای غیرمنتظره را داشته باشیم. اما پوتین و رئیس جمهور چین شی جین پینگ از اشتباهات گورباچف درس خود را گرفته‌اند. واشنگتن نباید سیاست روسیه خود را با این فرض بسازد که صاعقه دو بار به یک مکان برخورد می‌کند.

*ترجمه: مهسا مژدهی

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901563

دیگر خبرها

  • نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تصاویر فوق العاده از حمله پهپادهای تهاجمی روسیه به اهداف نظامی در اوکراین | ویدئو
  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • زمان اجلاس «صلح اوکراین» اعلام شد/ روسیه دعوت نشد!
  • پایان پوتین؟!
  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • پایان پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!