Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:35:25 GMT

بافت تاریخی روستای سرآقاسید کوهرنگ ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۴۳۹۲

بافت تاریخی روستای سرآقاسید کوهرنگ ثبت ملی شد

واحد جولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اعضای شورای‌عالی ثبت کشور آبان‌ماه امسال با ثبت بافت تاریخی روستای پلکانی سرآقاسید موافقت کردند.

وی افزود: ثبت بافت تاریخی روستای سرآقاسید در فهرست آثار ملی ایران یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در راستای حفاظت این بافت به‌ شمار می‌رود که در سال‌های گذشته محقق نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جولایی تصریح کرد: حفاظت و تداوم حیات و پویایی روستا با بازشناسی ارزش‌های موجود، حذف عوامل آسیب‌رسان به ساختار و منظر فرهنگی روستا، ارایه ضوابط و راهنماهای الگوی ترجیهی معماری برای ساخت و ساز، سیمای حجمی، جداره‌ها و منظر روستا و بهسازی شبکه رفت و آمد از مهم‌ترین اهداف ثبت بافت تاریخی روستای پلکانی سرآقاسید در فهرست آثار ملی ایران است.

وی یادآور شد: تاکنون ۶۳۸ اثر از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، روستای تاریخی پلکانی سرآقاسید بی‌شک یکی از معدود روستاهای دارای منظر فرهنگی و زیبایی‌شناسانه ویژه است.

ساختار پلکانی، قرارگیری در دل طبیعت بکر و سرسخت زاگرس و ارتباط تنگاتنگ با توپوگرافی ویژه منطقه و علاوه بر آن مناظر فرهنگی گوناگون، روستای سرآقاسید را به یک روستای ارزشمند از لحاظ زیبایی‌شناسی تبدیل کرده است.

مجموعه این عوامل باعث شده تا سرآقاسید به یکی از مقصدهای اصلی گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.

روستای تاریخی پلکانی سرآقاسید در ۴۵ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در ۱۳۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

برچسب‌ها کوهرنگ چهارمحال وبختیاری میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کوهرنگ چهارمحال وبختیاری میراث فرهنگی کوهرنگ چهارمحال وبختیاری میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای پلکانی سرآقاسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۴۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد

محمد آیینی از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده پس از انقلاب در سال ۱۴۰۲ خبر به همت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی در نشست خبری گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

دیگر خبرها

  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران