Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:01:56 GMT

آمریکا در تدارک تحریم‌ نیکاراگوئه بعد از انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۴۵۳۴

آمریکا در تدارک تحریم‌ نیکاراگوئه بعد از انتخابات

مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند، دولت واشنگتن برای اعمال تحریم‌های بیشتر و افزایش فشارهای دیپلماتیک بر دولت رئیس جمهوری نیکاراگوئه به دنبال انتخاباتی که برای فردا (یکشنبه) برنامه‌ریزی شده، آماده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با افزایش انتقادات آمریکا از دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه که به شدت دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای چهارمین دوره متوالی است، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: واشنگتن این رای‌گیری را آغازگر یک دیکتاتوری در این کشور آمریکای مرکزی می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورتگا از زمان انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ میلادی، محدودیت‌های دوره ریاست جمهوری را فسخ کرده، امپراتوری تجاری خانواده‌اش را توسعه داده و فشارها بر رسانه‌های مستقل را افزایش داده است. وی در ماه‌های اخیر رقبای اپوزیسیون، فعالان، روزنامه‌نگاران و رهبران تجاری را محبوس کرده است. دیگر منتقدان نیز تبعید شده‌اند.

مقام مذکور وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن علی‌رغم آنکه انتخابات نیکاراگوئه را پایان حکم دموکراتیک دوره ریاست جمهوری اورتگا می‌داند، اما حضور دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ خواهد کرد.

اما دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تعاملات تجاری خاص با نیکاراگوئه را محدود خواهد کرد و از رای خود در نهادهای مالی بین‌المللی برای جلوگیری از اعطای وام به یک "دولت فاسد" استفاده می‌کند.

یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن گفت، بایدن احتمالا با صدور بیانیه‌ای در روز یکشنبه، بر محکوم کردن دولت اورتگا تاکید خواهد کرد.

وی افزود: بایدن همچنین قصد دارد لایحه قانونی را برای افزایش فشار بر اورتگا امضا کند؛ اورتگایی که به منظور تضمین پیروزی مجددش در انتخابات، مخالفان را بازداشت و رسانه‌های منتقد را سرکوب کرده است.

این مقام تصریح کرد: شما شاهد رد گسترده بین‌المللی انتخابات جعلی و تقلبی خواهید بود.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داد که واشنگتن برای اعمال تحریم‌های هدفمند برای بعد از انتخابات آماده است. این به اقدامات تنبیهی که در حال حاضر اعمال شده‌اند از جمله تحریم‌هایی که علیه اعضای خانواده اورتگا اعمال شده‌اند، اضافه خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعمال تحریم‌های بیشتر را تایید کرد.

حتی در شرایطی که همسایگان نیکاراگوئه در برابر ایراد اظهارنظرات تند مقاومت کرده‌اند، مقامات آمریکایی امیدوارند با هماهنگی تحریم‌ها با دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا و کانادا اهرم فشاری به دست آورند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما آماده‌ایم تا از طریق تحریم و دیپلماسی توجه خود را بر تحمیل هزینه بر مسئولان سرکوبگری‌ها در نیکاراگوئه متمرکز کنیم.

اورتگا، باسابقه‌ترین رهبر در قاره آمریکا گفت، این تحریم‌ها مانع وی و دولتش از حمایت از قانون از طریق بازداشت افرادی که علیه وی توطئه می کنند، نخواهد شد.

مقام مذکور آمریکایی گفت: سازمان کشورهای آمریکایی قرار است در جلسه ماه جاری میلادی پیام محکم و جدی صادر کند.

وی افزود: گزینه‌های آمریکا محدود است. واشنگتن درباره هدف گرفتن بخش‌های اقتصاد نیکاراگوئه که ممکن است بر مردم عادی تاثیر بگذارد، بسیار محتاط و دقیق است. به همین خاطر تنها افراد، بخش‌های امنیتی و شرکت‌های تحت کنترل دولت به عنوان اهداف آتی باقی می‌مانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا نیکاراگوئه وزارت امور خارجه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است

عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شش فرد و نهاد ایرانی که به ادعای آنها با سپاه پاسداران مرتبط هستند و همچنین درخواست پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: معتقدم تحریم سپاه توسط اروپا و آمریکا یک امر بدیهی است، چون اگر تحریم نکنند باید در نوع عملکرد سپاه شک کرد. 

وی اظهار کرد: عملکرد موفق سپاه باعث شده تا اتحادیه اروپا و کشور‌های دیگر علیه آن موضع بگیرند البته ما نباید نسبت به این موضوعات احساس رنج کنیم و ذهنمان را درگیر کنیم، چون نقطه قوت سپاه این است که کشور‌های غربی آن را تحریم می‌کنند و این امر سلامت کار سپاه را می‌رساند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بیان کرد: تحریم‌ها اثری بر سپاه ندارد و اگر بحث شدت عملکرد آمریکایی‌ها در قبال سپاه باشد ما در مذاکرات گفتیم که نیرو‌های مرکزی سنتکام را به‌عنوان یک تهدید تلقی کردیم و مجلس قبلی سنتکام را به‌عنوان یک نیروی تروریستی شناخته است.

گلرو تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید رایزنی کند و دنیا را درباره عملکرد و ماهیت کار سپاه توجیه کند البته وزیر خارجه رایزنی‌های خوبی با دنیا در خصوص تحولات اخیر فلسطین داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: جایگاه سپاه آن‌قدر قوی است که هیچ تحریمی بر سپاه اثر ندارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی فلسطین در مجلس گفت: تحولات دانشجویی در آمریکا نقطه آغازین فروپاشی لیبرالیسم غربی و آمریکایی است، چون جامعه آمریکا از اصالت خود خارج شده است و طیف‌های وسیعی که شدیدا به سیاست‌های آمریکا معترض هستند آینده نظام آمریکا را رقم می‌زنند و تحولات شگرفی در درون آمریکا رقم می‌خورد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • تدارک ۶۴۵ شعبه اخذ رأی برای دور دوم انتخابات