ایران حامی و مدافع حقیقی مسائل امت اسلامی است
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۴۷۳۶
علامه شیخ احمد القطان در نشست هماندیشی با عنوان «وحدت اسلامی؛ دستاوردها و چالشهای پیشرو» در لبنان، به حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مسائل جهان اسلام و مستضعفان اشاره کرد و گفت: ایران حامی و مدافع حقیقی مسائل امت اسلامی است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) در شهر طاریا (در بقاع شمالی لبنان)، نشست هماندیشی با عنوان «وحدت اسلامی؛ دستاوردها و چالشهای پیشرو» با حضور عباس خامهیار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و جمعی از شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی در سالن کنفرانس شهرداری شمسطار بقاع برگزار کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دو سخنران این نشست با ارائه مطالبی، موضوعات مربوط به وحدت اسلامی و ضرورت مقابله با توطئههای دشمنان ملتهای مسلمان را تبیین کردند.
مُراد از وحدت تشکیل مدینه فاضله است
خامهیار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در سخنرانی خود در این نشست، به ریشههای تاریخی روند ایجاد وحدت میان مسلمانان و همچنین، چالشهای پیش روی جهان اسلام پرداخت.
وی گفت: مفهوم وحدت اسلامی در حقیقت زاده روندی تاریخی که پس از یک دوره افول و انحطاط، سپس یک نهضت اصلاح گری ایجاد شد و هدف از آن حرکت به سوی کمال و تعالی اجتماعی است.
رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان افزود: این کمال خود زاده یک فلسفه سیاسی موفق و برگرفته از ارزشها و تعالیم آسمانی است، تعالیمی که ادیان آسمانی با هدف خوشبختی جوامع بشری به ارمغان آوردند.
خامه یار تأکید کرد: فلاسفه و اندیشمندان بزرگ به ویژه علمای مسلمان، با معیار قرار دادن ارزشهای دینی و انسانی، مفهوم امت واحده و تلاش برای تشکیل مدینه فاضله را در دستور کار خود قرار دادند.
وی با تأکید بر اینکه مفهوم وحدت اسلامی مورد نظر ما، برگرفته از یک رویکرد ایدئولوژیک برای توسعه نفوذ و گستره جغرافیای یک مذهب خاص نیست، گفت: مراد از وحدت اسلامی تلاش برای آماده سازی زمینه برای تشکیل امت واحده و در نهایت تشکیل مدینه فاضله اسلامی است.
خامهیار خاطرنشان کرد: در وحدت، قدرتی نهفته است که جوامع را به ایستادگی در برابر طُغیانگری، ظلم و ستم، هرج و مرج، تکفیر و تمام شراراتهای دنیوی مقدور میسازد.
رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان به سیر تاریخی روند وحدت میان ملتهای مسلمان از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ اقدامات تقریبی به شمار می رود، زیرا که این انقلاب خاستگاهی ایجاد کرد که تلاشهای تقریبی را یکپارچه و راه را برای هدفمند شدن روابط و فعالیتهای تقریبی فراهم کرد.
وی افزود: امام خمینی(ره) با اصل قرار دادن اسلام انقلابی و اصیل، به دنبال ایجاد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام بود. پس از امام، رهبر معظم انقلاب، نیز راه ایشان را ادامه داده و همواره ملتهای مسلمان را به وحدت، مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی دعوت کرده است.
خامهیار ابراز امیدواری کرد مسلمانان بر چالشها فائق آیند و پس خنثی سازی توطئههای دشمنان، به زودی شاهد گسترش همکاری علمی و عملی میان فرق و مذاهب اسلامی باشیم.
اسلام دین صلح و رحمت است/ داعش مردم را از دین دور کرد
در ادامه، علامه شیخ «احمد القطان» رئیس جمعیت «قولنا و العمل» و روحانی سرشناس اهل سنت لبنان، به شرایط فعلی حاکم بر جهان اسلام و چالشهای پیش روی روند وحدت اسلامی پرداخت.
شیخ احمد القطان با بیان اینکه اندیشه تکفیری در تمام ادیان و تمام مذاهب وجود دارد، گفت: اندیشه وحشیانه تکفیری داعشی ارتباطی به اسلام اصیل ندارد، بلکه برگرفته از هویتی تروریستی که در ادیان و مذاهب مختلف ریشه دوانده است.
وی با تأکید بر اینکه تدین با زور و اجبار راه به جایی نمیبرد، اظهار کرد: جریانهای تکفیری تلاش میکنند با استفاده از خشونت و زور هویت و ایدههای خود را به مردم بقبولانند، در حالی که دین اسلام دین صلح و رحمت، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز است.
رئیس جمعیت قولنا و العمل لبنان خاطرنشان کرد: دین اسلام با رویکرد داعشی منتشر نمیشود، رویکردی که بر منفجر کردن کلیساها و حسینیهها، و مجبور کردن مردم به پایبندی به ایدههای پوچ و بی اساس استوار است.
وی همچنین، افزود: داعش مردم را از دین دور کرد و اعتبار و آبروی اسلام را بر باد داد، چراکه این گروه تروریستی تصویری غلط از اسلام به جهانیان ارائه داد.
این روحانی اهل سنت در ادامه سخنان خود به بیان حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مسائل جهان اسلام و مستضعفان پرداخت و گفت: ایران حامی و مدافع حقیقی مسائل امت اسلامی است و در این راستا هیچ تفاوتی میان شیعیان و اهل سنت قائل نیست.
وی توضیح داد: ایران از مساله فلسطین حمایت میکند، بنابراین عملا از اهل سنت در اراضی فلسطینی دفاع کرده است. در سوریه و عراق نیز بدون توجه به دین و مذهب افراد، از مستضعفان در این کشورها حمایت کرده است.
رئیس جمعیت قولنا و العمل لبنان بر ضرورت حمایت از مقاومت تأکید کرد و گفت: زمانیکه مقاومت در لبنان پیروز شد و صهیونیستها را از خاک لبنان اخراج کرد، آن پیروزی تنها مختص شیعیان لبنان نبود، بلکه دستاوردی بود که طعم نتائج مثبت آن را تمام لبنانیها چشیدند.
وی در پایان سخنان ضمن تأکید بر ضرورت وحدت میان شیعیان و اهل سنت، پیروان تمام ادیان آسمانی را به وحدت گسترش همکاریهای مشترک دعوت کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: رایزن فرهنگی اسلامی ایران چالش های پیش وحدت اسلامی جهان اسلام خامه یار چالش ها اهل سنت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زنان است
آیتالله رمضانی گفت: در قرآن درباره زنان، از تعابیری استفاده شده است که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و تمام مقاماتی که برای مردان، مثل «حیات طیبه» وجود دارد، برای زنان هم است.
به گزارش ایسنا، آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد(ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر(ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متاسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم(ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
وی افزود: اسماء همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماء به نزد رسول اکرم(ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماء از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام