Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:30:06 GMT

نخستین عمل مکانیکال ترومبکتومی در خوزستان انجام شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۵۴۸۶

نخستین عمل مکانیکال ترومبکتومی در خوزستان انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین عمل مکانیکال ترومبکتومی در خوزستان توسط تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی به سرپرستی «شهرام رفیع» متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ فوق تخصصی سکته مغزی در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.

رفیع در این خصوص اظهار کرد: روز چهارشنبه (۱۲ آبان ماه ۱۴۰۰) مردی ۴۹ ساله در هنگام انجام عمل آنژیوگرافی قلب دچار سکته مغزی وسیع شد به‌گونه‌ای که نیمه سمت راست بدن وی فلج شده و قدرت تکلمش را از دست داد، بیمار گیج بود و دستورات را اجرا نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بلافاصله تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی مستقر در بیمارستان گلستان اهواز با مشاهده علائم و بررسی‌های اولیه وارد عمل شده و بیمار را بیهوش کردند و عملیات کشیدن لخته خون از داخل عروق مغزی شروع شد.

رفیع ادامه داد: بزرگ‌ترین رگ مغزی (شریان مغزی میانی چپMCA ) که با لخته خون بسته شده بود، باز شده و به‌تدریج علائم بیمار برطرف شد.

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: به این عمل بسیار پیچیده که در حال حاضر فقط در چند مرکز دانشگاهی در سطح کشور انجام شده، مکانیکال ترومبکتومی می‌گویند.

وی ادامه داد: این عمل به روش اینترونشن از طریق شریان فمورال (پا) انجام شده و تمامی وسایل مورد نیاز برای ورود به عروق مغزی و کشیدن لخته خون (ترومبوساکشن) از همین ناحیه صورت گرفته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در حال حاضر قدرت عضلانی دست و پای بیمار طبیعی شده و بیمار قادر به راه رفتن و کاملاً هوشیار بوده و بلع وی نیز به حالت اولیه برگشته است؛ البته قدرت تکلم بیمار هنوز برنگشته که امیدواریم در روزهای آتی این مهم اتفاق بیفتد.

فلوشیپ فوق تخصصی سکته مغزی گفت: قبل از عمل در نیمه راست میدان بینایی بیمار اختلال وجود داشت که اختلال دید بیمار نیز برطرف شده و در شرایط مناسبی قرار دارد.

به گزارش مهر، عمل ترومبکتومی به‌طور معمول در ۶ ساعت اول ابتلاء به سکته مغزی قابل انجام بوده و بهترین نتیجه را در چند ساعت اول دارد.

شهرام رفیع جز چهار فلوشیپ سکته مغزی کشور بوده و اولین فلوشیپ سکته مغزی فارغ‌التحصیل داخل کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 5345059

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اهواز عمل جراحی سکته مغزی یوم الله 13 آبان ویروس کرونا بوشهر عکس استانها کرمانشاه سفر استانی خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان استکبار ستیزی آمار کرونا بارش باران گرگان راهپيمايي 13 آبان لیگ برتر فوتبال ایران سکته مغزی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۵۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان گفت:با تصمیم این کارگروه و به علت تداوم آلودگی هوا  فعالیت مدارس و دانشگاه‌های نوبت صبح فردا سه شنبه ١١ اردیبهشت شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

میرشکار افزود: براین اساس فعالیت آموزشی تمامی مدارس در این شهرستان‌ها بر روی سامانه شاد انجام می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • چرا مدارس خوزستان تعطیل شدند ؟
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان