Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطمئناً می‌توانید دو صفحه نمایش را که با یک لولا به هم متصل شده‌اند، تلفن همراه تاشو صدا کنید، اما اگر بتوانید آن را بچرخانید و در کیف پول خود قرار دهید، چطور؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مطمئناً می‌توانید دو صفحه نمایش را که با یک لولا به هم متصل شده‌اند، تلفن همراه تاشو صدا کنید، اما اگر بتوانید آن را بچرخانید و در کیف پول خود قرار دهید، چطور؟ یا آن را دور مچ خود بکشید تا به عنوان ساعت استفاده کنید؟

گام بعدی در زمینه نمایشگر‌های دیجیتالی که در دانشکده مهندسی مک کلوی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس توسعه یافته است می‌تواند این رویا‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ابتدا دیود‌های ساطع کننده نور یا LED‌ها وجود داشت. سپس، LED‌های ارگانیک یا OLED‌ها متولد شدند. اکنون، محققان آزمایشگاه چوان وانگ، استادیار گروه مهندسی برق، ماده جدیدی ارائه کرده‌اند که با استفاده از چاپگر جوهر افشان تولید می‌شود.

LED‌های آلی، از مولکول‌های کوچک ارگانیک یا مواد پلیمری، ارزان و انعطاف پذیر ساخته شد‌ه‌اند. وانگ می‌گوید: «می‌توانید آن‌ها را خم کنید یا بکشید، اما OLED‌ها عملکرد نسبتاً پایین و عمر کوتاهی دارند. LED‌های معدنی مانند microLED‌ها دارای عملکرد بالا، فوق العاده روشن و بسیار قابل اعتماد هستند، اما انعطاف پذیر نیستند و بسیار گرانقیمت هستند.»

او گفت: «آنچه ما ساخته‌ایم یک ترکیب آلی-معدنی است که مزیت هر دو را یکجا دارد.»

آن‌ها از نوع خاصی از مواد بلوری به نام پروسکیت هالید ارگانومتال استفاده کردند. روش سنتی برای ایجاد یک لایه نازک از پروسکایت به شکل مایع، این است که آن را بر روی یک بستر صاف و در حال چرخش، بچکانید. با چرخش بستر، مایع پخش می‌شود و در نهایت آن را به صورت یک لایه نازک در می‌آورد. با این کار می‌توان آن را به LED‌های پروسکایت یا PeLED تبدیل کرد.

با این حال، مقدار زیادی از مواد در این فرایند هدر می‌رود، هنگامی که بستر در چندین هزار دور در دقیقه می‌چرخد، برخی از پروسکایت‌های چکه کرده، پخش شده و به بستر نمی‌چسبند.

وانگ می‌گوید: «به دلیل مایع بودن، ما تصور می‌کردیم که می‌توانیم از چاپگر جوهر افشان استفاده کنیم.»

ساخت جوهر افشان باعث صرفه‌جویی در مواد می‌شود، زیرا پروسکایت می‌تواند تنها در جایی که نیاز است ذخیره شود. بدون پاشش، زباله کمتری تولید شده و این فرایند نیز بسیار سریعتر خواهد بود و زمان ساخت را از بیش از پنج ساعت به کمتر از ۲۵ دقیقه کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از روش چاپ جوهر افشان این است که آینده الکترونیک را تغییر می‌دهد. پروسکایت را می‌توان بر روی انواع زیر لایه‌های غیر متعارف چاپ کرد.

LED‌ها در پیکربندی ساندویچ مانند، حداقل با یک لایه ساطع کننده، یک لایه آند و یک لایه کاتد ساخته شده‌اند. گاهی اوقات ممکن است از لایه‌های اضافی مانند لایه‌های انتقال الکترون و حفره نیز استفاده شود. ژائو مجبور بود لایه پروسکایت را از مخلوط شدن با سایر لایه‌ها در امان نگه دارد، به طوری که استفاده از هایلایتر روی جوهر تازه نوشته شده ممکن است آن را لکه دار کند. او باید یک پلیمر مناسب پیدا می‌کرد، پلیمری که بتوان آن را بین پروسکایت و لایه‌های دیگر قرار داد و از آن محافظت کرد در حالی که زیاد در عملکرد PeLED دخالت نمی‌کرد. ژائو گفت: «ما بهترین مواد و بهترین ضخامت را برای ایجاد تعادل بین عملکرد و حفاظت دستگاه پیدا کردیم.»

آن‌ها اولین PeLED‌های کششی را چاپ کردند. این PeLED‌ها ممکن است تنها اولین قدم در انقلاب الکترونیک باشد. نکته بسیار هیجان انگیز این است که بتوانید PeLED‌های کشسان و انعطاف پذیر را به صورت ارزان و سریع چاپ کنید، این کار ممکن است منجر به فناوری‌های جدیدی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو چاپ انعطاف پذیر جوهر افشان یک لایه لایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۵۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس

امیرمسعود عابدین: هونگچی سدان لوکس خود را به نام Guoya، برای رزرو توسط مشتریان در سراسر جهان معرفی کرد. این خودرو تحت برند جدید Hongqi Golden Sunflower قرار می‌گیرد و آن را می‌توان یکی از اولین رقیبان مستقیم مرسدس‌بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ به حساب آورد.

علاوه بر Guoya، سه مدل دیگر به نام‌های Guoyao، Guoli و Guoyue ناوگان Golden Sunflower این برند را تشکیل می‌دهند. گلدن سان فلاور نامی از گران‌ترین و مجلل‌ترین مدل‌های هونگچی است.

به گزارش خبرآنلاین، این مدل که قبلاً با نام هونگچی L۱ شناخته می‌شد، از زبان طراحی خودروی L-Concept استفاده می‌کند. نمای جلویی آن از یک جلوپنجره بزرگ آبشاری استفاده می‌کند که با ادوات کرومی تزئین شده است، در حالی که چراغ‌های جلوی گرد در هر دو طرف حس خاصی را به شما می‌دهند. لوگوی مرکزی و برجسته هونگچی قابل جمع شدن است.

شایان ذکر است که چراغ‌های جلو از فناوری DLP (پردازش نور دیجیتال) بهره می‌برند که چراغ‌ها را قادر می‌سازد تا نور را در جاده به حداکثر برسانند و نمادهایی را برای نشان دادن به عابران پیاده نمایش دهند. هونگچی ادعا می‌کند که طرح چراغ عقب از شکل "فانوس قصر" الهام گرفته شده است.

ابعاد این خودرو ۵۳۵۳/۱۹۹۸/۱۵۱۱ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۳۲۶۰ میلی‌متر است. هونگچی این مدل را در مدل‌های ۴ نفره و ۵ نفره عرضه می‌کند. از بغل، این خودرو دارای فاصله کم از سطح زمین، همراه با بدنه دو رنگ سفید - قرمز و رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی پره‌ای متراکم است.

دو گزینه پیشرانه برای مشتریان در دسترس است، پیشرانه پلاگین هیبریدی ۳.۰T و پیشرانه پلاگین هیبریدی ۴.۰T که هر دو با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک جفت می‌شوند. موتور ۳.۰T دارای حداکثر قدرت ۳۸۸ اسب بخار است. موتور ۴.۰T حداکثر قدرت ۴۸۲ اسب بخار دارد. هر دو پیشرانه با بسته‌های باتری لیتیومی سه‌تایی جفت می‌شوند، اما ظرفیت و برد مشخصی در حال حاضر توسط هونگچی به طور رسمی اعلام نشده است.

همانطور که قابل حدس بود، کابین خودرو مجهز به نمایشگر کیلومترشمار و یک صفحه‌نمایش مرکزی بزرگ است. لوگوی نمادین گلدن سان فلاور در فرمان خودرو دیده می‌شود. فضای داخلی نیز با تعداد زیادی روکش چوب تزئین شده که با پوشش چرمی نرم و مواد فلزی تکمیل شده است.

یک صفحه‌نمایش لمسی در ردیف عقب برای کنترل عملکردهای داخلی مانند گرمایش صندلی، ماساژ و دمای تهویه‌مطبوع وجود دارد. امکانات دیگر عبارت‌اند از هدآپ دیسپلی با قابلیت واقعیت افزوده، حالت تعامل چندحالته چهره، صدا و حرکت و تنظیم هوشمند نور محیط.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901417

دیگر خبرها

  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است