Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@19:36:14 GMT

ایورمکتین، جادوی علم یا یک اشتباه فاحش؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۵۸۳۶

ایورمکتین، جادوی علم یا یک اشتباه فاحش؟

به گزارش جام جم آنلاین ، داروی ایورمکتین دارویی مخصوص است که در معالجات دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و برای حیواناتی بزرگ جثه نظیر گاو و اسب کاربرد دارد.

اما در روال بررسی داروهای مختلف در جهان برای تاثیرگذاری مثبت بر بیماری کرونا این دارو نیز مورد بررسی قرار گرفت و در ابتدا بسیاری نسبت به تاثیرگذاری شگفت انگیز آن در درمان بیماران کووید تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که ایورمکتین یک داروی حیاتی ضد انگلی است که برای درمان انسان و حیوانات استفاده می شود.

اما در طول همه‌گیری ویروس کرونا این دارو به عنوان یکی از ابزرهای کاربردی در تقابل با کرونا و کاهش مرگ و میر ناشی از آن معرفی شد.

پس از بررسی های فراوان در نهایت مقامات بهداشتی در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا دریافته‌اند که شواهد کافی برای استفاده از این دارو علیه ویروس کرونا وجود ندارد اما هزاران حامی، که بسیاری از آنها فعالان ضد واکسن هستند به مبارزه شدید برای استفاده از آن ادامه داده‌اند.

با اینکه خطرات زیادی برای داروی ایورمکتین نام برده می شود اما تلاش زیادی برای تبلیغ آن از سوی گروه های ضدواکسن در جهان وجود دارد.

محققان می گویند این دارو مناسب حیوانات بزرگ جثه است و مصرف بدون دلیل آن برای انسان می تواند مرگبار باشد.

ایورمکتین یک جادوی بزرگ علمی در روند درمان بیماری کرونا است؟ یا اینکه صرفا یک اشتباه فاحش است که آن را به عنوان درمان بیماری کرونا معرفی می کند؟

اکنون داروی ایورمکتین با تردیدهای بسیار زیادی مواجه است و به موازات این تردیدها، در رابطه با تاثیرگذاری آن نیز شبهات چندبرابر شده است.

یک گزارش تحلیلی از سوی بی بی سی فاش کرد که یک سوم از 26 آزمایش اصلی این دارو دارای خطاها و شکست های خطرناک است.

هیچ یک از آزمایش های دیگر نیز شواهد قانع کننده ای از اثربخشی ایورمکتین را نشان نمی دهند.

دکتر کایل شلدریک از اعضای تیم بررسی داروی ایورمکتین گفت که آنها «یک کارآزمایی بالینی واحد» پیدا نکرده‌اند که نشان دهد ایورمکتین از مرگ‌های ناشی از کووید جلوگیری می‌کند.

برای روند بررسی داروی ایورمکتین مشکلات فراوانی وجود دارد.

مشکلات عمده شامل:

* داده های یکسان بیمار چندین بار برای افراد ظاهراً متفاوت استفاده می شود.

*شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه انتخاب بیماران برای گروه های آزمایش تصادفی نبوده است

*اعدادی در این آزمایش ها وجود دارند که بعید است به طور طبیعی رخ دهند

*درصدها برای میزان تاثیرگذاری این دارو اشتباه محاسبه شده است.

دانشمندان این گروه تحقیقاتی یعنی گیدئون مایروویتز، کاتز، دکتر جیمز هدرز، دکتر نیک براون و دکتر شلدریک  هر کدام سابقه ای در افشای علم مبهم در رابطه با ایورمکتین دارند. آنها در طول همه گیری به صورت غیررسمی و داوطلبانه از راه دور با هم کار کرده اند.

برخی از شواهد غیررسمی نیز حاکی از آن است که برخی از افرادی که داروی ایورمکتین را مصرف کرده اند جان خود را از دست داده اند.

الین گزارش حاکی از آن است که تلاش هایی برای انتشار گزارش هایی جعلی برای معرفی ایورمکتین به عنوان داروی تاثیرگذار کرونا انجام شده است.

در روند این گزارش های جعلی به نظر می رسد اطلاعات چند بیمار که ایورمکتین را مصرف کرده اند و درمان شده اند بارها در رابطه با بیماران دیگر «کپی، پیست» شده است.

این روند تحت تاثیر جنبش ضدواکسن قرار دارد.

به هر حال به نظر می رسد مطالعه دیگری در ایران نشان می دهد که ایورمکتین از مرگ افراد بر اثر کووید جلوگیری می کند.

اما دانشمندانی که آن را بررسی کردند به مسائلی دست یافتند. سوابق میزان آهن در خون بیماران حاوی اعدادی به ترتیبی بود که بعید به نظر می رسید به طور طبیعی به دست آید.

و مشخص شد که بیمارانی که دارونما دریافت کردند، قبل از شروع کارآزمایی، سطوح بسیار کمتری از اکسیژن در خونشان نسبت به بیمارانی که ایورمکتین دریافت کردند، داشتند. بنابراین آنها قبلاً بیمارتر بودند و از نظر آماری احتمال مرگ آنها بیشتر بود.

اما این الگو در طیف گسترده ای از اندازه گیری های مختلف تکرار شد. افرادی که اندازه‌گیری‌های «بد» داشتند در گروه دارونما قرار گرفتند، افرادی که اندازه‌گیری‌های «خوب» داشتند در گروه ایورمکتین.دکتر شلدریک گفت: احتمال وقوع این اتفاق به طور تصادفی در تمام این اندازه‌گیری‌های مختلف بسیار کم بود.

دکتر مرتضی نیایی، که رهبری مطالعه ایران را بر عهده داشت، از نتایج و روش‌شناسی دفاع کرد و با مشکلاتی که به او اشاره شد مخالف بود و افزود که دیدن چنین تصادفی‌سازی بسیار طبیعی است و آزمایشات ایورمکتین بدون مشکل پیش رفته است.

اما به هر حال مطالعه ای که در ایران انجام شد هنوز کامل نشده است.

بزرگترین و با کیفیت ترین مطالعه ایورمکتین که تاکنون منتشر شده است، کارآزمایی «توگدر» در دانشگاه مک مستر در کانادا است. این گزارش داروی ایورمکتین را رد می کند.

ایورمکتین همچنان معمای بزرگ دنیای کرونا زده است. هنوز باید مطالعات بیشتری انجام شود تا بدانیم ایورمکتین یک داروی جادویی است یا اینکه صرفا اشتباهی فاحش در رابطه با درمان کرونا.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ایورمکتین کرونا دامپزشکی داروی ایورمکتین اندازه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۵۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی سامانه بر خط اعلام کمبودهای کشوری گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، ناصر هیراد با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، اظهار کرد: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

وی گفت: لازم به ذکر است در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده است که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است، بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه‌گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد، همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری و رفع مشکل حوزه خود اقدام کنند.

کد خبر 748678

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم یگان نظامی رژیم صهیونیستی
  • چگونه تخلفات احتمالی پلیس در انجام مأموریت‌ها را گزارش دهیم؟
  • قاتل آرائوخو اعتراف کرد: می‌دانستم اشتباه می‌کند!‏